Ingen av disse syklene kunne brukes mandag morgen

– Vi har hatt en periode med mindre kapasitet enn vi egentlig skal ha, sier Axel Bentsen i Oslo Bysykkel. Men nå er reparatørene i rute igjen.

På sørsiden av Sofienbergparken står et bysykkelstativ med 12 sykler. Mandag morgen var ni av dem låst på grunn av skade.

På sørsiden av Sofienbergparken står ett av rundt 250 bysykkelstativer i Oslo. Der er det plass til 12 sykler, og mandag morgen var ni av dem på plass – men ingen kunne brukes. Ni sykler sto låst med skade.

Søndag ettermiddag sto syv av 12 fast med feil.

– Det er ikke greit eller akseptabelt at vi har stativer som på bildet, sier Axel Bentsen, daglig leder i Oslo Bysykkel.

Mange sykmeldinger i det siste

Lignende situasjoner har oppstått flere steder i Oslo den siste tiden. Til enhver tid er mange bysykler ødelagt.

– Vi har hatt en periode nå med flere sykler som er blitt stående for lenge uten å bli reparert. Det er rett og slett litt mange sykmeldinger blant reparatørene. Nå er det i orden, og tallet skal gå drastisk ned igjen, sier Axel Bentsen i Oslo Bysykkel.

Det er vanskelig å komme med et nøyaktig tall på hvor mange sykler som til enhver tid står fastlåst med en skade.

– Antallet skader varierer ekstremt, men vi gjør mellom 50 og 130 reparasjoner hver dag, sier Berven. Den siste tiden har både bruken og antall skader skutt fart – delvis på grunn av superværet som også har dominert i Oslo i mai og tidlig i juni.

  • Om du først får tak i en sykkel som fungerer, kan du kanskje sjekke en av disse badeplassene i Oslo. Dem er det mange av!
Olav Berve har reparert sykler siden 1988. Han mener bysyklene i Oslo er svært robuste. Likevel blir de skadet når de brukes mye.

Sykkelreparatør: – Prima vare!

At så mange sykler må repareres, betyr ikke at syklene er dårlige. I alle fall ikke om vi skal tro sykkelreparatør Olav Berve i Felgen Sykkelverksted på Sagene. Han har reparert sykler der siden 1988.

«Prima vare», sier Berve gjentatte ganger om sykkelen som står foran ham. Bortsett fra litt slitasje på et bakhjul, et ønske om høyere styre, og at bremseskiven på fremhjulet kunne vært noe større, er han overbevist om at dette er en robust sykkel:

– Dette er beintøffe og robuste deler. Med et vanlig kjede og gir ville det blitt trøbbel, trøbbel, trøbbel, sier Berve.

Han tror heller det har noe med bruken av syklene å gjøre.

– De blir mye brukt! Bare finn ut hvor mange sykler som er ute og triller hele tiden, sier Berve.

– Bruken er ekstrem

Axel Bentsen i Oslo Bysykkel forteller at det har vært flere dager med over 20.000 turer på bysyklene nå. Det betyr at hver bysykkel brukes rundt 10 ganger daglig.

Ifølge Oslo Bysykkels egen oversikt er det tatt over 806.000 turer på bysykkel så langt i år. Rekorden så langt i år er 21.765 turer på én dag.

Når brukerne oppdager at noe ikke fungerer som det skal på sykkelen, kan de melde inn skader i appen. Er det alvorlige skader, for eksempel bremser som ikke fungerer, låses sykkelen automatisk.

Sykler som er blitt skadet, repareres på to måter: Små reparasjoner gjøres med mobile verksteder ute der syklene er. Når det må kraftigere lut til, hentes syklene inn til Oslo Bysykkels verksted.

Der ble det utført 8500 reparasjoner i fjor, forteller Bentsen. De mobile verkstedene hadde enda mer å gjøre – de utførte 9500 reparasjoner i løpet av året.

Oslo Bysykkel har omtrent 2400 sykler ute, og i løpet av sesongen skal tallet opp til 3000. I fjor var tallet 1800. Med andre ord ble hver sykkel reparert flere ganger i løpet av fjoråret.

– Bruken er ekstrem. Derfor blir det også flere skader. Hadde du hatt denne sykkelen privat, ville du nok brukt lite tid på vedlikehold, men nå har vi hatt en periode med ti turer i snitt hver dag på hver sykkel. Det er heftig – og ganske stas! sier Bentsen.