Justisministeren: – Vannscooter er et ikke-problem

Vannscooter-frislippet har ikke ført til flere klager enn tidligere år, ifølge Oslo-politiet.

– Vi skulle gjerne hatt en vannscooter hengende bak i båten, spøker Eva Brekke, politiførstebetjent og leder for avsnittet sjøtjenesten.

Hun er ute på tur med politibåten og snakker gjerne om vannscootere. Med seg har hun justisminister Per-Willy Amundsen (Frp).

Ministeren smiler bredt når han blir spurt om de nye reglene.

– Vannscooter er et ikke-problem. Nå kan kommunene selv bestemme om de vil ha forbud eller ikke. Det er bedre enn et nasjonalt forbud.

Les også

LES OGSÅ: Bård Hoksrud er blitt vannscooterens posterboy. Selv har Frp-sluggeren blandede følelser for akkurat det.

Likestilt med småbåt

I mai i år ble vannscooter likestilt med småbåter i det nasjonale regelverket. Før dette måtte man være minst 400 meter fra land eller verneområder for å kjøre vannscooter.

Begrunnelsen for likestillingen var blant annet at regjeringen ikke så behovet for å forskjellsbehandle vannscootere fra andre fritidsfartøy.

«Dette vil sikre et mer ensartet regelverk som er mer brukervennlig, samt lettere å håndheve», heter det i høringsbrevet om å oppheve nasjonale reglene.

Eva Brekke, politiførstebetjent og leder for avsnittet sjøtjenesten i Oslo-politiet, har foreløpig merket lite til vannscooter-frislippet. Her er hun sammen med justisminister Per-Willy Amundsen (Frp).
Eva Brekke, politiførstebetjent og leder for avsnittet sjøtjenesten i Oslo-politiet, har foreløpig merket lite til vannscooter-frislippet.

Dette samsvarer med de foreløpige erfaringene til Eva Brekke.

– Det er lettere å forholde seg til vannscootere når det ikke er spesielle regler knyttet til dem, men kan bli behandlet som småbåter, sier politisjefen.

Ifølge Brekke er det ikke blitt en økning i antall vannscooter-klager i Oslo-politiets dekningsområde til sjøs. Politidistrikter omfatter også kommunene Asker og Bærum.

– Vi har ikke fått flere klager enn tidligere i år. De fleste klagene pleier å komme fra Asker og Bærum, men hvordan det blir der utover sommeren, vet vi ikke ennå, ser hun.

Les også

DEBATT: Stopp vannscootergalskapen! | Berit Kjøll og Erling Lae

Lager lokale regler nå

Selv om likestillingen er vedtatt nasjonalt, kan kommunene innføre egne regler som begrenser vannscooterbruk.

I et leserinnlegg i Aftenposten denne uken oppfordret Erling Lae kommunene til å regulere bruken av vannscootere. Lae er tidligere byrådsleder for Høyre i Oslo, og er i dag styreleder i Norsk friluftsliv.

Kommunene langs kysten er nok ikke vonde å be. I en undersøkelse av Norsk Friluftsliv kom det frem at 75 prosent av kommunene som hadde tatt stilling til de nye lovendringene, ikke ønsket å likestille vannscootere med småbåter.

På det siste bystyremøtet i Oslo før sommeren vedtok flertallet – mot stemmene til Høyre og Frp – at de ønsket et lokalt forbud. Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er allerede i gang med å utforme det, men ønsker et samarbeid med flere kommuner i området.

Les også

KOMMENTAR: Støyende. Raskt. Uforutsigbart. Vannscooter er noe helt annet | Trine Eilertsen

– Viktigste er ikke hva politiet mener

Initiativet blir tatt vel imot på Nesodden, der Nina Sandberg (Ap) er ordfører. Hun er godt i gang med å utarbeide lokale føringer på bruken av vannscooter.

– Vi har hatt en lokal høring og samarbeider med de andre kommunene langs fjorden for å få til felles regler.

Hun mener man må ta hensyn til menneskene og friluftslivet i indre Oslofjord.

– At enkelte skal ha det gøy, må ikke gå på bekostning av alle andre, sier hun.

– Hva tenker du om at politiet mener en likestilling er lettere for dem?

– Det viktigste er ikke hva som er enklest for politiet. Vi må ta hensyn til naturen og menneskene i et presset område.