Oslo

Vi spiser over 40 millioner boller på farten

To sjokoladeboller i uken, så går du opp fem kilo opp på et år.

SOM VARMT HVETEBRØD: f.v. Maria Yousif og Irene Gürses selger boller hele døgnet. Til frokost, lunsj, kaffekos og mellommåltid.
  • Ørjan Deisz (foto)
  • Torunn Aarøy
OVER ALT: Enkelte gater kan gi inntrykk av å ha bollekrig. Reklamen er ikke vanskelig å få øye på.
SMAKER GODT: - Jeg kjøper aldri bare én bolle, det blir tre, sier Even Schjenken (21).

I løpet av dette året kommer vi til å spise over 40 millioner boller i norske kiosker og bensinstasjoner. Sprek har innhentet tall fra aktørene som dekker rundt 90 prosent av markedet. De kommer til å selge 41,5 millioner boller i år.

Les også

Espa-bollen bakes på Økern i Oslo

Boller i dagligvarehandelen ellers tatt med.

Selger til alle

— Kanskje to av ti sier nei når til bolletilbudene våre. Tar en til kaffen for fem kroner eller tre boller i stedet for to. Jeg selger til alle. Unge, voksne, gamle, sier ekspeditør Irene Gürses ved 7-Eleven i Olav Kyrres gate i Bergen. Her har de allerede solgt 300 boller. Da er det bare midt på dagen.

Even Schjenken kjøper tre boller når han først i gang.

— Jeg kjøper som regel tre boller, ja. Ikke bare en.

Sunne alternativ får ikke plass i bilen til Stavanger. Kalorier og dårlig samvittighet tenker han ikke på.

— Brødmat er kjipt. Dårlig samvittighet? Næisj!

Tallenes tale

Hvis du lurer på hva en bolle gir deg, her har du noen tall:

  • En sjokoladebolle inneholder 374 kilokalorier.
  • En vanlig middag for en voksen person består av rundt 500 kilokalorier.
  • En sjokoladebolle utgjør mellom en tredjedel og en fjerdedel av dagsbehovet for et barn i alderen 2–5 å
  • En voksen person vil kunne legge på seg mellom 5 og 6 kg i året dersom han eller hun spiser to sjokoladeboller hver uke året igjennom. Da forutsetter vi at vedkommende ikke gjør andre endringer i matinntak og aktivitetsnivå for øvrig, sier Lena Klasson Heggebø.

Hun har doktorgrad i fysisk aktivitet og helse. Til daglig er hun avdelingsleder ved Idrettens helsesenter og forsker ved Valnesfjord helsesportssenter, hvor de behandler personer med sykelig overvekt.

Bare 100 om dagen

Studier fra USA viser at vektøkningen man ser blant voksne er et resultat av en positiv energibalanse på rundt 100 kilokalorier om dagen.

I forhold til vårt bolle-eksempel er det mindre enn en tredjedel av bollen hver dag.

— Og hvor lenge må man trene for å forbrenne disse sjokoladebollene?

— Omregnet til aktivitet må man gå i rundt 24 minutter hver dag uken gjennom for å forbrenne to sjokoladeboller i uken. Men kjønn, alder, fysisk form og muskelmasse påvirker hvor mye man forbrenner på 24 minutter, sier Klasson Heggebø.

Hun understreker:

— Det er ikke lørdagskosen, julebordet eller bursdagsfesten den ene dagen som utgjør forskjellen. Det er de valgene vi gjør hver eneste dag i forhold til inntak og forbruk, sier Klasson Heggebø.

— Hva skjer i kroppen når vi spiser en bolle?

— Inntak av raske karbohydrater, slik som en bolle som inneholder mye tilsatt sukker, vil gi en rask økning i blodsukkernivået. Dette setter i gang utskillelsen av hormonet insulin som prøver å stabilisere blodsukkeret. Blodsukkeret vil da kunne synke til et nivå som er under det vi normalt sett skal ligge på. Det lave blodsukkeret kan da føre til at vi blir sultne, trette, mister konsentrasjonen, blir slappe og får ytterligere lyst på noe søtt, sier Klasson Heggebø.

Spiser ikke mindre

— Spiser vi mindre middag eller lunsj etter å ha fått i oss en bolle litt før?

