I dag har Oslo to terminaler for utenriksfergene til DFDS og Color Line. Hvor bør de legge til kai i fremtiden? Her på Vippetangen?
Eller her på Filipstad?
Eller kanskje litt lenger øst, ved Kongshavn, nedenfor Ekebergskrenten? Det vil Oslo kommune nå finne ut av.
Oslo

Fjordbyens dilemma: Hvor skal utenriksfergene plasseres?

Filipstad, Grønlikaia og Vippetangen skal utvikles og bli en del av Fjordbyen. Men ett spørsmål skaper hodebry for byutviklerne og politikerne.

  • Maria T. Pettrém
    Journalist

Sakte, men sikkert begynner brikkene å falle på plass langs Oslos kyststripe. De siste 20 årene er flere områder langs den nesten 10 kilometer lange sjøfronten, fra Kongshavn i øst til Frognerkilen i vest, totalforandret.

Tjuvholmen er ferdig. Store deler av Bjørvika likeså. Nå står store utviklingsområder som Vippetangen, Grønlikaia og Filipstad for tur.

Les hele saken med abonnement