Oslo

Stortingspolitiker på trend-diett

PÅ DIETT: Som så mange andre politikere som kommer på Stortinget la også Peter Christian Frølich (H) på seg da han ble valgt inn. Nå har han tatt grep med trend-diett.

Peter Christian Frølich (H) er på god vei tilbake i matchvekt etter «stortingstillegget» han la på seg i 2013.

  • Bt
  • Elisabeth De Lange Gjesdal

— Vi har hørt rykter om at du er begynt et nytt og bedre liv etter at du på sett og vis var begynt et nytt og litt dårligere liv?

— Det er helt riktig, ryktene er for en gangs skyld rett, ler Peter Christian Frølich (H).

Det er nemlig kommet oss for øret at stortingspolitikeren er begynt på den populære 5:2-dietten.

Denne dietten går kort fortalt ut på at du spiser normalt fem dager i uken, og at du faster (maks 500 kcal om dagen) to dager i uken.

Stortingstillegget

— Jeg tok egentlig en avgjørelse tilbake i tid på å kun snakke med media om politikk, men vet du? Jeg skal være litt sprek, jeg stiller opp, sier Frølich.

— Jeg hadde aldri noensinne trodd at jeg skulle bli oppringt av Sprek. Nå har jeg sett det også, flirer han.

INGEN TRENINGSENTUSIAST: Peter Christian Frølich (H) innrømmer at han aldri har vært en som drar til treningsstudioet med entusiasme. En god kollega drar ham med seg to ganger i uken, og det synes han holder.

— Hva skjedde egentlig?- Jeg fikk jobb som advokatfullmektig, jeg havnet på Stortinget - og jeg giftet meg. Jeg ble en veldig travel kar, og jeg merket at det gikk utover treningen. Man hører jo om dette berømmelige stortingstillegget, og jeg kan bekrefte at det er helt reelt. Gjerne litt mer enn det også, sier han.

Tillegget han snakker om er rett og slett det at man angivelig legger på seg minst et kilo ekstra i halvåret så fort man kommer på Stortinget.

- Det er lange arbeidsdager, en er ofte på farten - og tyr dermed til rask mat. Kiloene bare rant på, forteller Frølich.

26-åringen går også litt i seg selv.

— Oppi alt dette må jeg innrømme at trening er vanskelig å få til. Jeg har aldri vært den som stormer til treningsstudioet med entusiasme. Det er med andre ord mange faktorer som ikke gikk i min favør. Mye som tydet på at jeg ville dra på meg litt ekstra kilo, innrømmer han.

Skjorteknappene tøyd til "bristepunktet"

Det var han selv som tok initiativet til å endre livsstil.

— Som politiker har en mange skjorter og dresser, da knappene ble tøyet til bristepunktet begynte alarmklokkene å ringe. Jeg kunne jo blitt en fare for omgivelsene med skjorteknapper som kunne sprette ut når som helst. Sånn sett var det god økonomi i å legge om kursen, sier han.

Da han hørte om 5:2-dietten slo det ham at den ville passe ham.

— Jeg hadde så dårlige matvaner fra før. Flere dager kom jeg sent hjem fra jobb og oppdaget at jeg ikke hadde spist noe hele dagen. Jeg har med andre ord en livsstil som passer en slik diett. Forskjellen nå er at jeg ikke kan hive innpå når jeg da kommer hjem.

Nå planlegger politikeren uken godt, og plukker ut to dager der han er litt strengere. Ellers spiser han normalt.

- Det har hatt en helt fantastisk effekt, rett og slett. Pilene på vekten peker nedover og det er gått som det ble lovet.

Lovnaden er at en skal gå ned en halv kilo i uken.

— Kilobudsjettet holder, jeg er gått ned fem kilo, sier han på ekte politikervis.

— Denne dietten er vel femtiårskrisen 24 år for tidlig. Det sto vel mellom den og motorsykkel, ler han.

- Halvkjipt å være sulten

Mange sliter med å legge om livsstilen, men for Frølich er det foreløpig gått veldig fint.

