Oslo

«Hvorfor starte Øyafestivalen med et smell når man har Bratland til å varme oss mykt i gang?»

Ingebjørg Bratland er en slik artist som gjør alle til lags – men på en god måte, skriver vår anmelder.

Den inderlige lidenskapen i Ingebjørg Bratlands vokal varmer deg opp innenfra.

  • Katrine Sviland

Vår vurdering:

4 av 6

Ingebjørg Bratland på Øyafestivalen

Vindfruen

Publikum: Ca. 2000

Karakter: 4

Hun er en slik artist som gjør alle til lags – men på en god måte.

Det er deiligere å starte dagen til den fjerne lyden av bølgeskvulp og fuglekvitter enn å bråvåkne av hylende vekkealarm. Litt sånn føles det å stå i kulden og trusselen om duskregn i Tøyenparken; Ingebjørg Bratlands stemme er omtrent som sola selv. En deilig og uventet forlengelse av feriefølelsen.

Hvorfor starte Øyafestivalen med et smell når man har Bratland til å varme oss mykt og varsomt i gang?

Les også

Slik blir været på Øyafestivalen

Synes synd på de som jakter pokémon

På scenen er det ikke folkeyndling Odd Nordstogas duettpartner fra Heimifrå vi får. Sambygdingen med den nydelige stemmen.

Det er artisten Ingebjørg Bratland, som viser at etter to soloalbum står den naturlige artistiske identiteten sterkere.

Omgitt av fem dresskledde musikere forteller en mildt entusiastisk Bratland at det det er synd på de som jakter pokémon og Tinder-dates i parker, det er tross alt Tøyenparken som gjelder i dag. Den bemerkningen fungerer med sjarmerende dialekt.

Hun er en slik artist som gjør alle til lags – men på en god måte.

Fortsetter å hylle norsk folkemusikk

Skulle bruken av synth lede musikken mot det mer klassiske popformatet, vil alltid den finurlige vokalteknikken og de rullende overgangene, bringe den mot folkepopen igjen. Slik har hun også unngått å støte fra seg publikummet som omfavnet henne for sin særegne og vakre hyllest til norsk folkemusikk.

Heldigvis får vokalen den fremtredende plassen den fortjener også i liveuttrykket, med unntak av et par ganger da den drukner litt i lyden. Men for det meste glir den uanstrengt til toner hun har imponerende kontroll på.

Det starter pent med «Ljos», fra sistealbumet Månesinn. Men det er først ved tredje låt, «Eimen av parfyme», at stemmen virkelig brer seg behagelig over parken. En elektrisk gitarsolo legger seg harmonisk til elementene av visesang.

Mangler fortsatt litt

Det er utfordrende å holde på publikums interesse idet de velter inn i parken, men for Bratland glipper det kun ved et par anledninger.

Personlige betraktninger kommer mellom noen låter. De reflekterer det undrende tekstuniverset. Verdens uroligheter, hvilken gud som skulle befinne seg rundt oss – utenfra ser den blå og grønne jorden ut til å henge der som et idyllisk fristed. Det synger hun også med en følbar tilstedeværelse i «På avstand».

Den holder seg i konsertens sistedel, for eksempel under den noe tekstmessig svulstige coverversjonen av Bob Dylans «To make you feel my love».

Bratland gjør «Fordi eg elskar deg» til en akustisk nytelse. Det gjenstår nok litt før Bratland kan gripe ordentlig tak fra en større scene, men avslutningen med «Oslonatta» og «Stjernene» viste hvorfor hun er en skatt blant norske vokalister.

Alt du trenger å vite om festivalen finner du i vår Øya-guide

Les også

  1. Dette er artistene du må få med deg under Øyafestivalen

  2. Bookingsjefens favoritter under Øyafestivalen

  3. Anohni avlyser opptreden på Øyafestivalen

Klassisk

Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.

Les mer om

  1. Øyafestivalen
  2. Ingebjørg Bratland
  3. Musikk
  4. Oslo