Oslo

- Ja, vi er fit for fødsel!

600 kvinner er med i et unikt forskningsprosjekt.

Høygravide Jenny Aalund (t.v.) og Birgit Margrethe Søgaard gjør styrkeøvelser for å holde seg i form.
  • Rune Stensland

— På tampen av et svangerskap er ikke trening det man har mest lyst til å drive med. Men fordi vi er bundet opp til dette prosjektet, må man bite tennene sammen og kjøre på. Da er det gøy å merke at man klarer å opprettholde antall repetisjoner, selv om kroppen er blitt tyngre, sier Birgit Margrethe Søgaard fra Kristiansand.

Hun er en av over 600 deltagere ved forskningsprosjektet Fit for fødsel, som denne måneden avsluttes etter å ha pågått siden våren 2009. Det gjør det til et av verdens største og mest omfattende studier på trening og kosthold for førstegangsfødende.

Klarer vektmålet

Hun har termin om en uke, og takker gode instruktører og venninner på kurset for at hun har klart å holde treningen ved like.

— Vi er flere som har kjent på at det er motiverende å trene sammen. Mitt mål har vært ikke å legge på meg mer enn ti kilo, og det ser jeg ut til å klare, sier kristiansanderen.

Søgaard er sikker på at hun hadde gitt seg med trening uten de faste gruppetimene under svangerskapet.

Les også

- Ikke stopp treningen under svangerskapet!

— Jeg trente fast før jeg ble gravid, men i løpet av de første to månedene av svangerskapet var jeg mye kvalm og følte meg i dårlig form. Så fikk jeg en boost av å få plass i dette prosjektet, og jeg fikk også vite at det går an å trene omtrent som før man ble gravid. Da slipper man å være redd for å gjøre noe feil. Jeg har nok også spist sunnere gjennom dette prosjektet enn jeg ville uten, sier hun.

Ekstra oppfølging

Av de drøyt 600 påmeldte kvinnene i forskningsprosjektet har halvparten gått på gruppetrening to ganger i uken. De har også fått kostholdsveiledning. Den andre halvdelen har spist og eventuelt trent slik de normalt ville gjort. Samtlige deltagere har i løpet av svangerskapet fått to ekstra ultralydtimer, svart på spørreskjema, avgitt to blodprøver og blitt veid underveis. Alle får eller har fått oppfølging ett år etter fødselen. Resultatene fra den fire år lange studien skal etter planen publiseres i løpet av 2014.

— Vi har fått en veldig god respons fra deltagerne. Nå er vi spente på hva som er forskjellen på de to gruppene, som hvor mye moren har lagt på seg, hva barnets fødselsvekt er og blodsukkerverdier, sier overlege ved kvinneklinikken på Sørlandet Sykehus, Linda Reme Sagedal.

Helsedirektoratet gir tommel opp

Fungerende avdelingsdirektør ved Helsedirektoratet, Guro Berge Smedshaug tror gruppeøkter kan være en god måte for gravide til å holde treningsmotivasjonen ved like.

- Om det er organisert eller ikke, spiller ikke så stor rolle, men vi vet at trening og fysisk aktivitet bidrar til å forberede kroppen til fødselen og barseltiden. Friske gravide, også de som ikke tidligere har vært aktive, bør være aktive minst 30 minutter hver dag, understreker Smedshaug.

Førsteamanuensis ved NIH, Lene Haakstad, har skrevet doktogradsoppgave om "Graviditet, fysisk aktivitet og overvekt". Hun mener det er et stort behov i Norge for trening av gravide kvinner.

— Det er bare sporadisk dette blir tilbudt på treningssentre. SATS hadde dette for noen år siden, men kuttet det ut, mulig på grunn av for lite etterspørsel. Så gravide kvinner må stort sett få veiledning av en personlig trener, eller de må trene på egen hånd eller i vanlige gruppetimer, påpeker Haakstad.