— Det som slår meg med dette er at det var uhyre lett å gjøre, det var bare snakk om bittesmå justeringer. I frykt for å høres ut som en TVshop-reklame: Nå ser jeg forskjell, og jeg kjenner meg lettere til sinns og mer energirik. Jeg vil ikke legge dette frem som noen vidunderkur. Om man tåler og om man orker å være sulten i noen timer er dette noe folk bør prøve. Dersom de har selvbeherskelse nok og klarer å falle til ro med at det er helt greit, sier han.

Han innrømmer at det ikke er alt som er like kjekt med dietten.

— Nei, for det første er det litt halvkjipt å være sulten. Her har det vært viktig å finne ut hva som kan redusere sultfølelsen mest mulig uten at jeg bryter kalorigrensen. For min del er det sånn at det er lettere å ikke spise på morgenen og i løpet av dagen, og heller ta noe lett på kvelden. Det er også bra med tanke på søvnen, en sover dårlig om en legger seg sulten. Den andre nedsiden ved dette er at det legger visse begrensninger i sosiale sammenhenger, og en politiker har mye av det. Det blir ofte sene middager og møter, arrangement og annet. Du føler deg litt halvteit når du sitter og pirker i maten fordi du går på diett. Det ordner jeg imidlertid med å planlegge når slankedagene er.

Kan minske treningsiver og sosial deltakelse

Klinisk ernæringsfysiolog og Sprek-ekspert Cathrine Borchsenius ser både fordeler og ulemper ved denne type diett.

— Jeg tenker vel at hvis denne dietten som mange andre dietter gjør at man blir mer bevisst på hva man pleier å spise, så er det helt greit. Men når det er sagt så tenker jeg at hvis målet er vektreduksjon, så tror jeg det er like mye å hente på å kutte ned på energiinntaket sitt hver dag istedenfor å kutte kraftig ned på det kun to dager i uken - og så spise som ellers resten av uken. Jeg tenker også at fastedagene kan gjøre det litt vanskelig å takke ja til en middagsinvitasjon og andre sosiale ting, og at det også gjør at man antakelig ikke føler for å trene de dagene. Dermed blir man ganske låst, sier hun.

Borchsenius synes likevel at dette er en veldig interessant diett.

— Jeg syns teorien bak 5:2-dietten og andre fastekurer, om at man reduserer IGF-1, noe som er bra for helsen, er spennende. "Problemet" er at det meste av forskningen er gjort på dyr og dermed kan det ikke automatisk overføres til mennesker. Og selv om man har sett at fasting gir forbedring i en del blodverdier, så vet man jo ikke om dette skyldes fastingen i seg selv, eller selve vektreduksjonen, påpeker hun.

Halvveis til målet

Frølich ønsker å gå ned ytterligere fem kilo før han gir seg med dietten.

— Etter det må jeg finne en måte å vedlikeholde det på. Kanskje jeg skal gå ned til 6:1, eller eventuelt bare kutte det ut. Nå har jeg i alle fall fått vist for meg selv at jeg kan få det til nærmest ved skippertaksmetoden.

- Er dere mange på Stortinget som går på denne dietten?

- Nei, men det hadde vært fint å være flere sammen. Jeg har forsøkt å overbevise noen partifeller, men de sier det som sant er; de er for glad i mat til å begynne på en slik diett.

- Hvordan står det til med treningen nå da?

— Det er fortsatt slik at jeg må dras inn i treningsstudioet. Iris Aunvik i kommunikasjonsavdelingen til Høyre tvinger meg med på tredemølle en eller to ganger i uken. Det er ikke så lange økter, men de må være korte - om ikke blir det uutholdelig. Jeg kan gjerne ha lange og harde økter, men da går det måneder til neste gang. Kort og brutalt få ganger i uken passer meg fint. Det gjelder å gjøre det så bekvemt at man gidder å gjøre det igjen.

Les også

  1. – Trening og bedre helse er ikke det samme

  2. -Løping er ikke bra rumpetrening

  3. Sunn kjærlighet for treningsglade