Oslo

Guri Melby (V) om Fornebubanen: - Skal ikke frita meg selv for all skyld

Likevel mener den tidligere samferdselsbyråden det nye byrådet bruker for lang tid på å bestemme seg.

Guri Melby (V) er tidligere samferdselsbyråd. Hun sier de ikke rakk å vedta hvem som skulle bygge Fornebubanen, men mener det nye byrådet bruker for lang tid på å bestemme seg.
  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

I over ett år har kollektivselskapene ventet på svar fra politikerne om hvem som skal få ansvaret for å bygge Fornebubanen.

For over ett år siden skrev Ruter at det hastet med en beslutning, men de har ennå ikke fått svar. Før det nye byrådet overtok var det tidligere samferdselsbyråd Guri Melby (V) som hadde ansvaret.

I et intervju med Aftenposten på valgdagen, sa Melby at en gjennomføringsmodell for Fornebubanen var noe av det siste hun ønsket å få gjort som byråd. Det rakk hun ikke.

Rakk ikke vedta Fornebubaneetat

Så hva skjedde egentlig før byrådsskiftet? Egentlig skulle dette vært avklart rundt påske i fjor, forklarer Melby i dag. Men at Akershus skulle ha eierskap til skinnegangen gjorde at man ikke kunne gi oppdraget direkte til Sporveien, som er heleid av Oslo kommune.

— Vi måtte finne en annen løsning. Det tok et halvt år ekstra, sier Melby til Aftenposten.

Her er det tenkt at traseen til Fornebubanen skal gå. Men først må politikerne bli enige om hvem som skal få ansvaret for å bygge den.

Løsningen ble til slutt å opprette en midlertidig Fornebubaneetat. Det ble laget et byrådsnotat om saken etter valget, som skulle starte opp 1. januar, men det ble aldri vedtatt i byråd. — Hvorfor ble den ikke vedtatt hvis dere hadde bestemt dere?

— Etaten er avhengig av finansiering og skulle vedtas i forbindelse med tilleggsinnstillingen til budsjettet. Den ble det ikke vi som la frem. Men jeg mener at det ikke var behov for et vedtak så lenge byrådet var enige om at det var slik det skulle gjøres, sier Melby.

  • Aftenpostens leder: Fornebubanen kveles av politisk treghet

Nå ber hun byrådet om å skynde seg

Venstre-politikeren, som satt som ansvarlig byråd i to år, ber nå byrådet om å skynde seg.

— Mitt inntrykk er at de utredningene som trengs å gjøre, er gjort. Jeg forstår at de må se gjennom utredningene, men det er mulig å ta en beslutning raskt. De avklarte Deichman-spørsmålet på to uker.

_K3A0263copy_doc6m6xu30e9z51dmt2ho12-QTsgyQqdho.jpg

— Du satt selv som samferdselsbyråd fra oktober 2013 til byrådsskiftet sent i 2015. Likevel var det først etter valget dere bestemte dere, uten å vedta noe som helst. Er du egentlig i posisjon til å kritisere byrådet for å bruke lang tid?- Det er fullt mulig å kritisere oss også for ikke å gjøre dette raskt nok, jeg skal ikke frita meg selv for all skyld. Men situasjonen var at det var nye juridiske vurderinger vi måtte gjøre for å få en bærekraftig modell. Nå er det behov for at byråden tar en beslutning. Det er i alle fall ikke behov for å utrede noe på nytt, og jeg mener det ikke er en vanskelig beslutning å ta, mener Melby.

Samferdselsbyråden: Snakker med kollektivselskapene

Aftenposten forsøkte å komme i kontakt med samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) tirsdag, da denne saken ble skrevet.

Berg er opptatt i møter gjennom dagen, men svarer gjennom sin byrådssekretær på tekstmelding.

— Jeg har ikke noe behov for å inngå i polemikk med Guri Melby. Da jeg tok over som byråd var ikke denne beslutningen landet, skriver Berg.

Byråden sier hun nå går gjennom utredningene som er gjort og snakker med kollektivselskapene for å finne den beste løsningen.

Byråden går nå gjennom de utredningene som er gjort og er i dialog med kollektivselskapene om hviilken løsning man bør gå for. Det er fremdeles ikke sagt noe om når en beslutning kan tas.— Ettersom dette er en stor beslutning om hvordan vi skal organisere kollektivprosjekter til flere titalls milliarder kroner, er jeg opptatt av å ta den på et godt grunnlag. Det tror jeg også Melby egentlig er enig i. Byrådet har store ambisjoner for kollektivtransporten i Oslo og er opptatt av å få dette på plass raskt.

Les også

  1. Har brukt over ett år på å finne ut hvem som skal bygge Fornebubanen

  2. Abid Raja (V): - Staten må bidra med minst 50 prosent til Fornebubanen

  3. Oslo-byrådet går inn for færre bilfelt på ny E18 enn det dagens planer legger opp til

Les mer om

  1. Kollektivtransport
  2. T-banen
  3. Fornebubanen