Her er billettkontrollørenes favoritt-bortforklaringer

Forelskelse, kjæledyr som spiser billetter - og ren forglemmelse. Kontrollørene får servert ulike unnskyldninger av folk som reiser uten billett.

Varslede storkontroller, billettkontroller og holdningskampanjer brukes for å prøve å redusere antall reisende som sniker. - Vi ser også at informasjonskampanjer er viktig, og da særlig med tanke på dem som ikke leser av reisekortet ofte nok. Kampanjene der vi oppfordrer folk til å lese av reisekortet er for at flere skal ha gyldig billett, noe som er i den reisendes egeninteresse, understreker Ruters pressetalsperson Sofie Bruun.

Klokken er syv tirsdag morgen. På Stortinget T-banestasjon har kontrollørene stilt seg opp for å sjekke om de reisende har gyldig billett.

Les også

Nå skal de gi bøter til tiggere og narkomane

Hver uke må tusenvis av kollektivreisende i Oslo vise frem billett. Men hvor mange kontroller det er i uken og hvor mange kontrollører som er i aksjon, vil Ruter ikke røpe, annet enn at det er «ganske mange». — Folk skal ha en reel følelse av at de kan bli tatt. Billetten er et spleiselag, og alle som reiser skal bidra til at vi får et best mulig kollektivtilbud, sier Sofie Bruun, pressetalsperson i Ruter.

I 2011 var det 285 millioner kollektivreiser i Oslo og Akershus. Av disse reise 96,6 prosent med gyldig billett. Det betyr at det er 9,6 millioner snikreiser i året, et antall som har vært stabilt de siste årene.

«Billetten ligger hjemme»

I 2004 var det langt flere som snek i kollektivtrafikken. Den gang reiste ni prosent uten gyldig billett. Ifølge Bruun kan årsaken være at flere begynte å kjøpe periodebillett da prisen ble satt ned i 2007.

De fleste som blir tatt uten billett, aksepterer at de blir tatt.

Les også

NSB og Ruter vil gjøre det enda dyrere å snike

— Ungdom kommer gjerne med unnskyldninger og ber om å få slippe gebyr fordi de har dårlig råd. Folk sier ofte at det er feil ved systemet, men ofte finner vi ut at det heller er bruker som ikke har fått med seg hvordan systemet fungerer, sier Werner Villadsen, servicemedarbeider i Oslo T-banedrift AS.Blant de vanligste unnskyldningene er at den reisende har glemt billetten, eller byttet jakke eller veske slik at billetten ligger hjemme.

— Det er også mange som sier at de glemte å validere billetten, eller at de på Narvesen sa billetten var aktivert, forteller en av kontrollørene på Stortinget.

En annen unnskyldning som ofte brukes, er at katten eller hunden har spist billetten.

- I ett tilfelle var det faktisk sant. En dame viste oss halve billetten sin, men i de fleste tilfeller er det bare tull, sier kontrolløren.

Forelskelsens rus

Les også

700 vil kjøre t-bane

Det er også mer originale forklaringer, som hun som kom inn på T-banen, fjern i blikket, og ikke hadde gyldig billett. Men som forklarte at hun var så forelsket at hun helt hadde glemt at hun måtte ha noe sånt noe for å reise. I forelskelsesrusen betalte hun gladelig boten hun ble ilagt. Vi hadde også en som ble tatt på Tøyen uten billett. Han skyldte på dødsfall i nær familie. Kontrollørene spurte om det var mor eller far og fikk til svar at det var skilpadden.

— Han var litt ute av seg, forteller Villadsen.

- Var det en gyldig unnskyldning?

— Han slapp faktisk unna, fordi vi måtte gå til siden for å slippe ut latteren.

En annen vanlig forklaring er reisende med 30-dagers billett som ikke har aktivert billetten.

— Dette kan skyldes at de har lest av reisekortet før gammel billett er utgått, og dermed ikke startet opp den nye billetten. Disse oppgir at de leser av kortet bare en gang i måneden. Ruter har derfor kjørt flere kampanjer for å informere om at det er viktig å lese av reisekortet hver gang du reiser, sier Sofie Bruun.

Hvilke klager får medhold?

Rundt 15 prosent av dem som får gebyr, sender inn en skriftlig klage. Men hvilke forklaringer får medhold?

— Når vi finner at det har vært feil på Ruters utstyr, gir vi medhold i klagen. Ellers må vi vurdere hver enkelt klage for seg. Vi kan ikke si at det er noen faste forklaringer eller unnskyldninger som gir medhold i en klage, men det er også klart at vi i enkelte tilfeller ser at det blir urimelig å ilegge tilleggsavgift, sier Bruun.

Som Aften har skrevet tidligere, er det hver dag 90 av Ruters kortlesere som svikter. Men selv om det er kortleseren som ikke fungerer, kan du bli ilagt gebyr.

— Prøv den til venstre hvis den til høyre ikke fungerer. Hvis du ikke har gyldig billett, får du gebyr. Reisende er forpliktet til å ha gyldig billett, sier Villadsen