Oslo

Østensjøbanen blir ny – buss for bane i ett år

Det blir verre før det blir bedre: Fra april 2015 til april 2016 skal linje 3 til Østensjø stå, mens banen oppgraderes.

Slik skal Oppsal stasjon bli når den står ferdig, med ny adkomst fra Oppsal sykehjem.
  • Kjersti Flugstad Eriksen

Østensjøbanen, som går fra Hellerud og Godlia til Mortensrud, har skinner og infrastruktur fra 1967. Nå skal gamle skinner røskes opp, seks stasjoner skal bli nye og massen som ligger under skinnene skal skiftes ut.

Da er banen klar for hyppigere avganger. Når Østensjøbanen er ferdig i 2016, skal det gå to baner i kvarteret, mot kun én i dag.

— Den viktigste årsaken til at Sporveien oppgraderer er at vi skal doble frekvensen på togavgangene når vi åpner. Det betyr større belastninger på systemene, og vi kan ikke risikere at de stopper opp. Mye bærer preg av at det er gammelt. Utstyret er ikke i henhold til dagens standard, sier prosjektleder i Sporveien Arnt Jørstad.

Blir akkurat plass i sentrumstunnelen

Flere avganger er mulig fordi en av avgangene fra Grorudbanen skal gå inn i Lørentunnelen, slik at det blir plass til en bane til gjennom sentrum. Linje 3 har rikelig med stående passasjerer i rushtiden. Selv om det ikke er plass nå, vil banesystemet tåle at det kjøres femminutters ruter på strekningen.

Seks stasjoner på rekke og rad langs Østensjøbanen skal få en oppgradering: Godlia, Skøyenåsen, Oppsal, Ulsrud, Bøler og Bogerud skal bli nye fra innerst til ytterst.

— Alt blir nytt på plattformene, og så reasfalterer vi og beplanter, så det blir mye penere på stasjonen, og så pusser vi opp litt og flikker og maler, sier Jørstad.

All stasjonsmøblering som lehus, lysmaster, benker, søppelkasser, høyttalersystem og sanntidssystem blir nytt. Men rampene blir som før, ikke helt etter de nye reglene for tilrettelegging for funksjonshemmede. Noen stasjoner får nye adkomster.

Etter Bogerud stasjon er pengene brukt opp. Hvis prosjektet får mer penger, fortsetter stasjonsoppgraderingen videre til endestasjonen Mortensrud etter 1.4.2016.

40 aktører har meldt sin interesse

Arbeidet er fordelt på tre kontrakter, og rundt 40 aktører har meldt sin interesse.

- 40 er mange sammenlignet med det vi har fått tidligere.

Hvem som skal gjøre arbeidet vil komme på plass frem mot byggestarten i april neste år.

Østensjøbanen ble åpnet som trikkelinje fra Vålerenga til Oppsal i 1926. I 1967 ble Østensjøbanen bygget om for å oppfylle kravene til T-banestandard og endestasjonen var Skullerud. I 1998 ble strekningen forlenget til Mortensrud.

Oppgradering fra Hellerud til Bogerud vil koste 850 millioner, finansiert gjennom Oslopakke 3. Det mangler 150 millioner til å oppgradere resten av strekningen.

Les også:

Les også

  1. Ruters ønskeliste for 2015: 60 millioner ekstra

  2. Jan Bøhler vil utrede ny togstasjon på Follobanen

  3. - Jeg rakk ikke å få inn øreproppene