Turistene strømmer til Sommer-Oslo
Stadig flere utenlandske turister kommer til Oslo for å oppleve mat, kultur og natur. Og de stiller færre dumme spørsmål enn før.
Nye direkte flyruter og attraksjoner som Mathallen, Skulpturparken, Barcode og Astrup Fearnley-museet trekker nye turistgrupper til Oslo.
Antall utenlandske gjestedøgn i Oslo økte 10 prosent første halvår 2014, sammenlignet med samme periode i fjor. Tallene juli er ennå ikke klare, men administrerende direktør Bente Bratland Holm i VisitOslo er optimistisk.
- Det ligger an til en meget god sommer, sier Holm.
Selskapet hun leder møter tusenvis av turister hver dag i sitt informasjonskontor. Hun mener sammensetningen av turistgruppen har endret seg de siste årene.- Vi merker at det kommer mange unge voksne. Det henger nok sammen med alle de nye direkteflyrutene som blant annet Norwegian har satt opp, tror Holm.
Bare fra Tyskland har Oslo minst 14 daglige flyforbindelser.
- Det er blitt mye lettere for turister å ta 2-3 dager i Oslo. Oslobesøket trenger ikke være del av en større rundreise, sier hun.
Norwegians direkteruter til og fra USA har også gitt pene tall. Bare i mai og juni hadde Oslo 40.000 amerikanske gjestedøgn. Det er nesten 15.000 flere enn samme periode i fjor.
Kultur og arkitektur
Ifølge Visit Oslo slår byens nye attraksjoner veldig godt an, og de omtales stadig oftere i store utenlandske medier og blogger.
- Det er stor etterspørsel etter arkitektur og kultur, både når det gjelder medier og tilreisende, og spesielt unge par, hevder Holm.- Folk vil se Mathallen, Barcode, Astrup Fearnley-museet. De spør etter Skupturparken på Ekeberg. I tillegg vil de se de tradisjonelle turistmålene som Vikingmuseene og Vigelandsparken.
Og de spør om hvor de kan spise og drikke godt.
- Where are the locals? Where do the locals eat? Mange har hørt om Grünerløkka, at det er et utviklet område som er verd et besøk. Utesteder som Blå er etterspurt, forteller Holm.
Færre dumme spørsmål
Til turistinformasjonen ved Rådhuset kommer folk for å få vite hvordan de skal komme seg til stedene som de allerede har plottet inn. Og så spør de om det er andre steder som de bør se i tillegg. De er ute etter personlige tips om de skjulte perlene.
Holm mener turistene generelt er mye mer opplyst om Oslo enn tidligere. - Vi som jobber i Visit Oslo snakket nettopp om at vi ikke har fått ett eneste dumt spørsmål på lenge, sier Holm.
Turistene har lest seg opp og har detaljert informasjon om det de vil se.
- Folk vet at det ikke er midnattssol i Oslo, de spør hvor langt nord de må reise for å få se den. De som kommer til Oslo, er bereiste, for Oslo er ikke det første reisemålet som folk velger, sier hun.
Den varme sommeren i år har kommet som en overraskelse på mange, som gjerne hadde forberedt seg med fleece og andre varme klær.
Mange kommer nettopp for norsk natur. De er begeistret over lyset, de lange sommernettene og at skogen ligger så tett på hovedstaden.
- De synes det er spennende at man kan bo i byen, og ta T-banen for å gå på ski. Men kulturopplevelser som festivaler, arkitektur og kunst er stadig viktigere elementer.
Terrortrusselen i sommer
Da terrortrusselen mot Norge ble kjent, fikk VisitOslo mange bekymrede spørsmål.
Noen var litt engstelige på fredagen, da terrortrusselen ble kjent og politiet høynet sikkerhetsnivået. Noen lurte på om de skulle kansellere videre rundreise i Norge, men fikk politiets oppfordring om å bruke byen som vanlig.- Vi samarbeidet godt med politiet, som også ga ut informasjonsskriv på engelsk, sier Holm.
Hun mener turistene føler seg trygge i Oslo, og hevder de ikke har merket noen interesse for 22. juli, Regjeringskvartalet og Utøya.
Blogg-turister
Holm mener de gode turisttallene ikke har kommet av seg selv, og at VisitOslo må ha sin del av æren. Selskapet jobber systematisk opp mot internasjonale medier, og har nær kontakt med 300-400 journalister i tillegg til en del bloggere, som inviteres til Oslo på ulike eventer.
- Da skulpturparken på Ekeberg åpnet, kom 42 journalister til byen, forteller Holm.Det ga resultater.
- Mange kommer med utskriftene fra slike blogger i hånden og vil ha hjelp til å finne frem dit.
- Nye attraksjoner ville trengt mye lengre tid for å bli kjent ellers, sier Holm.