Oslo

3. april blir det store endringer på T-banen i Oslo

Lørenbanen åpner. Den lille streken på kartet får store konsekvenser for dem som reiser med buss og T-bane.

Åpningen av Lørenbanen vil få konsekvenser for resten av T-banenettet i Oslo. Lørenbanen åpner 3. april.
  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

I denne saken kan du se hvilke konsekvenser det nye T-banekartet får, linje for linje. Er det noe du mener vi har oversett? Send en e-post til Aftenpostens journalist

Ruter har lagt puslespillet som er Oslos T-banekart på nytt når Lørenbanen skal åpne 3. april. Alle avgangstider er endret, flere linjer har fått nye endestasjoner og busslinjer som korresponderer med T-banen har fått nye rutetider.

Ta en kikk på Oslos nye t-banestasjon:

Les også

Søndag åpner Løren - Oslos første nye T-banestasjon på ti år

Det blir nye avgangstider

Det betyr at du bør sjekke rutetidene før du reiser på jobb mandag 4. april. I løpet av uken vil reiseplanleggeren være oppdatert med de nye avgangstidene.

— Det er et stort puslespill som skal legges, med korresponderende avgangstider, sier kommunikasjonssjef Gry Isberg i Ruter.

30 ulike forslag har vært vurdert og testet på brukere før Ruter landet på hvordan kartet skal se ut.

Fra 3. april vil T-banekartet i Oslo se slik ut. Det betyr også endrede avgangstider på T-banen og enkelte busslinjer.
  • Slik kan det bli bedre plass: Dette er Olavs hypotese om mulighetsrommet på trikken
    — Nå utnytter vi kapasiteten så mye som det lar seg gjøre. Det vi trenger nå er en ny sentrumstunnel.

Hasle er taperen i det nye kartet

De fleste ser ut til å få det bedre eller stort sett som det er i dag. Men tar du T-banen fra eller til Hasle, kan Lørenbanen være dårlig nytt.

Før gikk det to T-banetog i kvarteret forbi Hasle stasjon. Nå blir det ett i kvarteret.

Slik så det ut i Lørentunnelen i 2014. 3. april åpner den helt nye banestrekningen.

— Det er det beste vi klarer, men det blir et bedre tilbud vestover for de som bor i Groruddalen, sier Isberg. Dette skyldes både at det ikke er mer kapasitet i tunnelen gjennom sentrum hvor det i dag går åtte tog hver vei i kvarteret, og at det ikke er nok T-banetog.Beboere på Hasle kan enten ta busslinje 21 to stopp til Carl Berners plass hvor det fremdeles vil gå to tog i kvarteret eller vente.

Dette gjør du om du skal til Jernbanetorget fra Grorudbanen

Om du reiser fra Økern eller en av stasjonene lenger øst på Grorudbanen, vil det ta like lang tid til Majorstuen uansett om du reiser med linje 4 eller linje 5.

Linje 5 vil kjøre den samme ruten gjennom sentrum som før. Dersom du reiser med linje 4 og skal til Jernbanetorget vil det lønne seg å bytte på Sinsen. Rutetabellen er lagt opp slik at det skal ta 90 sekunder fra linje 4 mot vest ankommer til linje 5 retning øst ankommer. Togene vil ha avgang fra samme plattform.

Hvis du ikke vil bytte T-bane, er det også mulig å ta rundturen gjennom sentrumstunnelen vestfra.

Linje 1

Linje 1 fra Frognerseteren har tidligere gått til Ellingsrudåsen. Nå går den til Bergkrystallen. Det betyr at Lambertseterbanen får to avganger i kvarteret.

Linje 2

Linje 2 har gått via Furusetbanen fra Ellingsrudåsen, men de siste årene har endestasjonen vært Kolsås eller en annen stasjon på Kolsåsbanen. Nå går linje 2 igjen til Østerås - slik den gjorde før i tiden.

Det at Furusetbanen mister linje 1 er egentlig godt nytt. Det blir fremdeles to avganger i kvarteret, og fra 3. april vil det være doble togsett på alle avganger frem til klokken 19.

Linje 3

I dag går linje 3 til Storo, fra 3. april går den til Kolsås.

En god stund har det ikke vært veldig greit å være passasjer på Østensjøbanen. Stasjoner og skinner er blitt pusset opp og mange har vært nødt til å ta buss til jobb. 3. april åpner stasjonene Bogerud, Skullerud og Mortensrud igjen.

Fra Stortinget til Mortensrud blir det også to avganger i kvarteret. Fra sentrum til Kolsås vil det fremdeles gå fire avganger i timen.

Linje 4

Det er linje 4 som skal betjene den splitter nye T-banetstrekningen på Løren. Tidligere stoppet linje 4 på Storo, nå skal den fortsette fra Sinsen og gjennom Groruddalen til Vestli.

Beboerne på Løren får en splitter ny T-banelinje og T-banestasjon, noe som må sies å være en sjeldenhet i våre dager.

Linje 5

Tidligere gikk linje 5 fra Vestli til Østerås. Nå skal den gå i sløyfe på Ringen før den fortsetter opp til Sognsvann. I praksis betyr dette at den vil gå to ganger gjennom sentrumstunnelen.

Fra Vestli i øst går den først gjennom sentrumstunnelen, før den fortsetter over Ringen og gjennom sentrumstunnelen nok en gang, før den til slutt ender opp på Sognsvann.

Skal du østover fra Sognsvannbanen vil det lønne seg å bytte i sentrum.

Ruter opplyser også at de har sørget for god skilting av T-banene. På linje 5 vil det blant annet stå «Over Storo» for å indikere om toget skal kjøre Ringen eller om det er på vei østover eller vestover.

Linje 6

Det nye T-banekartet markerer slutten for linje 6.

Les også

  1. Har brukt over ett år på å finne ut hvem som skal bygge Fornebubanen

  2. Det blir mindre penger til kollektivtransport i neste års budsjett

  3. Erna Solberg lover milliarder til kollektiv-Oslo

Les mer om

  1. Ruter
  2. T-banen
  3. Kollektivtransport