Oslo

Fornebubanen kan koste inntil 31,3 milliarder kroner

Nye tall er lagt frem om Fornebubanen. Prislappen er enda høyere enn før. Årsaken er at lønns- og prisstigning nå er regnet med.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) i Oslo. Her gir de sitt ja til Fornebubanen etter mye om og men tidligere denne uken.
  • Ole Alexander Saue
    Journalist
  • Arnhild Aass Kristiansen
    Journalist

Fornebubanen får en enda høyere sluttsum enn det Oslo kommune gikk ut med 1. april. De viste da til tall etter en ekstern kvalitetssikring fra Dovre.

Da sa de at den forventede kostnaden for banen blir på 23,3 milliarder kroner, i verste fall 26,4 milliarder.

Pris- og lønnsvekst

Nå er forventet pris 27,6 milliarder kroner. I verste fall 31,3 milliarder kroner. Den nye summen skyldes at byrådet har regnet med lønns- og prisvekst, altså summen i løpende priser i byggeperioden.

Dette kommer frem i byrådssaken lagt frem til bystyret tirsdag. Byrådet har lagt til grunn en gjennomsnittlig prisstigning på 5,7 prosent i byggeperioden. Tidligere har denne vært på 2,96 prosent.

- Dette er ikke en kostnadsøkning.  Det har hele veien vært kjent at prisanslagene var uten lønns- og prisvekst, og at denne ville bli lagt til i saken som skal behandles i bystyret, presiserer byråd for samferdsel og miljø, Sirin Stav (MDG) overfor Aftenposten.

Økt med 11,4 milliarder

Da arbeidet kom i gang i 2020, var den ventede kostnaden 16,2 milliarder kroner.

Det vi kaller forventet kostnad heter på fagspråk styringsramme. Prosjektet skal ha 50 prosents sannsynlighet til å holde seg innenfor denne kostnaden.

Det byrådet i verste fall kan akseptere at prosjektet koster, heter kostnadsramme. Denne summen skal prosjektet ha 85 prosents sannsynlighet til å holde seg innenfor. Blir det dyrere enn dette, altså 31,3 milliarder kroner, må byrådet tilbake til bystyret for å få grønt lys.

- Kronebeløpet blir naturligvis høyere når man legger til forventet årlig lønns- og prisvekst og ser på sluttsummen i 2029. Det betyr ikke at den reelle prisen målt i kjøpekraft blir høyere. Slik er det i alle flerårige investeringsprosjekter, sier Stav.

På Fornebu er arbeidet med banen godt i gang.

Sliter med å finne kuttene

Byrådet sliter med å finne steder å kutte for å gjøre banen billigere. Det må i så fall gjøres ved å droppe enkelte stasjoner, skriver de. Ruter mener imidlertid at alle stasjonene bør bygges dersom banen skal ha god nytte.

Det har siden 1. april stormet rundt Fornebubanen. En kvalitetssikring fra konsulenter i selskapet Dovre slo fast at banen blir langt dyrere og mer forsinket enn planlagt.

Politisk omkamp

Grunnen til at lønns- og prisvekst ikke tidligere ble regnet med, var fordi Dovre var usikre på hva denne ville være i årene fremover.

Det holder ikke når de skal legge frem tallene for bystyret. Da må dette regnes med. Dermed har de satt den til 5,7 prosent, som ifølge Dovres rapport er snittet de siste to årene.

Disse tallene har ikke vært kjent i offentligheten før. Nyheten kommer etter heftig politisk omkamp. Raymond Johansens byråd var nære å skrote hele banen som følge av de økte kostnadene.

Mandag kom deres endelige ja. Nå har de nemlig fått hentet inn mer penger fra grunneiere, som Obos, slik at Oslo tar en mindre del av prislappen selv.

Arkitektenes visualisering av den planlagte Skøyen T-banestasjon på Fornebubanen.
  1. Les også

    Sa Fornebubanen ville bli nesten 5 mrd. dyrere. Men summen er i virkeligheten enda høyere.

Les mer om

  1. Fornebubanen
  2. Fornebubanen
  3. Oslo
  4. Samferdsel
  5. Raymond Johansen