Oslo

Ser du forskjellen? Da to nye aktører skulle etablere seg i Oslo, ble løsningen klistremerker.

Nå skal de 12 aktørene som har fått tillatelse til å drive med elsparkesykler i Oslo, ha bare 667 enheter i byen. For Rydes del er derimot innsamlingsaksjon erstattet med klistremerking.

Ser du forskjell på de tre elsparkesyklene til Ryde, Bydue og ShareBike?
  • Sondre Moen Myhre
    Sondre Moen Myhre
    Journalist

Du har kanskje allerede lagt merke til at det er blitt langt færre elsparkesykler i Oslo de siste dagene. Fra onsdag av vil Bymiljøetaten begynne å håndheve makstaket på 8004 enheter. Tolv aktører har fått tillatelse til å ha 667 enheter hver.

Men du har kanskje også lagt merke til at det er langt flere av den gjenkjennelige grønne Ryde-elsparkesykkelen enn andre.

Der de andre tidligere storselskapene som Voi og Tier nå samler inn sykler for å sende dem til andre markeder, vil det fortsatt være over 2000 Ryde-sykler i Oslo.

Den eneste forskjellen du som forbruker merker, er noen klistremerker.

Men er det innenfor regelverket fastsatt av Oslo kommune?

Ryde-logoen er dekket til med klistremerker fra de to nye aktørene på Oslos elsparkesykkelmarked.

Les hele saken med abonnement