Oslo

- Dette kommer til å bli riktig ille hvis ikke folk lar bilen stå

Lørdag kveld ble Brynstunnelen stengt. Søndag formiddag korket det seg og køene sto både ut og inn til Oslo.

  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz

Rehabiliteringen av Brynstunnelen startet i helgen – med at begge løp ble stengt. Allerede søndag formiddag korket trafikken seg på flere av de store innfartsveiene.

Vegvesenet advarer mot at det kan enda verre mandag morgen.

— Dette kommer til å bli riktig ille, hvis vi skal ta dagens køer som en indikasjon sa Hilde Ulvik, prosjektleder i Statens vegvesen søndag kveld.

— Hvis ikke flere setter fra seg bilen og reiser mer kollektivt, så kommer vi til å få køer over hele byen og langt ut i Akershus.

Mandag morgen i 07.30-tiden har imidlertid de store køene uteblitt.

— Vi tror flere har valgt å reise tidligere, sier Rikke Brouer-Wangen, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen til Aftenposten mandag morgen. Hun beskriver køene på stedet som «avtagende».

Måtte åpne det ene tunnelløpet

For å få unna køene, ble ett felt i sørgående retning åpnet rundt kl. 13 søndag.

— Korken løsnet etter hvert, og vi skal forsøke å holde det åpent til i morgen, sier Hilde Ulvik, prosjektleder for Brynstunnelen i Statens vegvesen.

Tunnelen som ble stengt lørdag kveld, og skulle etter planene være stengt til mandag morgen kl. 05 – mellom Ryen og Ulvensplitten.

Stengingen av Brynstunnelen medfører nå lange køer både inn og ut av Oslo søndag ettermiddag. Foto: Synne Hurum Austmo

Lange køer i Oslo

Statens vegvesen har advart mot trafikkaos og køer, og til tross for at det er søndag og vinterferie, så begynte køene å bygge seg opp fra 11-tiden.

Trafikken gikk sakte sørfra på E6 fra Abilsø og forbi Ryen. På E6 nordfra sto køen tett fra Teisen og helt ned til rundkjøringen i Lodalen mellom Vålerengtunnelen og Operatunnellen under Ekeberg.

Her møtes trafikken sørfra og nordfra. De som kommer nordfra har vikeplikt og blir stående og vente for å komme inn i rundkjøringen.

Dermed propper det seg oppover E6.

Dette skjer videre med Brynstunnelen:

I åtte uker blir det bare ett kjørefelt både under og over bakken.

Fra mandag 22. februar stenger det ene løpet i Brynstunnelen. Og ikke nok med det; samtidig blir det ene kjørefeltet i Østensjøveien rett over tunnelen (mellom Johan Evjes vei og Høyenhall T-banestasjon) stengt i åtte uker.

— Rett ved siden av Østensjøveien er det et åpent område rett over Ring 3. Vi skal tette igjen det åpne området i taket på tunnelen, slik at det blir mindre trafikkstøy for naboene. Derfor blir Østensjøveien innsnevret, sier Hilde Ulvik, prosjektleder i Statens vegvesen.

— De første ukene vil det bare være ett kjørefelt i Østensjøveien over Brynstunnelen. Derfor oppfordrer vi ingen til å bruke Østensjøveien som omkjøringsvei. Og akkurat her er det lange køer i rushtrafikken hver eneste dag. Her må folk regne med ekstra lange køer, sier Ulvik.

- Megakaos, spår Veivesenet

Statens vegvesen varslet store køer før de begynte jobben med Smestadtunnelen, men kaoset uteble. Nå varsler de igjen trafikkaos på Østensjøveien.

— Grunnen til at det gikk bedre enn antatt på Smestad, er at mange valgte å parkere bilen eller brukte alternative ruter. Og så kom trafikken gradvis tilbake. Derfor oppfordrer vi alle til å la bilen stå også denne gangen, supplerer Rikke Brouer-Wangen, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen.

De trekker frem Svartdalstunnelen, Vålerengtunnelen og Mosseveien som alternative ruter.

  • LES OGSÅ: Parkeringsvakt jukset, mistet jobben

Lokalveier stenges med bom

I forbindelse med stengning av Brynstunnelen har flere beboere langs Enebakkveien krevet trafikksikkerhetstiltak på lokalveien som har vært preget av flere alvorlige trafikkulykker de siste årene.

Nå har Statens vegvesen bestemt seg for å sette en bussbom ved krysset Enebakkveien og Sandstuveien.

Bommen skal sørge for at bilister som kommer sørfra ikke bruker Enebakkveien som snarvei mellom klokken 07 og 09. Bussen skal få lov til å kjøre der. Bommen kommer på plass på tirsdag. I tillegg vil det komme opp et skilt som vil forby innkjøring. Dermed blir det heller ikke mulig å snike seg forbi bommen ved å kjøre rett bak bussen.

— Det skal ikke være et alternativ å kjøre gjennom Enebakkveien for å komme seg unna køen. Derfor setter vi bom der, sier Ulvik.

Ti tunneler skal rehabiliteres

I juni i fjor startet Statens vegvesen en omfattende jobb med å rehabilitere ti Oslo-tunneler. Arbeidene startet i Smestadtunnelen, og flyttet deretter til Granfosstunnelen.

Nå flyttes trafikkaoset til andre enden av Ring 3:

Arbeid i Brynstunnelen i halvannet år

I første fase av rehabiliteringen blir løpene i Brynstunnelen stengt vekselvis, slik at trafikken kan gå i det andre løpet. Fra april blir det sørgående løpet stengt til det er ferdig rehabilitert. Til høsten stenges det andre løpet. Alt i alt vil det ta nesten halvannet år før hele jobben er ferdig. Påkjøringsrampen fra Østensjøveien ved Bryn senter mot Sinsen blir stengt til hele jobben er ferdig.

— Brynstunnelen er bare 270 meter lang. Hvorfor skal det ta så lang tid? - Dette er trolig Oslos eldste tunnel. Her skal vi bytte ut absolutt alt. Siden tunnelen er så liten, er det begrensninger på hvor mange som kan jobbe der samtidig. Derfor vil det ta lang tid, svarer Ulvik.

- Kan dere ikke jobbe døgnet rundt?

— Det er mange boliger rett i nærheten av tunnelen. På grunn av støy kan vi ikke ha døgnkontinuerlig drift her, sier Ulvik.

  1. Les også

    Åpner «pendlerparkering» på Tusenfryd

  2. Les også

    Åpner for færre bilfelt på E18

  3. Les også

    Snart stenges enda en tunnel

  4. Les også

    Oslo åpner for dieselforbud fra i dag

Les mer om

  1. Byutvikling

Relevante artikler

  1. OSLO

    Nå åpner tunnelen som har skapt trafikkaos i Oslo i over et år

  2. NORGE

    Trafikkaos etter takras i den nyoppussede Brynstunnelen – og på mandag stenger trolig Operatunnelen

  3. OSLO

    Brynstunnelen halvveis: Helt stengt i helgen!

  4. OSLO

    Deler av taket i Brynstunnelen falt ned i natt

  5. OSLO

    Brynstunnelen åpen

  6. OSLO

    Sist dette skjedde ble det kaos i Oslo