Oslo

Er elbilen i ferd med utkonkurrere bussen? Nå ber Ruter-sjefen politikerne kutte i elbilfordelene.

Elbil-suksessen har skutt til værs under pandemien. Nå utfordrer den buss, tog og trikk, mener Ruter-topp.

Abel Haile kjøpte ny elbil i 2020. Den kjører han til jobb hver dag. – Hvis jeg skal ta kollektivt, må jeg først ta T-banen og så buss, og da bruker jeg lengre tid til jobb. Med bil tar det maks 15 minutter å komme seg dit, sier Haile.
  • Sondre Moen Myhre
    Journalist

Hva ville du selv valgt om du skulle dratt hjemmefra til jobb?

1. Ta T-banen. Så buss. Gå til jobb.

2. Sette deg inn i elbilen og kjøre til jobb.

For Abel Haile er valget enkelt. Han er en av mange nordmenn som har kjøpt elbil under pandemien.

– Vi kjøpte elbil av miljøhensyn, men det lønner seg også for oss økonomisk. Vi sparer en del penger på det.

Jo da. Det koster noen månedskort å kjøpe en elbil. Men hvis man først har den, vil det kunne være billigere enn å reise kollektivt. For Haile ser regnestykket slik ut:

Et månedskort hos Ruter i sone 1 koster 814 kr.

Om han kun kjører til og fra jobb i rushtid, vil han betale 17,6 kroner t/r jobb fra Bergkrystallen til Hasle i bompenger. I strøm blir det 1–2 kroner, gitt dagens strømpriser. Altså kan Haile kjøre t/r jobb minst 41,5 ganger for prisen av et månedskort. Og i tillegg bruker han kortere tid.

Mer enn et politisk spørsmål

I september passerte det for første gang flere elbiler i Oslos bomring enn bensinbiler. I 2021s toppmåned, november, var det 37 prosent flere elbiler i bomringen enn i november 2019. En vekst på over 2,5 millioner passeringer.

– Før skulle vi kanskje være forsiktig med å blande oss inn i politiske prosesser... Men dette handler om mer enn politiske prosesser.

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen vet godt at han går inn i en betent diskusjon. Selskapet er eid av fylkene Oslo og Viken. At de uttaler seg om politiske spørsmål offentlig, er svært uvanlig.

Ruters egne undersøkelser viser at andelen personer uten bil i deres område, har falt. Det samme har andelen som eier diesel- og bensinbiler. Men andelen elbileiere har nesten doblet seg. Samtidig har Ruter kjørt halvfulle busser. Fortsatt mangler de 1/3-del av passasjerene fra 2019. Kollektivtrafikken har fått en ny utfordrer, mener Jenssen.

Les hele saken med abonnement