Oslo

Har du feilparkert? Nå får P-vakten melding om det på sin mobil.

«Telemarksvingen 21. Grå Volkswagen», kommer det opp på mobilskjermen til Henning Sletvold i Bymiljøetaten etter at skannerbilen til kommunen har kontrollert bilens skilter.

Nå skal parkeringsbetjenter slippe å gå fra bil til bil for å sjekke om sjåføren har betalt P-avgift. Ny teknologi gjør at kommunen sparer 80 årsverk.

  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz
    Journalist

En liten Toyota merket med logo fra Bymiljøetaten kjører rundt på Kampen. Bilen er utstyrt med hele ti kameraer som tar bilder av skiltene på de parkerte bilene. Bildene blir deretter skannet for å finne ut hvem som ikke har betalt parkeringsavgift. Dette tar maks ett sekund.

Rett bak kommer to bybetjenter, tidligere kjent som parkeringsbetjenter, på sine elsykler som har Samsung-telefoner påmontert på styret. Med en gang skanneren i bilen har oppdaget en som ikke har betalt P-avgift, får betjentene melding om det på telefonen.

  • LES OGSÅ: Oslo kommune har snart solgt like mange beboerkort som P-plasser – vil likevel fortsette å selge

Dette er mulig fordi i alle områder med beboerparkering blir skiltnummeret på biler som har betalt for parkering, registrert i en database.

Etaten har også skiftet ut de fleste P-automatene i indre by. Nå må alle som betaler via de nye automatene, oppgi bilens reg.nummer. Dette blir også registrert i databasen.

Dette blir et vanlig syn i bybildet i indre by fremover. Bilen med kamerautstyr skal skanne bilskiltene, mens de syklende betjentene bak bilen skal gebyrlegge dem som feilparkerer.

«Telemarksvingen 21. Grå Volkswagen», dukker det opp på mobilen til driftsleder Henning Sletvold i BYM. Bilens registreringsnummer kommer også opp på telefonen. Dermed vet Sletvold akkurat hvor han skal stoppe.

– Selv om vi får melding om feilparkering, så dobbeltsjekker vi alltid før vi skriver ut gebyret. Målet er at kontrollene skal ha like god eller bedre kvalitet enn tidligere, forsikrer Sletvold.

Sparer 80 årsverk

Innføring av beboerparkering i Oslo, som startet i fjor høst, betyr at 17.000 P-plasser blir avgiftsbelagt frem til sommeren. Dette er en nedjustering fra tidligere anslag som sa at 20.000 plasser skulle avgiftsbelegges.

Med avansert teknologi skal parkeringsbetjentene i Oslo nå slippe å gå fra bil til bil. Heretter blir det flere betjenter på sykkel. Ingen vil miste jobben på grunn av teknologien, men kommunen sparer rundt 80 årsverk.

Denne uken kom ordningen til bydel Grünerløkka. I slutten av mai blir den innført i bydel Sagene. I løpet av sommeren/høsten får også enkelte gater i bydelene Ullern, Nordre Aker, Alna og Stovner beboerparkering.

– Vi har tidligere regnet ut at vi måtte ha 80 nye betjenter for å kontrollere alle områder med beboerparkering uten denne teknologien, sier driftsleder Sletvold.

Den første skannerbilen var på plass i midten av april. Den andre kommer om et par uker, mens en tredje er ventet i sommer. Hver av bilene med det avanserte utstyret har kostet 1,1 millioner kroner.

1500 skilt i timen

Skanneren kan lese 1500 skilt i timen når bilen kjører i 50 km/t.

– Det er ingen tvil om at dette gjør hverdagen vår enklere, sier Salim Yildiz som har jobbet i etaten i 12 år.

Bybetjent Salim Yildiz kjører rundt med ti kameraer og et avansert skannersystem for å sjekke om alle har betalt P-avgift. Er det en som ikke har betalt avgift, får hans kollega på sykkel automatisk beskjed om det. Snart vil Oslo ha tre såkalte skannerbiler.

Han styrer kameraene i bilen med et enkelt system som sitter på rattet. På en skjerm kommer det opp antall kontrollerte biler og bilder av skiltene.

– Jeg har bare lov til å følge med på veien. Jeg skal i hvert fall ikke følge med på skjermen i bilen, understreker Yildiz.

Innføring av ny teknologi i etaten betyr også at Oslo får flere bybetjenter på sykkel. Frem til sommeren vil etaten ha 20 elsykler.

Presseansvarlig Monica Olsen i Bymiljøetaten legger til at den enkleste måten å betale parkeringen på, er å bruke etatens app som heter Bil i Oslo.

– Til forskjell fra andre lignende apper betaler du ingen tilleggsavgifter og kun for den tiden du faktisk parkerer, og du kan både stoppe og forlenge parkeringen uten å gå tilbake til bilen, sier Olsen.

162.000 personer har lastet ned appen.

Flere etater bruker teknologien

Teknologien som Oslo kommune nå har tatt i bruk, er allerede i bruk av etater som politiet, Tollvesenet og Statens vegvesen. Politiet har i flere år brukt nummergjenkjenningssystemet i sine kontroller for å finne ut om en bileier har betalt årsavgiften og forsikring. Systemet kan også finne ut om bilen mangler EU-kontroll eller skal avskiltes av andre grunner.

– Så lenge de ikke lagrer opptakene, er det helt i orden å bruke dette utstyret, sier Gullik Gundersen, juridisk rådgiver i Datatilsynet.

Les mer om

  1. Teknologi
  2. Parkering
  3. Bymiljøetaten
  4. Datatilsynet
  5. Oslo kommune