Er elbilen i ferd med utkonkurrere bussen? Nå ber Ruter-sjefen politikerne kutte i elbilfordelene.
Elbil-suksessen har skutt til værs under pandemien. Nå utfordrer den buss, tog og trikk, mener Ruter-topp.
Hva ville du selv valgt om du skulle dratt hjemmefra til jobb?
1. Ta T-banen. Så buss. Gå til jobb.
2. Sette deg inn i elbilen og kjøre til jobb.
For Abel Haile er valget enkelt. Han er en av mange nordmenn som har kjøpt elbil under pandemien.
– Vi kjøpte elbil av miljøhensyn, men det lønner seg også for oss økonomisk. Vi sparer en del penger på det.
Jo da. Det koster noen månedskort å kjøpe en elbil. Men hvis man først har den, vil det kunne være billigere enn å reise kollektivt. For Haile ser regnestykket slik ut:
Et månedskort hos Ruter i sone 1 koster 814 kr.
Om han kun kjører til og fra jobb i rushtid, vil han betale 17,6 kroner t/r jobb fra Bergkrystallen til Hasle i bompenger. I strøm blir det 1–2 kroner, gitt dagens strømpriser. Altså kan Haile kjøre t/r jobb minst 41,5 ganger for prisen av et månedskort. Og i tillegg bruker han kortere tid.
Mer enn et politisk spørsmål
I september passerte det for første gang flere elbiler i Oslos bomring enn bensinbiler. I 2021s toppmåned, november, var det 37 prosent flere elbiler i bomringen enn i november 2019. En vekst på over 2,5 millioner passeringer.
– Før skulle vi kanskje være forsiktig med å blande oss inn i politiske prosesser... Men dette handler om mer enn politiske prosesser.
Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen vet godt at han går inn i en betent diskusjon. Selskapet er eid av fylkene Oslo og Viken. At de uttaler seg om politiske spørsmål offentlig, er svært uvanlig.
Les hele saken med abonnement