Oslo

Oslos skolebyråd frykter A- og B-lag. Men ny forskning i Oslo-skolen viser bedre resultater med nivådelt undervisning.

Elever i 8. klasse som slet med matte, fikk bedre læring og resultater når de fikk tilpasset undervisning i liten gruppe, viser ny forskning i Oslo-skolen.

Oslo skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) advarer om at nivådeling i skolen kan føre til dårligere skolemiljø og ramme mange elever. Men ny forskning i Oslo-skolen viser at elevene med svake resultater i matte, kan tjene på nivådelt og tilrettelagt undervisning.
  • Birgitte Iversen
    Journalist

Om man skal åpne for mer nivådeling i skolen eller ikke, er én av skillelinjene mellom høyresiden og venstresiden i skolepolitikken.

Da Høyre før sommeren foreslo å teste ut økt bruk av faglig nivådeling i barneskolen og ungdomsskolen, kom det sterke reaksjoner fra venstresiden.

Les hele saken med abonnement