Oslo

Han løper maraton og motbakkeløp uten sko

Mange synes prisen på joggesko er høy. Det bryr ikke Lars Bjørbæk seg om. Han løper både maraton og motbakkeløp uten sko.

  • Bt
  • Elisabeth De Lange Gjesdal
  • Silje Robinson (foto)

Det var småsurt på Knarvik Stadion i går. Publikum sto godt innpakket i allværsjakker og gode sko der de skulle heie frem løperne på den klassiske 10-kilometeren. Joggesko i alle mulige farger, varianter og prisklasser trippet frem og tilbake – og midt inni der sto Lars Bjørbæk fra Florø. Han gikk like så godt og viftet med tærne i regnet.

— Sko er en vanesak, sier Bjørbæk til BT.no.

Blod og blemmer

29-åringen har løpt både maraton, terrengløp og motbakkeløp tidligere, men han slet litt med belastningsskader.

— For fire år siden bestemte jeg meg for å prøve barbeintløping, sier han.

Veldig enkelt var det ikke.

- Det var ganske ubehagelig i begynnelsen. Det var mye blod og blemmer, innrømmer han.

Så uvant var det, at han brukte et helt år på å venne seg til det.

- Det måtte mye tilvenning og teknikk til. En må gå mye barføtt også utenom treningen.

Løper både i skog og på grus

For enkelte er det mer enn nok å løpe – tanken på å løpe uten sko blir absurd. Men barbeintløping er en økende trend, og flere hevder at det er bra for kroppen. Den største forskjellen er hvordan man møter bakken. I en dempet løpesko vil de aller fleste lande på hælen og rulle over til tåballene for å dempe støtet. Som i et gangsteg, bare i mye høyere fart og med mye større kraft.

Tar du av deg skoene vil du raskt oppleve at du tvinges til å lande lenger frem på foten. Å lande udempet på hælen med en kraft tilsvarende 2–3 ganger kroppsvekten vil nemlig være for vondt. Noen vil lande ganske rett ned med hele foten, mens andre vil lande på fremre del av foten, og deretter sette ned hælen.

— Jeg har ikke hatt noen belastningsskader etter at jeg begynte med barbeintløping, og jeg har også vært mindre syk. I tillegg har jeg fått sterkere mage, rygg og rumpe, sier 29-åringen.

- Hvorfor tror du at du har vært mindre syk?

- Fordi jeg løper rett på jorden. Platoner kræsjer og gir stråling opp i kroppen med antioksidanter. Det er mange som kan fortelle at de er mindre syk etter at de begynte å gå barføtt, hevder han.

Suveren vinner

Bjørbæk trener nesten hver dag, og uansett underlag er han barfot.

- Jeg løper både i skog og på grus, sier han.

- Det høres vondt ut.

— Grus er viktig for teknikken, og huden blir automatisk sterkere. Synes man det er vondt, er det bare fordi man har gått med sko for lenge. Det er dette som er naturlig. Vi er født uten sko – og forfedrene våre jaktet uten sko. Det gjelder å løpe mykt, å lande mykt på glass og annet slik at man ikke skjærer seg.

Bjørbæk løp inn på tiden 47.26, og er bare sånn passe fornøyd.

- Jeg kunne nok løpt fortere om jeg ikke løp halvmaraton lørdag, jeg kjente det i beina. Det er en tung løype.

Han har løpt både Bergen City Marathon og Rett Vest, og om tre uker løper han maraton i Oslo.

— En får ikke like bra tid med en gang, men det løper man opp. Hadde jeg begynt all løping uten sko, hadde jeg hatt god tid hele tiden.