Nå kan de velge og vrake i hjelp

De lokker med lang erfaring, faste hjelpere og fleksible tilleggstjenester. Snart kan eldre i hele Oslo velge og vrake i tilbud fra private hjemmehjelpere.

  • Forf>tor G. Stenersen (foto)
  • <forf>anbjørg Bakken <

Hjemmehjelpere fra syv private firmaer står klare til å kjempe om de eldre i Oslos bydeler. Men hverken Astrid Lien (91), Reidun Synnøve Tømte (84) eller Marit Waabenstad (89) på Grünerløkka eldresenter tror de vil bytte hjemmehjelp når ordningen med fritt brukervalg trer i kraft i deres bydel fra 1. juni i år.— Nå har jeg hatt en fast hjemmehjelp lenge og er veldig fornøyd. Skulle jeg hatt en privat, ville det ikke bli det samme, sier Marit Waabenstad.

For dyrt

Ordningen med fritt brukervalg gjør at de eldre kan velge privat hjemmehjelp til samme pris som de betaler i dag. I tillegg tilbyr firmaene kan en rekke tilleggstjenester, som brukerne må betale ekstra for. I snitt tar firmaene mellom 300 og 350 kr. pr. time for tilleggstjenester som å følge til legen, ta en kaffekopp, eller rydde i boden.Det har damene på Grünerløkka eldresenter liten sans for.- Vi pensjonister kan ikke bare øse ut penger. Jeg synes 300 kroner i timen er altfor dyrt, sier 91 år gamle Astrid Lien.Hun har i dag hjemmehjelp fra bydelen hver 14. dag, og synes ordningen fungerer godt.

- Et sjansespill

Thorleif Holth (75) i Oslos sentrale eldreråd frykter det blir vanskelig for de eldre å vite hva de skal velge, når de blir bombardert av flygeblader, annonser og brosjyrer.- For brukerne er dette et sjansespill. Det blir omtrent som å gå i blinde, sier Holth.Firmaene legger ikke skjul på at det er en utfordring å formidle hvorfor de eldre skal velge akkurat dem. - Vi vil markedsføre oss med avisartikler og flygeblader. Vi må gjøre alt vi kan for at de eldre skal legge merke til oss, sier daglig leder An Magritt Drøsdal i Prima omsorg- og rådgivningstjeneste.- Firmaene er jo veldig like, innrømmer Drøsdal.Også selskapet CityMaid AS planlegger egne fremstøt for å markedsføre seg.- Vi er tydelige på hva som kjennetegner oss, slik at det skal bli lettest mulig å ta et valg, sier driftskonsulent Tone Bakke.

Ikke "dørsalg"

Det er fritt frem for de private leverandørene å markedsføre seg med annonser og flygeblader i postkassene. Grensen går ved dørstokken.- Det er forbudt å ta med informasjon direkte inn i brukernes hjem, presiserer avdelingsdirektør Karin Lindgård i helse- og velferdsetaten.Hun forsikrer at alle skal få informasjon om når og hvordan de skal velge hjemmehjelp.- Vi sender ut informasjon i begynnelsen av mai til de brukerne som får fritt brukervalg 1. juni. De som får fritt brukervalg 1. september får informasjon i august, sier Lindgård.

Reidun Synnøve Tømte (t.v), Astrid Lien, og Marit Waabenstad tror ikke på fagre ord og fine brosjyrer. De vil beholde bydelens hjemmehjelpstjeneste.