Oslo

Stasjonen som kom ... og forsvant

Onsdag er det 101 år siden det raste på Valkyrie plass i Bogstadveien.

Nedgangen til stasjonen på Valkyrie plass er i dag dekket av gatekjøkken.

  • Leif Gjerland
    Historieformidler

afp000608315.jpg

T-banetunnelen fra Majorstuen til Nationaltheatret er en innholdsløs opplevelse. Men den som vokter utsikten rett etter Majorstuen, vil se T-banetoget fare forbi stasjonslignende plattformer.

Dette er den gamle Valkyrien stasjon, opprettet ved et uhell og nedlagt med et sukk fordi den lå så nær Majorstuen stasjon.

Hell i uhell

Historien er byhistorie: Holmenkollbanen mellom Majorstuen og Besserud ble åpnet i 1898. Etter hvert kom tanken om å strekke linjen ned til sentrum, og i 1912 begynte Holmenkollbanen AS å bygge en tunnel fra Majorstuen til Nationaltheatret.

afp000608315.jpg

Men den leirholdige grunnen rundt Majorstuen bød på problemer. Én ting var at bygningene rundt mistet fotfeste fordi gravingen drenerte leiren, noe som førte til setningsskader med tilhørende erstatningskrav mot Holmenkollbanen AS. Men minst like dramatisk var nok det som hendte på Valkyrie plass 23. oktober i 1912. Da dundret 800 kubikkmeter av gatepartiet ned i den utgravde tunnelen, så neste dags nysgjerrige kunne titte 12 meter rett ned.

Les også

Gåttabanen!

Heldigvis kom ingen til skade; et strømbrudd hadde tømt tunnelen for arbeidere, og en trikk som kom kjørende da raset gikk, fikk stanset i siste liten.Siden den 2 km lange strekningen mellom Majorstuen og Nationaltheatret krevde en stasjon underveis, var det planlagt en stasjon ved Homansbyen. Men med det nye hullet kom tanken om heller å legge mellomstasjonen på Valkyrie plass; hullet hadde jo allerede laget en nedgang. Besparende!

Nedlagt 1985

Følgelig ble det anlagt en stasjon med nedgang i rashullet, og i 1928 åpnet stasjonen med det offisielle navnet «Valkyrie plass stasjon».

I 1985 ble imidlertid stasjonen nedlagt; plattformene var nå for korte til de nye og lengre T-banetogene, og de 300 meterne til Majorstuen var for korte til å opprettholde stasjonen.

I dag er nedgangen dekket av et gatekjøkken, men den som nå vet det og ser godt etter, vil fortsatt kunne se plattformene når T-banetoget farer forbi den nedlagte Valkyrie stasjon.

Les også

  1. Leter etter nazistenes hemmelige tunneler

  2. Oslos eldste apotek blir borte

  3. Originalene som forsvant

  4. Da rulletrappen kom til Norge

  5. «Dyre-Lisa» var Oslos første dyrebeskytter

  6. Kjelleren som ble stengt

  7. 17. mai er vi så glad i …

  8. Da Churchill inntok Oslo

  9. Ikke rør trikken min!

  10. Oslovåren på to hjul og ballongdekk

  11. Tunnelras, eggevarmer-luer og kø i kuvogna

  12. Snøfattige vintre skapte Holmenkollbakken

  13. Kristianias blodige historie

  14. «Det blir ingen filmanmeldelse i dag. Colosseum brenner»

  15. - Da veivalsen gikk på dampkraft

  16. Mamma mia! Mødre gjennom 150 år

  17. Før V-stilen inntok Oslo

  18. Tiger på tanken i Tigerstaden

  19. Da «Svartemarja» var ordentlig svart

  20. Staal i been og arme

  21. Da snøplogen hadde fire ben

  22. Oslojul i svart-hvitt

  23. Skikkelig «Old school» mathall

  24. På glattisen i 1870

  25. Gutta som burde vært med på «movember»

  26. Ut og spise i 1905

  27. «Jeg slentret nedover Carl Johan, utså mig et offer, hilste, fikk et blidt smil og trakk av»

  28. Da lysreklamen kunne være gigantisk

  29. Romfolket i gamle Oslo

  30. 60-tallets moteløver

  31. Bogstadveiens forvandling

  32. - Unnskyld har De kjøpt billett?

  33. På sentershopping i 1902

  34. Her kommer polvarene til toget i 1935

  35. Var alle sprekere før?

  36. Frukt og grønt i gamle Oslo

  37. Byen i røyken

  38. Her er klassen klar for første skoledag i 1893

  39. Historiske glimt fra Grønland

  40. Oslo sett med historiske ølbriller

  41. Parkliv med historisk sus

  42. Strandløvene fra 1919-1959

  43. Utepils anno 1925-1965

  44. Her er Oslos tapte kinoperler