Oslo

Opposisjonen er kritisk til trikkekrangelen i kollektiv-Oslo

Torsdag skrev Osloby om krangelen i kollektivfamilien i Oslo. Ifølge Ruter, har diskusjonen forsinket innkjøpet av nye trikker med minst ett år. Opposisjonspolitikere krever nå at byråden rydder opp.

Flere ønsker nå å endre kollektivstrukturen i kommunen, og setter også spørsmålstegn ved hvorfor de ikke er informert.

  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Samtlige opposisjonspolitikere i Samferdsels— og miljøkomiteen reagerer kraftig på Oslobys avsløring om trikkekrangelen i kollektivfamilien.

De reagerer på at samferdselsbyråd Guri Melby (V) ikke har orientert dem om uenighetene, som ifølge Ruter, har forsinket innkjøpet av nye trikker med minst ett år.

Carl. I Hagen (Frp) mener byråd Guri Melby (V) har mye å svare for.

— Det er første gang jeg hører om dette. Jeg reagerer på at vi ikke har hørt om dette tidligere, sier Abdullah Alsabeehg (Ap) til Osloby. Nestleder i komiteen, Carl I. Hagen, er like overrasket.

Les også:

Les også

Ruter: Trikkekjøpet forsinket med ett år

— Byråden har noe å svare for. Det er hun som skal overse at dette går som det skal, sier Hagen til Osloby.

- Jeg stiller meg uforstående til at trikkeanskaffelsen skal ha blitt forsinket med ett år, uten at det er brakt opp med byrådsavdelingen og byråden, og at byråden ikke har grepet inn. Hvis ett år er kastet bort på dette, er det helt ubegripelig, sier Hagen.

Komité-leder Marianne Borgen (SV) har lenge etterlyst nye trikker.

— Jeg er glad byråden nå tar grep for å rydde opp. Men det har gått forferdelig lang tid, og jeg stusser over at det ikke er løst før, sier Borgen.

Vil se på organiseringen

Flere av politikerne setter spørsmålstegn ved organiseringen i kollektiv-Oslo.

Marianne Borgen (SV) er leder for samferdsels- og miljøkomiteen på Rådhuset.

Ruter er administrasjonsselskapet, som planlegger, samordner, bestiller og markedsfører kollektivtrafikken. Sporveien har ansvaret for driften av T-banen, trikken, skinnegangene, T-banestasjoner og har datterselskapet Unibuss. Les også:

Les også

Får igjen nesten 20 millioner kroner etter trikketrøbbel

Oslo Vognselskap skal finansiere og anskaffe nye vogner, følge opp leveranser av vogner, sørge for at vedlikehold blir gjennomført og leie ut vognene. Det er altså vognselskapet som juridisk sett eier T-banene og trikkene, Sporveien som sørger for at de går og kjører dem og Ruter som planlegger når de skal kjøre.

Harald Nissen i MdG ønsker å samle alt i ett selskap, mens Arbeiderpartiet og SV ikke er like klare. Men alle ønsker å endre strukturen.

— Det bekrefter det vi hele tiden har sagt: At rundt 20 ulike selskaper i kollektivsystemet ikke er en god struktur. Det er krangling om ansvar og om hvem som skal gjøre hva. Byrådet må rydde opp i dette, sier Alsabeehg i Arbeiderpartiet.

— Ruter har riktignok gjort mye bra for å rydde opp i dette de siste årene. Men opposisjonen, og SV i særdeleshet, har over lang tid vært veldig kritisk til selskapsoppsplittingen som harr vært inennfor kollektivsystemene våre, sier Borgen.

Bystyrerepresentant Abdullah Alsabeehg (Ap) ønsker å se på organiseringen av kollektivtrafikken i Oslo.

— Jeg skjønner at Vognselskapet og Ruter har kranglet mye det siste året. Da må byrådet gripe inn med de maktmuligheter de har og sørge for at «disse gutta» finner ut av det, sier Borgen.

Krever at bystyret blir orientert

Harald Nissen i MdG krever at også bystyret blir orientert om saken. Partiet har ingen medlemmer i Samferdsels- og miljøkomiteen.

— Dette må bystyret informeres om. Et endelig kjøp angår flere enn komiteen. Vi må raskt få klarhet i de juridiske spørsmålene. Dersom det kan trekkes i tvil, må det forankres på nytt, så vi ikke får en langvarig konflikt mellom Ruter og Oslo vognselskap. Det er ikke holdbart at de skal krangle over så lang tid, sier Nissen.

Les også:

Les også

Trøblete trikker gjør comeback i trafikken

— Det er vel og bra at byråden nå sier hun skal ta tak i dette. Det skulle bare mangle. Men jeg lurer på hvor den forrige byråden var. Det er ikke første gang en nåværende byråd får en sak i fanget, hvor det viser seg at det har vært rot i rekkene. Det frustrerer meg veldig, sier Nissen.

Les også

  1. Kollektivselskapene i Oslo krangler: - Trikkekjøpet forsinket med ett år

  2. Oslo får tilbake penger for trikketrøbbel

  3. Skakkjørte trikker friskmeldt