Oslo

Den viktigste jernbanetunnelen bygges helt til sist

Store områder i Oslo sentrum må graves opp for å bygge en ekstra tunnel under byen. Men det skjer først om et tiår.

Fra Oslo S forsvinner togene inn i Oslotunnelen. Den åpnet i 1980. Nesten like lenge har det vært snakket om å utvide den, men først nå begynner det å skje. Men det nye tunnelløpet vil først stå klart i 2032 – i beste fall.
  • Christian Sørgjerd
    Journalist
  • Eirik Husøy
    Journalist

Kapasiteten under bakken i hovedstaden er proppen i systemet for jernbanen i hele østlandsområdet. En stor del av alle avganger i hele landet passerer gjennom Oslotunnelen. Kapasiteten i deler av døgnet er sprengt.

Den siste halvannen uken har Aftenposten skrevet en serie saker om de ulike enorme jernbaneprosjektene i en rekke byer på Østlandet. Men for å oppnå full effekt av milliardinvesteringene – altså kjøre raskere og øke antall avganger – må det bygges en ny tunnel under Oslo.

Les hele saken med abonnement