Oslo

Kira (19) blir hørt om skolekritikk. Nå skal «premiepraksisen» i Oslo-skolene vurderes på nytt.

19-åringen kritiserte pengegaver til elevene med best karakterer. Saken viser at tiden er moden for å ta en ny diskusjon, forteller Utdanningsetaten i Oslo.

Kira Amalie Berg Ottesen (19) kritiserte pengegavene som ble gitt til elevene i klassen med best karakterer. Nå vil Utdanningsetaten vurdere praksisen på nytt.
  • Sofie Grønntun Nissen
    Journalist

«Ta vare på egen psyke, oppfordret læreren. Så kom ledelsen og premierte de «beste» elevene.»

Det skrev Kira Amalie Berg Ottesen i et Si ;D-innlegg i Aftenposten mandag. Hun fortalte hvor sjokkert hun ble da Nydalen videregående skole delte ut 1000 kroner til elevene med best karaktersnitt i klassen under årets sommeravslutning.

Innlegget til 19-åringen fikk mange til å reagere. Én av dem var Inga Marte Thorkildsen (SV), byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo.

– Å dele ut individuelle premier kan lett virke mot sin hensikt og bidra til prestasjonspress som ikke gir økt læring, sa hun til Aftenposten.

Trond Lien, divisjonsdirektør for videregående skoler i Utdanningsetaten i kommunen, uttalte først til Aftenposten at en slik premieutdeling ikke er uvanlig.

– Skolene har full anledning til å gi elever enkle gaver, sette opp premier for ulike prestasjoner og så videre.

Vil diskutere det – kjenner ikke omfanget

Nå har Oslo-skolen endret kurs. Til VG tirsdag sier Lien at praksisen skal vurderes på nytt:

– Denne saken har vist at tiden er moden for å ta en ny diskusjon om dette.

Lien sier til VG at han tar innlegget til Ottesen på dypt alvor. Han står likevel fast ved at hendelsen på Nydalen er i tråd med vanlig praksis i skolene.

Etaten kjenner ikke omfanget av ulike typer premiering ved skolene.

«Dette har vært håndtert litt ulikt fra skole til skole, og ikke vært noe tema for felles diskusjon – i alle fall ikke på lang tid», skriver Lien i en e-post til Aftenposten.

Han forteller videre at etaten over sommeren skal ta opp temaet til diskusjon blant Oslos rektorer.

«Jeg tenker også at det er fint å involvere elevrådene lokalt, og gjerne også Elevorganisasjonen», skriver han, men presiserer at det ikke er gitt hva utfallet blir:

«En ny vurdering betyr i denne sammenhengen altså at vi tar en diskusjon rundt praksisen, men ikke med utgangspunkt at skolenes handlingsrom skal innsnevres.»

– Man må tåle at ikke alle får premie alltid

Tirsdag ettermiddag gjentar skolebyråd Thorkildsen til Aftenposten at hun tror slike premieringer kan virke mot sin hensikt.

Hun synes Ottesen har mange gode poenger i sitt innlegg, og at pengepremier hører fortiden til.

Samtidig er byråden opptatt av at saken ikke gjøres til et «Nydalen-problem».

– Det er viktig for meg å si. Dette er nok en praksis som flere skoler har brukt, og det gjøres mye bra på Nydalen videregående skole. Jeg tror heller ikke dette er et Oslo-problem, sier hun.

Nå skal Utdanningsetaten ta opp temaet på et skoleledermøte til høsten. Thorkildsen mener det da vil være naturlig å invitere inn lærere og elever til å komme med sine erfaringer.

– Handler ikke det å gå på skole også om å lære seg at det ikke alltid er du selv som blir satt pris på?

– Jo, og man må tåle at ikke alle får premie alltid. Spørsmålet er om man bør gi pengepremier, om det er rettferdig og hvordan man bør løfte frem dem som får gode resultater, sier Thorkildsen.

Les mer om

  1. Skole og utdanning
  2. Utdanningsetaten i Oslo
  3. Oslo-oppvekst