- Hva gjør denne boksen foran Operaen?

Operasjefen går kraftig ut mot iskiosk - som Operaen selv har satt ut.

Denne iskiosken foran Operahuset skaper sterke reaksjoner.

Det var i går morges operasjef Per Boye Hansen la ut bilde på Facebook av iskiosken foran Operahuset med teksten «no comment». Innlegget fikk flere hundre likes og kommentarer.

Til Osloby utdyper Hansen:

– Jeg gikk på jobb og så plutselig denne isboksen stå rett ved marmorbrua. Jeg synes den rett og slett var vulgær og skjemmende for et praktbygg som Operaen.

Operasjef Per Boye Hansen var ikke fornøyd med plasseringen av iskiosken foran Operahuset.

Iskiosken er plassert på andre siden av bruen på et område som tilhører Hav Eiendom, ikke Operahuset selv.

Mange har reagert kraftig på bildet som Boye Hansen la ut. En operaentusiast tok til og med direkte kontakt med Hennig Olsen, iskremleverandøren til kiosken, for å få den fjernet etter å ha sett innlegget, forteller han.

– Jeg synes ikke den hører hjemme her. Jeg tror mange av våre besøkende kommer til å reagere negativt på slikt visuelt støy, sier operasjefen.

Initiativ fra Operaen selv

Det er imidlertid lite Hennig Olsen kan gjøre. Det viser seg nemlig at det er Operahusets egen restaurant, Restauranthuset Operaen, som står for driften av kiosken - etter dialog med Den Norske Opera og Ballett selv.

Tillatelse fikk de innhentet av Hav Eiendom, som syntes det var et godt initiativ. Daglig leder i restauranten, Erling Sjøen Mikkelsen, sier at tanken bak var å tilby et bredere tilbud til området.

– Vi synes det er viktig å å treffe flest mulig i området rundt. En iskiosk vil være bra for de med dårlig tid, for eksempel. Vi har vært i dialog med Operaen om dette, og de synes det var en bra ide, forteller Sjøen Mikkelsen.

Han understreker at det er markedsavdelingen i den Den Norske Opera og Ballett de har vært i kontakt med.

– Hva tenker du om operasjefens kritikk?

– Denne kiosken vil stå der i en periode hvor det ikke bare er ballett- og operabesøkende, men også turister og folk fra området som bruker Operaen mye. De må jo få dekket isbehovet sitt de også.

Oppgitt

Det er en litt oppgitt Boye Hansen som mottar beskjeden om at det er Operaen selv som står bak isboksen. Han står imidlertid på sitt.

– Jeg synes fortsatt den er veldig skjemmende og at den bør fjernes. Det er selvfølgelig min personlige mening. Men jeg skulle ønske vi i operaledelsen kunne fått uttalt oss før det ble bestemt.

Burde informert bedre

Kenneth Fredstie, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Operaen, erkjenner at de burde informert bedre internt.

– Det er korrekt at det har vært dialog mellom Operaen og Restauranthuset Operaen v/ Fursetgruppen om denne løsningen. Det har frem til nå vært en utendørs iskremservering inne på Operaens område ved hovedinngangen, en løsning som Fursetgruppen har ønsket å forbedre. De har inngått en leieavtale med Hav Eiendom, på et område utenfor Operaen, og det har ikke vi motsatt oss, sier han.

– Vi burde nok ha informert bedre internt om denne dialogen. Det er store endringer i Bjørvika, og det blir en vurderingssak hvor dypt vi skal gå inn i hver problemstilling knyttet til nærområdet, sier Fredstie.

– Den passer ikke inn

Blant turistene er imidlertid meningene delte. Gunther og Gabby Schmidt fra Düsseldorf i Tyskland må si seg enig med operasjefen.

– Jeg så kiosken da jeg kom og tenkte: Hva gjør denne boksen foran Operaen? Den passer da ikke inn i det hele tatt, forteller Gunther.

– Jeg tror det er mange som reagerer på at det står noe slikt foran et så vakkert bygg, supplerer Gabby.

Gabby og Gunther Schmidt fra Tyskland synes iskiosken ikke har noe å gjøre foran Operahuset.

- Tenkte ikke over det

Oslo-bosatte Fanny Herttua og Ola Skaarberg er imidlertid uenig. De synes det er bra at is blir så lett tilgjengelig rett ved en av byens viktigste turistattraksjoner.

– Jeg synes det er helt fint. Jeg tenkte ikke over at den ødela noe i det hele tatt egentlig. Hvitt går jo i hvitt, gjør det ikke? smiler Fanny.

Iskiosken skal stå utenfor Operahuset ut august.

Ola Skaarberg og Fanny Herttua har ingen problemer med iskiosken.