Oslo

30 trikker parkert på grunn av rust

Nær halvparten av Oslotrikkens 72 trikker må sjekkes for rust og blir tatt ut av drift inntil videre. Men passasjerene kan ikke vente seg nye trikker med første.

Buss erstatter trikk på en rekke linjer etter at det er blitt oppdaget rust på i alt sju trikkevogner. På linje 13 blir det maxitaxi mellom Lilleaker og Jar.
  • Åsmund Gram Dokka

Oslotrikken AS må sjekke 30 trikker av typen SL95 for rustskader etter at det er blitt oppdaget sprekker som følge av rust på sju vogner.

— Vi har vært klar over dette i noen uker, men det har aldri vært fare for passasjerene, sier kommunikasjonssjef Cato Asperud til Aftenposten.

Les også

- Foreløpig går det bra

Det er funnet sprekkdannelser i festepunkter i et område mellom leddene som holder SL95-trikkene sammen. Sprekkdannelser er forårsaket av rust, forteller Asperud.Trikkene ble levert av det italienske selskapet AnsaldoBreda fra 1999 og har vært hjemsøkt av problemer. Blant annet lagde trikkene lenge en voldsom lyd når hastigheten oversteg 28 km/t.

Asperud kan ikke sette noen eksakt dato for når trikkene er tilbake på skinnene, men understreker at de 30 vognene vil bli saumfart med all mulig ekspertise.

Les også

De nyeste trikkene ruster

— Leverandøren sender folk opp for å hjelpe oss. Når dette apparatet er oppe og går, er vi blitt forespeilet at to trikker kan sjekkes daglig, sier han.

- Må bruke de trikkene vi har

— Avgjørelsen er helt riktig. Dette er noe som må gjøres, sier miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) til Aftenposten.

Han understreker at oppgaven nå er å sørge for at erstatningen er så god som mulig.

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V)

— Samtidig må vi få de trikkene som er friskmeldt tilbake på skinner så fort som mulig, legger han til.

Elvestuen har tidligere antydet at nye trikker kan være på plass i 2017-18. Mandagens dårlige nytt setter ikke ytterligere fart på den prosessen.

— Det er et arbeid som må gå sin gang. Problemene som har heftet ved SL95-trikkene, viser hvor viktig det er å gjøre gode innkjøp. Men, vi må bruke de trikkene vi har i noen år til, sier Venstre-politikeren.

Får svar om få dager

I tilfeller der det blir påvist rust, må imidlertid trikkene gjennom en omfattende reparasjon.

— Inspeksjonene vil i løpet av de nærmeste dagene gi oss en oversikt over hvor mange trikker som vil måtte tas ut av trafikk for en lengre periode, sier administrerende direktør Bjørn Granviken i Oslotrikken i en pressemelding.

Oslotrikken AS har i alt 32 trikker av typen SL95. De to nyeste vognene har imidlertid ikke rustproblemer, slik som de andre, opplyser Cato Asperud.

Les også

Vet ikke når trikken går på skinner igjen

— Vi er helt sikre på at disse to trikkene ikke er rammet, understreker han.En kilde i Oslotrikken sier til Aftenposten at det har vært hastighetsbegrensning for trikkene de siste to-tre årene på grunn av sprekkdannelser.

— Dette har vært andre typer sprekker andre steder på trikkene. Det har vært tekniske problemer fra dag én, men mange av problemene har rot i neglisjert vedlikehold av infrastrukturen. Det påfører vognene skade, mener mannen, som ønsker å være anonym.

Buss for trikk

Les også

Her legges det ny trikkesløyfe

Oslotrikken opplyser at tilbudet vil bli sterkt redusert i en lengre periode, og Asperud sier at passasjerene nå må belage seg på å kjøre buss i stedet for trikk.— Buss er ingen fullgod erstatning for trikken. Tilbudet vil bli redusert, innrømmer han.

På linje 12 blir trikken fullstendig erstattet av buss, mens linjene 13,17 og 18 vil bli kjørt delvis med buss, delvis med trikk.

— På ruten til Rikshospitalet må trikken snu på John Collets plass. Busser kjører deretter videre til sykehuset. Mellom Lilleaker og Jar på 13-linjen blir det maxitaxi, sier Aspaker.

Administrerende direktør Bjørn Granviken i Oslotrikken beklager innstillingen av trikkene, men understreker at sikkerheten kommer først.

— Funnene som er gjort på enkelte av trikkene, er bekymringsfulle, og vi må gjennomføre en full kvalitetssikring av denne delen av trikkeflåten før vi kan sette den i drift igjen, sier Granviken.

Trikketypen SL 79, som utgjør den eldste delen av flåten, er ikke er rammet og vil kjøre som normalt.

Oppdaget rusten selv

Les også

Her står skakkjørte trikker parkert

Asperud opplyser at det var Oslotrikken AS' egne mekanikere som oppdaget rusten under en rutineservice etter 600.000 kjørte kilometer.— Det er dessverre en feil som har vært gjennomgående andre steder også, sier han.

I 2004 ble blant annet det oppdaget at rust forårsaket bobler i lakken på «Italia-trikkene».

Trikker fra AnsaldoBreda er også i drift i Birmingham i Storbritannia og Göteborg i Sverige.

I Göteborg har man også opplevd store problemer. I februar ble 38 av 40 trikker tatt ut av drift etter at det ble påvist alvorlige rustskader på bærebjelkene i vognene.

Saken har imidlertid endt med krangel, der AnsaldoBreda krever en upartisk gjennomgang og har truet med å trekke tilbake alle garantier.

Oslotrikken opplyser at de har løpende kontakt om situasjonen med trikkeselskapet i Göteborg.

«Denne dialogen vil nå forsterkes med fokus på å innhente informasjon som kan være til hjelp for løse situasjonen som har oppstått», heter det i pressemeldingen fra trikkeselskapet.