Oslo

Oslo før: Oslo-fergene feirer 100 år

I 1917 begynte de å frakte byfolk ut til de nærmeste øyene. 100 år senere er Oslo-fergene vår faste forbindelse over til en annen virkelighet.

En vanlig sommerdag: På Aker brygge gjør Oslo-fergene oppmerksom på at 2017 er deres jubileumsår. Foto: Leif Gjerland

  • Leif Gjerland
    Historieformidler

Det er bare 400 meter fra Oslos hektiske sentrum til nærmeste øy, men vi opplever det å komme dit nesten som å komme til en helt annen verden hvor vi senker skuldrene, puster roligere, går saktere og har bedre tid. Derfor er Oslo-fergene et sommer-nødvendig bindeledd mellom Oslos to universer.

Som så mye annet som har fått stor betydning, begynner også historien om Oslo-fergene i det små. For da Krohgstøtten sykehus nederst i Akerselva i 1912 trengte ny båtfører som kunne frakte pasienter til og fra Hovedøya og sanatoriet på Bleikøya, fikk 26-åringen Josef Bøe jobben.

Den første fergetrafikken: Å frakte hverdagens Kristiania-beboere ut til et øyenes gode gleder i lys og luft, begynte i all enkelhet. Foto: Utlånt fra Oslo-fergene

Han ble raskt godt kjent i byens innerste øyverden, og ville noe mer da den første verdenskrig var over i 1917. Sammen med båtbygger Axel Holm på Lindøya kjøpte han tre små motorbåter for å frakte folk ut til øyene, og den 16. april 1917 fikk «Holm og Bøe» konsesjon på fast fergetrafikk mellom byen og øyene.

Les også

Oslo havn skal tilby landstrøm på Vippetangen

Helsebringende lys og luft

Dette traff datidens nye og økende behov for bedre livsforhold, for Kristiania hadde oppdaget det helsebringende begrepet «Lys og luft». Nå skulle byens befolkning endelig ut av 1800-tallets trange bakgårder og inn i den friske natur. De bynære øyene som hittil bare båteiere hadde kunnet dra til, ble allemannseie takket være de nye fergene.

Fergen kommer! Dagen dovner, solskinn flommer. Sola synker, fergen kommer. Men i morgen: Samme sommer! Foto: Fra boken «Oslos øyrike», Aschehoug 2016

I løpet av de første årene økte passasjertallet, og det ble det kjøpt inn flere småbåter som gikk mellom Vippetangen, Hovedøya og Bleikøya. Men nå ville folk ikke bare besøke øyene på dagsturer. På 1920-tallet tok den første hyttebyggingen til.

Holm og Bøe fikk derfor større båter, også de nummeret ut fra navnet «Oslo», slik dagens ferger er. Med fast base på Lindøya ble «Oslo-fergene» på få år et viktig sommerbegrep. Og etter hvert også firmaets navn.

Resten av historien handler om en vekst frem til dagens fergetrafikk som 100 år etter oppstarten årlig bringer nesten 800.000 reisende den korte veien fra det travle bylivet til øyenes rolige verden.

Gratulerer med jubileet, vi håper dere vil fortsette i 100 år til!

Leif Gjerland (leif.gjerland@gmail.com) er historieformidler og byvandrer. Han skriver i Aftenposten om historiske Oslo.

Les mer om

  1. Oslo før
  2. Oslo