Foto: Hans O. Torgersen
I dag har Oslo to terminaler for utenriksfergene til DFDS og Color Line. Hvor bør de legge til kai i fremtiden? Her på Vippetangen?
Eller her på Filipstad?
Eller kanskje litt lenger øst, ved Kongshavn, nedenfor Ekebergskrenten? Det vil Oslo kommune nå finne ut av.
Oslo

Tre kremtomter igjen langs Oslos kyststripe. Nå har byutviklerne ett dilemma.

Filipstad, Grønlikaia og Vippetangen skal utvikles og bli en del av Fjordbyen. Men ett spørsmål skaper hodebry for byutviklerne og politikerne.

  • Maria T. Pettrém

Sakte, men sikkert begynner brikkene å falle på plass langs Oslos kyststripe. De siste 20 årene er flere områder langs den nesten 10 kilometer lange sjøfronten, fra Kongshavn i øst til Frognerkilen i vest, totalforandret.

Tjuvholmen er ferdig. Store deler av Bjørvika likeså. Nå står store utviklingsområder som Vippetangen, Grønlikaia og Filipstad for tur.

Les hele saken med abonnement