Oslo

Talltabbe sendte vinsalget til himmels i statistikken

Vi drikker ikke nødvendigvis så mye mer vin enn før på byen. For i statistikken er vin og sterkøl gruppert sammen.

Mange utesteder i Oslo har etterhvert fått eget husbryggeri, som Schouskjelleren. De brygger mest sterkøl, og de leverer også til flere andre utesteder. Kanskje det er dette som har bidratt gitt hoppet i kategorien «vin» i den offisielle statistikken? Foto: Monica Strømdahl

  • Christian Sørgjerd
    Christian Sørgjerd
    Journalist

For en uke siden skrev vi at vinsalget på byen i Oslo er gått til himmels det siste tiåret. Det er en sannhet med modifikasjoner.

For i omsetningsstatistikken fra Næringsetaten skilles det ikke mellom ulike typer alkohol. Inndelingen gjøres utelukkende basert på alkoholens styrke. Det er lovbestemt at det skal gjøres slik.

Slik føres statistikken:

  • Inntil 4,7 prosents styrke
  • 4,7 til 22 prosents styrke
  • 22 til 60 prosents styrke

Den kraftige økningen vi omtalte, har skjedd for kategorien 4,7 til 22 prosent. Men som mange lesere er klar over: Denne kategorien favner også sterkøl. Og de fleste har nok fått med seg mikrobryggeri-trenden som farer over Norge.

Så kanskje er det sterkølsalget som står for det meste av økningen, ikke vin? Svaret på dette er ikke mulig å lese ut av statistikken.

Slik skjedde feilen

1. september tikket det inn en epost fra Næringsetaten i Oslo til Aftenpostens redaksjon.

«Utelivsbransjen mer enn doblet vinsalget», var tittelen. Deretter fulgte en redegjørelse for økningen i vinsalget i perioden 2006 til 2014, inkludert mulige forklaringer. Mikrobryggerier og sterkøl nevnes ikke med et ord.

Kommunikasjonsrådgiver Siv Loraine Seljevold i Næringsetaten innrømmer gladelig at det ble upresist.

— Dette må vi ta på vår kappe. Vi har ikke grunnlag for si hvor stor andel som er sterkøl og hvor stor andel som er vin. Men vi har heller ikke grunnlag for å si at det ikke har vært en stor økning i vinsalget, sier Seljevold.

Øltrend på polet

I Vinmonopolets omsetningsstatistikk skilles det derimot mellom varetypene.

Og hos polet har salget av sterkøl i perioden 2006 til 2014 tredoblet seg. I samme periode har vinsalget bare økt med i overkant av 20 prosent.

Om folks vaner på polet følger folks vaner på byen, kan det tyde på at det nettopp er sterkølsalget - ikke vinsalget - som i Oslo ligger bak mye av økningen i omsetning i kategorien 4,7 til 22 prosent.

Men det er det altså ikke mulig å lese ut av tallene.

Takk til sosiolog Skule Wigenstad, som gjorde oss oppmerksom på dette i bloggen sin.

Les også

  1. Utested-eier: - Vi vil gjerne ha politiet på besøk oftere

  2. Bråket falt kraftig da de to problempubene ble stengt

  3. Her bortvises bråkmaker nummer 852 fra Oslo sentrum