Oslo

I dag tar toget til Stockholm nesten seks timer. Nå slår Oslo seg sammen med svenske byer for å halvere tiden.

I flere år har svenske byer kjempet for nye toglinjer mellom Stockholm og Oslo. Denne uken blir også Oslo kommune med på laget.

  • Sondre Moen Myhre
    Journalist
  • Solveig Ruud
    Journalist

– Jeg har hørt det er litt gammelt. Det trenger jeg ikke gå inn for å se at det er, sier Lillian Rusti. Hun står på perrongen på Oslo S og kikker på Stockholm-toget, som snart har avgang.

Det er første gang Rusti tar dette toget. Men hun reiser sammen med sin niese Samantha Røsand, som har tatt turen noen ganger tidligere. Hun er fra Karlstad, dit de skal.

Begge mener det er behov for et bedre togtilbud mellom Oslo og Stockholm.

– Det er på høy tid i 2022 at det blir flere avganger og ikke minst at det går litt kjappere, sier Rusti.

Det er hun ikke alene om å mene. Nå blir Oslo kommune med i et norsk-svensk samarbeid som skal presse frem nye linjer, raskere tog og hyppigere avgangstider.

Lillian Rusti (t. h) synes toget til Stockholm ser gammelt ut. Niesen Samantha Røsand synes det er vanskelig å ha med sønnen Jacques på toget fordi vognen ikke kan trilles mellom seteradene.

Vil ha reisetid på under tre timer

– Det tar kortere tid å fly til Spania. Resten av Europa har bygget høyhastighetstog, mens Norge har sakket akterut. Det er egentlig flaut.

Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) i Oslo tar imot Aftenposten på kontoret sitt i 11. etasje på Rådhuset. I neste uke er det representanter fra blant annet Karlstad, Örebro og Västerås hun skal ønske velkommen.

Det blir Oslos første møte med selskapet «Oslo–Sthlm 2.55 AB», som kommunen denne uken offisielt blir et støttemedlem av. Oslo blir ikke medeier, men skal blant annet delta på styremøter. Planene er store og mange. Mer om dem senere.

– Hva blir Oslos rolle?

– Det jobbes med privat finansiering. Og de to statene må på banen. Oslo vil bidra inn med sitt nettverk og være med å løfte saken der vi kan. Vi må også utfordre nasjonale myndigheter, sier Stav.

Et arbeid på statlig nivå er allerede satt i gang. I februar ba regjeringen Jernbanedirektoratet om å utarbeide en mulighetsstudie for jernbanestrekningen. Rapporten skal være klar i oktober.

– Vi er utålmodige på at de følger opp dette, og at det ikke blir nok en plan som legges i en skuff, sier Stav.

– Og hva er målet?

– Å kunne sette seg på toget i Oslo sentrum og ankomme Stockholm sentrum på under tre timer.

Nye stasjoner og nye spor

Bak står altså selskapet «Oslo–Sthlm 2.55», et samarbeidsselskap mellom en rekke byer og kommuner i Sverige. De har to alternativer for å presse tiden ned:

Enten nye dobbeltspor Lillestrøm–Bjørkelangen–Arvika eller en trasé via Ski. I dag går togene om Kongsvinger. Kongsvinger vil i så fall miste sin linje til Stockholm.

Det skal også bygges dobbeltspor Kristinehamn–Örebro. Og toget vil få ny rute på svensk side mellom Örebro, Västerås og Stockholm. Resten av linjen skal oppgraderes der den går i dag.

Reisetiden er anslått til 2 timer og 55 minutter. Stav er overbevist om at kortere reisetid vil gi flere passasjerer og dermed også flere avganger.

– At toget går én gang om dagen, er for dårlig. Det er muligens bakgrunnen for at det er 1,4 millioner passasjerer mellom Arlanda og Gardermoen – og bare 200.000 som reiser med tog årlig. En ny bane vil kunne konkurrere direkte med fly, tror Stav.

Aftenposten har tidligere skrevet at nesten samtlige partier på Stortinget er positive til prosjektet.

Mens det ventes spent på hva Jernbanedirektoratet kommer frem til i høst, mener Stav at nasjonale myndigheter uansett bør få på plass flere avganger snarest. – Det holder ikke med en eller to avganger i døgnet, der det ene går før hanen galer.

– Dette var virkelig ille

For Rusti kunne det vært til hjelp når hun skal hjem igjen fra Karlstad. Hun forteller at hun skal reise tilbake om noen dager og da må ta buss for å komme tilbake til Oslo på dagtid.

– Det går et tog tilbake sent på kvelden, men det passer ikke med resten av reiseruten, opplyser hun.

Røsand påpeker at det er litt vanskelig å reise med barn i såpass gamle tog. Hun har med seg sønnen Jacques i barnevogn.

Etter å ha fått hjelp til å løfte vognen opp noen høye trinn og om bord i toget, viser det seg å være enda vanskeligere enn hun trodde. Det er ikke plass til å trille vognen mellom seteradene. Hun må sette den fra seg langt unna der de skal sitte og bære barnet til sitteplassen.

– Dette var ikke imponerende, sier Rusti og kikker bortover seteradene.

Hun bor i Bodø og bemerker at Nordlandsbanen er kjent for dårlige tog.

– Men dette var virkelig ille, sier hun.

Rettingslogg 29.4 kl. 14.07: Det sto opprinnelig at Statens Vegvesen skulle gjennomføre utredningen om strekningen. Det riktige er at det er Jernbanedirektoratet som skal gjøre dette.

Lillian Rusti og Samantha Røsand skal ta toget til Karlstad og leter etter riktig vogn.

Les mer om

  1. Samferdsel
  2. Tog
  3. Oslo-samferdsel