Dette er forslaget til ny Vækerø stasjon, slik vinnerne har sett det for seg. Foto: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
Slik blir de nye stasjonene på Fornebubanen
Vinnerne i plan- og designkonkurransen for nye T-banestasjoner på Fornebubanen i Oslo og Bærum ble klare mandag.
- NTB
Konkurransen ble utlyst for et år siden. Nå er vinnerne klare. Slik blir de nye stasjonene:
Skøyen stasjon
Vinner er Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter med prosjeket: «Lyssprekk».
Skøyen stasjon Foto: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
Skøyen stasjon Foto: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
Skøyen stasjon Foto: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
Vækerø stasjon
Vinneren er Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter med prosjektet «Bergtatt».
Vækerø stasjon Foto: : Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
Vækerø stasjon Foto: : Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter
Lysaker stasjon
Vinneren er Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup med prosjektet «Lysakers hjerte».
Lysaker stasjon Foto: Asplan Viak, Arup og Longva arkitekter.
Lysaker stasjon Foto: Asplan Viak, Arup og Longva arkitekter.
Lysaker stasjon Foto: Asplan Viak, Arup og Longva arkitekter.
Lysaker stasjon Foto: Asplan Viak, Arup og Longva arkitekter.
Fornebuporten stasjon (tidligere Arena):
Vinneren er Zaha Hadid Architects og A-lab med prosjektet «Himmelen under».
Foto: Zaha Hadid Architects og A-lab
Foto: Zaha Hadid Architects og A-lab
Fornebu stasjon og driftsbase
Vinneren er Zaha Hadid Architects og A-lab med prosjektet «Underjordisk landskap».
Foto: Zaha Hadid Architects og A-lab
Foto: Zaha Hadid Architects og A-lab
Flytårnet stasjon
Vinneren er Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago-Atelier de Arquitectura og José Gigante med prosjektet «Volare». Vi har foreløpig ikke deres illustrasjoner.
Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie (MDG) kan glede seg over at nye skritt tas for at Fornebubanen skal bli realisert. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Det kom inn 85 søknader fra ulike arkitektkontorer som ønsket å delta i konkurransen, og vinnerne ble innstilt etter en prekvalifisering der 14 kontorer/team ble invitert med videre i prosessen.
Fornebubanen vil så raskt som mulig starte prosessen med å inngå kontrakt med vinnerne.
– Vi har tradisjon i Oslo for spennende, funksjonell og nøktern arkitektur på T-banen. Denne tradisjonen er byrådet opptatt av å ta med videre når vi nå gjennomfører den største kollektivutbyggingen i Oslo-regionen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
Foto: Anne Gjertsen
Byggingen av Fornebubanen starter etter planen i 2020, og den skal stå ferdig fem år senere. Banen blir rundt 8,2 kilometer lang, og reisetiden fra Fornebu til Majorstuen blir på omkring tolv minutter. Banen vil ligge i tunnel under bakken.
Relevante artikler
Nedjusterer planene for seks nye stasjoner langs Fornebubanen
Oslo og Bærum skal få ny T-bane. Men for at det skal skje, må kommunene kjøpe 100 eiendommer med tvang.
Glød vant konkurransen om ny brannstasjon i Oslo
Etter 101 år starter byggingen av Fornebubanen. Det kan bli med en helt ny løsning.
Fornebubanen får 391 millioner
Byggestart for Fornebubanen i juni. Sjekk om det skal sprenges under din bolig.