Oslo

Ruter blør passasjerer. Nå vil de teste en helt ny billettype.

Den nye testbilletten gir deg personlig rabatt basert på hvor hyppig du reiser.

Cato Fiksdal er blant dem som ønsker seg en mer fleksibel billettype. Nå kan det være på vei.
  • Maria T. Pettrém
    Journalist
  • Dan P. Neegaard
    Fotograf

Pandemien har vært hard for kollektivselskapet Ruter. Passasjertallene svikter i både Oslo og Viken, og tallene lyser rødt. Det kan i verste fall bety et dårligere tilbud på sikt.

For selv om hverdagen er i ferd med å vende tilbake til det normale, er det ikke gitt at passasjerene strømmer til. Elsparkesykkel, bysykkel og delebil har gitt folk flere alternativer.

Samtidig sitter flere fortsatt på hjemmekontor noen dager i uken. Da lønner det seg kanskje ikke å kjøpe et månedskort.

Ruter er tvunget til tenke nytt. Og nå tar de grep. Etter vinterferien vil de teste en ny billettype: «Reis». Den blir i første omgang et prøveprosjekt.

Les også

Er elbilen i ferd med utkonkurrere bussen? Nå ber Ruter-sjefen politikerne kutte i elbilfordelene.

Gir deg personlig rabatt

Aftenposten møter Cato Fiksdal på vei av trikken på Stortorget. Han er pensjonist og ikke blant dem som reiser nok til at et månedskort lønner seg. Likevel reiser han såpass ofte at han gjerne skulle hatt en mer fleksibel løsning.

– Jeg hadde nok reist mer kollektivt hvis billettene var mer fleksible. Aller helst skulle det jo vært gratis, sier han og humrer.

Aftenposten møter Cato Fiksdal på trikkestoppet på Stortorget – passende nok med Aftenposten under armen.

I oktober etterlyste Venstre nettopp en dynamisk billettmodell, slik blant annet London har.

Der får kundene automatisk en månedsbillett om man kjøper enkeltbilletter for summen av en månedsbillett innenfor 30 dager.

Vy har noe som ligner, med sitt rabattkonsept «Smartpris».

Slik blir det ikke hos Ruter. Istedenfor gir de deg en personlig rabatt basert på hvor hyppig du reiser over en 30-dagersperiode. Jo flere enkeltbilletter du kjøper, desto billigere blir det å reise.

Slik vil den nye pilotløsningen se ut for kundene som skal teste den.

– Kundene er i ferd med å omstille seg tilbake til en normal hverdag og planlegge hvordan de skal organisere livet etter pandemien.

Det sier Endre Angelvik. Han er direktør for radikale innovasjoner i Ruter. Videre fortsetter han:

– Derfor er det et perfekt tidspunkt for oss å teste et nytt konsept sammen med kundene og lære av det.

Kan få 40 prosent rabatt

Men det er ikke sikkert dine billetter blir billigere med det første. I første omgang skal 400–500 utplukkede kunder teste billetten.

På det meste kan man oppnå en personlig rabatt på 40 prosent av prisen av en enkeltbillett.

For å gi et eksempel, vil en som reiser til og fra jobb innenfor sone 1, kunne oppnå følgende rabatter og priser:

  • 1 dag i uken (to reiser) gir 17 prosent rabatt. Man sparer 56 kroner, og kostnaden pr. måned vil være ca. 256 kroner.
  • 2 dager i uken (fire reiser) gir 29 prosent rabatt. Man sparer 181 kroner, og kostnaden pr. måned vil være ca. 443 kroner.
  • 4 dager i uken (åtte reiser) tilsvarer 40 prosent rabatt. Man sparer 500 kroner, og kostnaden pr. måned vil være ca. 748 kroner.

Til sammenligning koster en 30-dagersbillett 814 kroner for én sone. Reiser du mer enn fire dager i uken, vil det derfor lønne seg med 30-dagersbillett.

Vil kutte billettprisene

«Endelig kan vi oppfordre folk om å reise kollektivt igjen. Jeg oppfordrer folk til å reise kollektivt, og å holde på de gode vanene med å gå og sykle.»

Det skriver byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG), i en e-post.

Hun er spent på hvordan de nye, fleksible billettene vil fungere. For det er ikke gitt at nettopp denne løsningen på sikt vil tilbys til alle. Det kan bli behov for justeringer underveis, ifølge Ruter. I første omgang skal billettypen testes i et par måneder.

– Før vi kan tilby nye billetter til alle reisende, må vi prøve og feile slik at vi får et tilbud som treffer best mulig, skriver Stav.

Men det er ikke nødvendigvis bare fleksibilitet de reisende etterspør. På Stortorget venter Sol W. Stubergh (25) på trikken. Hun har en tydelig beskjed til Ruter:

Sol W. Stubergh synes Ruter-billettene er «ekstremt dyre».

– Jeg synes det er helt ekstremt dyrt, sier hun oppgitt før hun hopper på en trikk.

Det hevder Stav at hun ønsker å gjøre noe med. Men én ting har stått i veien, sier hun.

«Tidligere har Viken, som eier Ruter sammen med Oslo, satt foten ned for reduserte billettpriser, men jeg har tatt opp dette på nytt i Oslopakke-3 forhandlingene som pågår i disse dager.»

Les mer om

  1. Kollektivtrafikk
  2. Samferdsel
  3. Ruter
  4. Oslo-samferdsel