Oslo

- Sykkelulykker skjer nesten daglig her

Mads Berg gikk i bakken da han tråklet seg gjennom Dokkveien 16. mai. Det endte med tre brudd i overarmen. Anleggsområdet ved det nye nasjonalmuseet er blitt en felle for syklister.

Mads Berg brakk armen på tre steder da han syklet i Dokkveien, som er preget av anleggsarbeidet som pågår.
  • Astrid Løken
    Astrid Løken
    journalist

Dokkveien har vært byggeplass siden begynnelsen av mars. Anleggsmaskiner kjører på kryss og tvers, trikken kjører på ett spor i begge retninger. Taxiene må opp på fortauet for å komme bort til taxiholdeplassen som også ligger der. Syklistene som kommer vestfra skal prøve å komme seg helskinnet gjennom byggekaoset.

Syklistenes Landsforening har jobbet for å få Bymiljøetaten og Statsbygg til å gjøre området tryggere for syklistene siden mars. Osloby omtalte forholdene fredag 23. mai.

Les saken her:

Les også

Hei sann, hvor skal jeg sykle her 'a?

Syklet forsiktig, gikk i bakken

Mads Berg kom syklende nedover Dokkveien fredag 16. mai. Han visste at han måtte være forsiktig her og la seg derfor etter en anleggsmaskin sammen med flere andre syklister.

— Jeg tenkte jeg skulle slippe forbi de raske syklistene og sykle i rolig etter dem da anleggsmaskinen svingte av. Jeg visste jo at trikken kunne komme både mot meg og bak meg, siden det bare er ett spor der nå. Som mangeårig syklist vet jeg også at jeg må styre unna trikkeskinner. Jeg forsøkte å få oversikt over det rotete trafikkbildet, forteller Berg.

Men det ble for mye å passe på. Den erfarne syklisten gikk rett i bakken.

- Jeg hørte at det knaste i armen da jeg landet, forteller Berg.

Det er mye anleggstrafikk- og arbeid i Dokkveien.

To syklister ringte etter ambulanse. Først ble han fraktet til legevakten i Oslo.— Der trodde de det var et enkelt brudd og skulderen ut av ledd. Legene prøvde å dra skulderen på plass to ganger, men måtte gi opp, sier Berg,

Det viste seg å være tre brudd i armen. Berg ble sendt videre til Bærum sykehus hvor han måtte gjennom en tre timer lang operasjon. Først etter fire døgn på Bærum sykehus kunne han reise hjem igjen.

16 skruer i armen

Det har nå gått en drøy uke siden ulykken. Armen er ubrukelig og Berg går fortsatt på sterke smertestillende tabletter. Han fikk operert inn 16 skruer og en plate i armen. Ifølge Berg må skruene og platen sitte der til evig tid. Han greier ennå ikke å skrive på PC. I første omgang er han sykmeldt i seks uker. Deretter skal armen trenes opp igjen. Berg er forespeilet at opptreningen vil ta bortimot ett år.

Les også:

Les også

Vil ha flere på to hjul til sentrum

— Jeg vet ikke hva en tre timer lang operasjon, fire døgn på sykehus, sykmelding og opptrening koster, men det koster nok mye. Det er jo underlig at man ikke sikrer byggeområder før byggingen starter. Da kunne man kanskje spart det offentlige for noen kroner, sier historikeren, som jobber ved Forsvarsmuseet.

Ulykker nesten daglig

Det har vært så mange sykkelulykker nær byggeplassen at Statsbygg nå legger nå inn et ekstra gir for å bedre sikkerheten utenfor nasjonalmuseet ytterligere.

- Jeg har snakket med gutta på anlegget. De sier at det skjer ulykker med sykkel der nesten daglig. Ulykkene skjer i det syklistene kommer ut av Dokkveien. Det er altså rett utenfor vårt anleggsområde, men det er skummelt, så vi gjør det vi kan for å bedre forholdene likevel, sier Hans Jørgen Aase, prosjektleder for Nytt Nasjonalmuseum i Statsbygg.

Han påpeker at det er flere som har et ansvar for å sikre området.

— Det er Norwegian Property sine anleggsbiler som kjører i Dokkveien. Siden det er et kommunalt område, har også Bymiljøetaten et ansvar her, påpeker Aase.

Les også:

Les også

Bare tre prosent synes det er trygt å sykle i Oslo

Ifølge Aase er Statsbygg nå er i dialog med Bymiljøetaten for å bedre sikkerheten ytterligere.

Statsbygg har satt opp to nye skilt i Munkedamsveien. Ytterligere to skilt er bestilt for å tydeliggjøre at syklistene er på vei inn i et anleggsområde.

— Vi presser også på daglig for å få flyttet taxiholdeplassen slik at fortauet kan frigjøres til syklistene. Trikken er også et faremoment. Så vi prøver også å få trikken ut av området, sier Aase, som håper at trikken og taxiene kan være ute av Dokkveien innen 12. juni.

Les også

  1. Sykkelaksjon i Bjørvika

  2. Syklister er uønsket i Oslos nye paradegate