Oslo

Flere land vil ha Oslos snøsmelter

Lekteren har smeltet nesten all snøen i Oslo denne vinteren. Nå vil Stockholm, Moskva og St Petersburg også ha en «Terje».

En vinter er over og «Terje» har smeltet 102 821 kubikkmeter snø. Tauebåten frakter «Terje» fra Akershuskaia til Grønlia under Ekebergåsen for sommeren.
  • Kjersti Flugstad Eriksen

Snøsmelteren har smeltet 102 000 kubikkmeter snø i vinter, sortert ut grus, forurensning og gamle sko, og sendt rent vann ut i sjøen. Tidlig tirsdag morgen ble den tauet bort på sommerferie.

Les også

I vinter har det gått med 10.000 tonn grus

I 2011 visste ikke byrådet hvor de skulle gjøre av all snøen i Oslo. Ingen bydeler ville ha noe snødeponi. Åsland ved grensen til Oppegård var helt fullt. Snøen der smeltet aldri, den lå under et tykt lag møkk gjennom hele sommeren.Men så kom maskinen «Terje», som har fått navnet sitt av sin oppfinner Terje Myrhaug i NCC. Snøsmeltingslekteren vant en konkurranse Oslo kommune lyste ut for å finne en løsning på snøproblemet.

Bilskilt og gamle sko blir med lastebilene med snø. Kantstein er også en gjenganger. I fjor var det en del handlevogner fra Kiwi også.
  1. januar i fjor begynte lastebilene med snø å kjøre til cruisehavnen på Akershusstranden hvor «Terje» er plassert. Den første vinteren fikk snøsmelteren bare 28 000 kubikkmeter snø. Det er ingenting for en lekter med kapasitet på over 400 000 kubikkmeter på en sesong.

Møkkavinter

Denne vinteren har «Terje» fått prøvd seg. På under en time har den smeltet mellom 25 og 30 lastebillass med snø, ved å pumpe inn sjøvann fra fjorden den ligger og flyter på.

- Det vi har slitt med i vinter, er mye møkk. Så vi lurer på om vi skal montere et filter til, sier Richard Sand, som er arbeidsleder for NCC, firmaet som står bak «Terje».

Stockholm er klar

Men hovedprinsippet fungerer. «Terje» kan ta unna inntil 500 000 kubikkmeter snø på en vinter. Nå har representanter for Stockholm, Moskva og St. Petersburg vært og sett på «Terje». Flere andre land har også vært interessert, men Myrhaug vil ikke røpe hvilke land det dreier seg om.

- Nei. Det blir litt for voldsomt å trekke frem det. Men Stockholm er helt åpenbart klar, sier Myrhaug.- Men skal «Terje» fortsatt hete «Terje» internasjonalt?

- He he, nei det var jo denne som ble navngitt «Terje». I Stockholm burde den hete «Kalle» eller noe sånt, mener Myrhaug.

Tatt patent på «Terje»

NCC har tatt patent på «Terje», på selve metoden der snøen smeltes ved hjelp av vann. Ikke bare sjøvann, men alt vann, også fra industri og renset spillvann fra kloakkrenseanlegg.

Arbeidsleder Richard Sand og resten av mannskapet har sørget for at snø og grus er blitt til rent sjøvann. Snøen ledes i bassenger gjennom «Terje». Deler fra traktorer sørger for at snø og sjøvann blandes.

NCC driver anlegget for Bymiljøetaten i Oslo kommune, som leier «Terje» til 18 millioner kroner i året. Hvor mye det koster å deponere snø på gamlemåten, har etaten ikke tall på. Joakim Hjertum, seksjonssjef i Bymiljøetaten, sier det likevel ikke er noen tvil om at «Terje» er mer miljøvennlig, men dyrere.«Terje» har ikke kapasitet til å erstatte landdeponiene helt. Også i år er det kjørt snø til Åsland, i en skrent rett ved E6.

- Men vi slipper jo de svære snøbergene som aldri smelter. Og vi slipper å ha snø i et byområde tett innpå bebyggelsen, mange steder, sier Hjertum.

Nå blir det sommerferie på «Terje». I går ble han tauet fra Akershuskaia til Grønlia under Ekebergåsen for sommeren.