Oslo

Oslo øker prisen for beboerparkering med 20 prosent. Også elbiler må betale.

Fra 1. mars øker prisen for beboerparkering til 3600 kroner i året. Fra samme dag må også elbiler betale for å stå på kommunale plasser.

Stein Haugen har kjørt bil i snart 50 år og har ingen planer om å slutte med det. Han reagerer kraftig på at prisen for beboerparkering øker med 20 prosent fra 1. mars.
  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz
    Journalist

– Det er helt på trynet med en så kraftig prisstigning. Det var aldri snakk om noe sånt da Høyre styrte byen. Nå merker vi at det er MDG som styrer, kommer det spontant fra Stein Haugen når Aftenposten forteller at beboerparkeringen blir 20 prosent dyrere.

– Det blir stadig færre P-plasser. Vi har heller ikke noe valg og må betale det kommunen vil ha. Jeg vet ikke hva kommunen skal bruke pengene til, undrer Haugen som bor i Vika og benytter seg av beboerparkering.

I dag koster et beboerkort 3000 kroner i året. Fra 1. mars blir prisen 3600 kroner, eller 300 kroner i måneden. Ved utgangen av 2019 hadde Oslo 27.565 beboerparkeringsplasser.

Les også

«Alle de tingene som har lokket deg til å kjøpe elbil, blir bare borte»

Elbiler må også betale

For elbiler har det i alle år vært gratis å parkere på kommunale parkeringsplasser i Oslo. Fra 1. mars må elbileiere betale 600 kroner for beboerkort i året. Det er 20 prosent av den ordinære prisen.

Elbileiere som ikke bor i området, må betale 20 prosent av den ordinære prisen for parkering. Det blir også slutt på gratis elbilparkering på kommunale plasser der det ikke er beboerparkering.

Radoslaw Janus og kona jobber i Vika. De har hatt elbil i snart fire år og har parkert gratis i Vika. Snart må de begynne å betale for parkering.

– Jeg bor i Leirsund og jobber i Vika. Vi har barn i barnehage og skole og er avhengig av bilen. En av grunnene til at vi kjøpte elbil, var at det var gratis parkering og gratis bom, men nå kommer det stadig flere avgifter. Jeg frykter at det bare er begynnelsen, sier Radoslaw Janus, som kjører Nissan Leaf.

Les også

Hver fjerde bil i Oslo er ladbar. Her er det størst behov for nye ladestasjoner.

– Prisen er midt på treet

Under prøveordningen med beboerparkering kostet et årskort 300 kroner. Før ordningen ble permanent, var det snakk om at prisen skulle ligge på rundt 1000 kroner, men den ble satt til 3000 kroner.

Andreas Halse, miljøpolitisk talsperson for Ap i bystyret, sier at den nye prisen på 3600 kroner ikke er oppsiktsvekkende høy.

Andreas Halse i Arbeiderpartiet mener at gateparkering i Oslo ikke er særlig dyrt, selv etter en økning på 20 prosent.

– Sammenlignet med andre steder i landet ligger vi midt på treet. I Bergen er prisen 400 kroner i måneden. 300 kroner er uansett mye lavere enn det man betaler for parkering i et P-hus. Mange steder i Oslo er det trangt om plassen. Derfor er det rimelig at folk betaler for parkering, sier Halse.

– Beboerparkeringen har vært en suksess som har gjort det lettere for folk å parkere der de bor. Nå begynner elbilene også å betale litt. Det gjør at ordningen kommer til å fungere bedre for beboerne, legger han til.

– Frem til høsten 2017 var det gratis å stå på de fleste P-plassene i Oslo. Er det ikke urimelig med så stor avgiftsøkning på så kort tid?

– Vi ønsker ikke at boligområder skal brukes til pendlerparkering for folk som bor utenfor Oslo. Beboerparkering reduserer trafikken inn til Oslo og flere blir motivert til å bruke andre løsninger som kollektivtrafikk og bildeling, svarer Halse.

Les også

Oslo kommune har snart solgt like mange beboerkort som P-plasser – vil likevel fortsette å selge

Tjener over 100 millioner i året

– Vi mener at ordningen bør være selvfinansierende, slik at den kun dekker kommunens utgifter. Den høye prisen viser at beboerparkeringsordningen for byrådet er en ordning som skal gi kommunen store inntekter og øke skatte- og avgiftsbyrden for beboerne, sier Eirik Lae Solberg, bystyremedlem og nestleder i Oslo Høyre.

Eirik Lae Solberg (H) mener at det er feil at kommunen skal tjene penger på beboerparkering. Han mener at prisen bør være 1500 kroner i året.

Kommunen kunne før helgen ikke gi oppdaterte tall på hvor mye de fikk inn etter salget av beboerkort i fjor, men har tidligere sagt at ved full implementering av prosjektet er årlige inntekter beregnet til 106 millioner kroner.

Høyre foreslo i sitt alternative budsjett at prisen bør være 1500 kroner i året, men fikk ikke gehør for det. Høyre er også imot at elbilister må betale for beboerparkering.

– Elbiler som hører til i et område med beboerparkering bør kunne parkere gratis, men de som ikke bor i området, bør betale, sier Lae Solberg.

Les også

Det er allerede fullt på holdeplassene. Hva skjer når det kan komme flere hundre nye drosjer i Oslo sentrum?

– Elbil skal lønne seg

Samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) sier at det alltid skal lønne seg å velge elbil fremfor fossilbil.

– Men også elbiler tar opp plass i gatene, og derfor mener vi at også elbiler må betale noe for å parkere, sier Hermstad.

Han mener det er rimelig at bilister betaler for parkering der det var gratis å stå tidligere.

Samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) sier at de må fjerne noen av de godene som gjør det mer attraktivt å kjøre bil for å fjerne 20 prosent av bilene på veien i Oslo de neste tre årene.

– Vi mener at parkeringsplass er mye verdt, og at det er helt rimelig at man skal betale for å sette fra seg bilen sin på kommunal grunn. Svært mange i Oslo betaler langt mer enn 3000 kroner for å kunne parkere bilen sin i garasjer. Hvorfor er det da greit at naboene nærmest helt gratis skal få parkere på gaten?

– Høyre mener at byrådet bruker denne ordningen til å få inn mer penger. Hva sier dere til det?

– Byrådet har som mål fjerne 20 prosent av bilene på veien i Oslo de neste tre årene. Da må vil også fjerne noen av de godene som gjør det mer attraktivt å kjøre bil enn å reise kollektivt eller gå og sykle, deriblant parkering. Det er forskjellen på vår og Høyres klimapolitikk, vi gjennomfører politikk som virker, svarer Hermstad.

Les mer om

  1. Parkering
  2. Bompenger
  3. Elbil
  4. Oslopolitikken
  5. Samferdsel