Oslo

Nå kan du kaste Flexus-kortet

Fra i dag kan du kjøpe billett på mobilen i kollektivtrafikken i Oslo. Det er NSB, og ikke Ruter, som lanserer tilbudet.

flexustilt.jpg

  • Andreas Slettholm
    Andreas Slettholm
    Kommentator

Både reisende og politikere har drømt om at Ruter skulle ta steget inn i vår mobile tidsalder. For halvannet år siden vedtok bystyret at Ruter skulle innføre mobilbetaling, til skepsis fra Ruter selv, som da var midt inne i arbeidet for at Flexus-systemet skulle fungere for fullt.

NSB-app kan erstatte kortet

Men etter at NSB lanserte sin betalings-app i februar, har det skjedd ting. 80 000 har registrert seg som mobilbetalere, og nå tar NSB løsningen ett steg videre:

Slik ser NSBs mobilløsning ut, som nå også kan brukes på kollektivreiser som ikke involverer tog i Oslo og Akershus.

— I Oslo og Akershus bruker kundene buss, tog, trikk og bane om hverandre. Derfor har vi samarbeidet med Ruter om å utvide tilbudet vårt til også å gjelde Ruters linjer, sier NSBs sjef for mobilhandel, Thang Manh Tran.Dermed trenger du ikke lenger Flexus eller Reisekort for å kjøpe Ruters månedskort, eller en enkeltbillett for en trikketur. Appen vil kunne dekke alle kollektivreiser i Oslo og Akershus. Den er tilgjengelig fra i dag.

Foreløpig er den riktignok ikke tilgjengelig for kunder med Windows-baserte smarttelefoner, bare for reisende med iPhone eller Android-baserte telefoner.

— Fra et kundeperspektiv handler dette om å gjøre reisen så sømløs som mulig. Selv reiser jeg med både tog og buss for å komme meg på jobb. Da blir det litt unaturlig ikke å kunne kjøpe billett for hele reisen, sier Tran.

Få bruker app i Oslo

Oppslutningen rundt NSBs betalings-app har foreløpig vært liten i Oslo og Akershus, ifølge Tran.

- Det tror vi har å gjøre med nettopp at mange her bruker både NSB og Ruter. Dessuten har vi først nylig lansert muligheten for å kjøpe periodebilletter, som også mange i dette området bruker, sier Tran.

Ved kontroll viser du billetten, som blir lagret på telefonen.

Ruter lager egen løsning

Hos Ruter har de valgt ikke å reklamere for nyvinningen, fordi de arbeider med en helt egen app.

— Men vi har hatt et tett samarbeid med NSB om den tilpasningen de nå gjør. Dette blir en mellomløsning frem til vi får lansert vår egen app, noe som forhåpentlig skjer innen årets utgang. Vi jobber på spreng, sier Ruters pressesjef Gry Isberg.

Ruter arbeider blant annet med en løsning der man ikke trenger å legge inn betalingsinformasjon på selskapets nettsider for å legge inn betalingsinformasjon, slik man må hos NSB.

— Vi jobber for at dette skal bli enda mer kundevennlig spesielt for Ruters kunder, sier Isberg.

Relevante artikler

  1. OSLO
    Publisert:

    Slik vil Ruter se nøyaktig hvor du reiser

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    I dag kommer Apple Pay til Norge

  3. OSLO
    Publisert:

    Nå får du kjøpt årskort i Ruter-appen

  4. OSLO
    Publisert:

    Søndag endret Ruter billettprisene

  5. OSLO
    Publisert:

    De kostet millioner, men ble aldri tatt i bruk: Nå skal de fjernes i hele Oslo

  6. OSLO
    Publisert:

    Er blitt «mobilitetsselskap»: – Det er lenge siden NSB bare drev med tog