Oslo

Oslo får tilbake penger for trikketrøbbel

afp000463296-cPh4KRgMJh.jpg

Sprekkene i bjelkene på Italia-trikkene kunne ført til budsjettsprekk for Oslo. Den italienske fabrikanten må ut med 19,5 millioner kroner i «reisegaranti».

  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Vanligvis er det passasjerene som bruker Ruters reisegaranti når de ikke kommer seg noen vei. Men det ble til slutt den italienske trikkeprodusenten AnsaldoBreda som måtte punge ut.

I slutten av april i fjor ble alle trikker av typen SL95 tatt ut av trafikk etter at man oppdaget sprekker i delen som holder vognene sammen. Bussene rullet ut i Oslos gater for å erstatte skandaletrikkene, en nødløsning som kostet flere millioner kroner.

Regningen for kollektivselskapene i Oslo kom på 19,5 millioner kroner. Av dette anslår man at 3,6 millioner er tapte billettinntekter.

Produsenten AnsaldoBreda må punge ut. Det er nå klart etter forhandlinger som har pågått omtrent siden trikkene ble tatt ut av trafikk.

Nok en trikkeskandale

Det er ikke første gang trikkene skaper problemer. Trikkekjøpet startet med at vognene ble forsinket fra fabrikken, og Sporveien har tidligere oppdaget rust på trikkene.

— Etter hvert ble vi enige om at dette er en garantisak som omfattes av avtalen vi har med dem. Vi har også brukt noe tid på å få klarlagt omfanget av de økonomiske konsekvensene etter hendelsen i fjor, sier Erik Lund, administrerende direktør i Oslo vognselskap AS.

Det er de som eier vognene og leier dem ut til Ruter, mens Sporveien har ansvaret for å kjøre og drifte dem. Det er Oslo vognselskap som har forhandlet med den italienske leverandøren AnsaldoBreda.

Lund mener forhandlingsklimaet har vært bra.

— Vi opplever at produsenten har tatt et skikkelig ansvar gjennom hele prosessen. Det viktige for oss var å få trikkene raskt tilbake i trafikk. Allerede etter noen timer var italienerne på plass i Norge med ingeniører. Det gjorde at trikkene var relativt sett kort ute av trafikk.

Aftenposten har fredag forsøkt å kontakte AnsaldoBredas pressekontakt i Napoli, uten å få svar.

Les også

  1. Skakkjørte trikker friskmeldt

  2. Den første skandaletrikken er tilbake

  3. Feil på alle 30 Italia-trikkene

  4. Politikerne enige: Skrot Italia-trikkene

  5. "Hvis det er fare for at trikkene kan brekke i to, så skjønner jo alle at det er dramatisk"

  6. - Italia-trikkene må gå i fem år til

  7. Ruter-rapport: Skrot alle 72 trikker - kjøp 98 nye

  8. Sporveien vurderer å leie inn trikker

  9. 30 trikker parkert på grunn av rust