— Det gjør vi antagelig ikke. Boller, snacks og søtsaker kommer som regel i tillegg til alt det andre vi spiser.

— Ser det ut til at det massive tilbudet av boller gjør at vi spiser mer av dem?

— Det er helt klart vanskelig å si nei til et tilbud som nesten ikke koster noe særlig ekstra. De aller fleste liker jo boller. Vi må gjøre bevisste valg hver eneste dag for å opprettholde energibalansen. Om det så er å klare å si nei til boller når vi kjenner den gode lukten av dem eller å velge å bevege oss litt mer, sier Klasson Heggebø.

Omsetter for 80 mill

Reitan Conveniance kommer til å stå for salget av ni millioner boller hos Narvesen, 7-Eleven og noen av Shell-stasjonene som har 7-Eleven. Omsetningen blir i underkant av 80 millioner kroner.

— Hvordan ser dere bollesalget i sammenheng med at nordmenn blir stadig feitere? Føler dere noe delansvar her?

— Vi mener vårt ansvar er å tilby gode, reelle valgmuligheter, men også noe å kose seg med for dem som ønsker det. Tidligere solgte man kun kosemat, men de siste årene har man satset tungt på sunnere måltidsløsninger også, sier Julie K. Johansen, kategorisjef i Reitan Convenience.

Ifølge kjeden takker bare en av ti ja til bolle under kampanje hvis de blir spurt.

— Hvor mange kjøper bare én bolle i stedet for tre samtidig?

— 65 prosent velger å kjøpe bare én bolle, sier Johansen.

Hos Statoil er det bare en av ti som kjøper bare én bolle.

— Rundt 10 prosent av bollene selges som singelbolle, opplyser pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Fuel & Retail Norge.

Hvor mange kalorier?

Statoil selger 19 millioner boller i år, mens Esso selger rundt 4,5 millioner boller i 2012.

Men hvor mange kalorier vi kjøper er godt skjult.

Ingen oppgir kaloriinnholdet på bolleposene. Statoil innrømmer at de ikke er gode nok her. I dag må du spørre betjeningen om kaloriinnholdet i en bolle de fleste stedene.

— Per i dag er vi ikke gode nok på kalorimerking på de uemballerte produktene våre i butikken. Dette gjelder både de sunne og de mindre sunne alternativene. Det skal vi gjøre noe med. Det å merke all mat i butikk med kaloriinnholdet er en trend vi ser komme mer og mer av. Det er en trend vi skal være en del av, sier Hansen.

— De ansatte skal kunne fortelle om næringsinnholdet hvis kundene spør, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen.

De selger rundt ni millioner boller gjennom bensinstasjoner og kiosker. De har Fresh-kjeden på 180 Shell-stasjoner i tillegg til Mix og Deli de Luca.

Kampanjer funker

Når bollekampanjene herjer kan bollesalget stige enormt.

— Vi vet at boller er et stort impulsprodukt hos oss. Boller som vi kun selger i en begrenset periode kan med støtte av kampanjeelementer øke salget opp mot 80 prosent co-brander med et kjent merkenavn som for eksempel Freia Melkesjokolade, Firkløver og Solo, sier Hansen.

— Føler dere ansvar for at nordmenn blir stadig tjukkere?

— Nordmenn kjøper hvert år mat for 110 milliarder kroner, bensinstasjonskjedenes andel av dette er 3 milliarder. Av dette utgjør boller en svært liten andel, så vi tror ikke det er bollene alene som er årsaken til at nordmenn legger på seg. Nordmenn vet hva som er sunt og usunt, derfor kjøper de det aller meste av maten sin i dagligvarehandelen mens de koser seg når de er på biltur, sier Hansen.

— Det store volumet av boller går via bensinstasjonene, det er helt tydelig, sier Kine Søyland.

Bolleslaget går jevnt oppover.

— Det har nok med tilbudet av stadig nye sorter bollesorter å gjøre. Vi ser at salget øker uavhengig av alle helsetrender. Og det ser ut som om aller flest unner seg boller på en bensinstasjon, sier Søyland.

NB: Statoil solgte i overkant av 5 millioner boller i 2006 og økte til 12 millioner boller i 2007 da de lanserte boller med Freia melkesjokolade. I dag selger de ca. 19 millioner boller i året.