Oslo

- Da veivalsen gikk på dampkraft

Synes du Oslo-gatene er en evigvarende byggeplass? Det var ikke bedre før.

Wilhelm Færdens vei på Marienlyst anlegges juni 1938, da veivalsen fortsatt gikk på damp.
  • Øyvind Bosnes Engen
I gamle dager gikk veiarbeidet på dampkraft. I enda eldre dager gikk det på hestekraft. Denne gjengen anlegger vei ved Geitmyra gård på 1890-tallet.
Gravearbeider midt mellom slottet og Nationaltheatret – i Drammensveien ved Abelshaugen i 1896.
Asfaltering på gang i Sandvika.
Veiarbeidere tar seg en velfortjent pause i Rosenkrantz' gate i 1947.
Redskapen har forandret seg, men veiarbeid preget gatebildet også i gamle dager. Dette bildet er tatt rundt 1950.
Paradegaten blir valset over: Karl Johan rundt 1950.
Et kjent syn, men ikke noe nytt fenomen: Slik så Kjølberggata ut i juli 1956.
Tungt maskineri måtte til da Strømsveien skulle asfalteres i 1966.
Veiarbeider går løs på asfalten med trykkluftbor rundt 1970.

Osloby har i samarbeid med Oslo Museum fått tilgang til flere unike historiske fotografier som viser livet i det gamle Oslo. Vi vil presentere dem gjennom flere kommende bildeserier.

Se de gamle fotografiene i bildekarusellen over, og alle våre historiske Oslo-bilder under saken.

Har du noen historiske Oslo-bilder du vil dele? Har du forslag til gallerier vi kan lage? Send oss en e-post!


Det er stadig veiarbeid i gang i byens gater, og i kjølvannet av at det kommunalt eide selskapet Oslo Vei gikk konkurs før jul, ligger flere påbegynte veiarbeider an til å bli forsinket. Graving i gatene og veivalser har imidlertid vært en del av bybildet i mer enn 150 år.

Brolagte gater for rikfolk

I 1845 fikk Oslo sin første veiingeniør på fulltid, men det var først etter byutvidelsen i 1859 at gatearbeidene virkelig fikk opp farten, ifølge publikasjonen Oslo veivesen gjennom tidene , utgitt av Oslo kommune. Frem til da hadde «rike» Christiania hatt brolagte gater, mens den fattigere nabokommunen Aker hadde grusveier av høyst varierende kvalitet.

Les også

Tiger på tanken i Tigerstaden

I årene mellom 1859 og århundreskiftet ble gatene i områder som Vaterland, Hammersborg, Grønland, Homansbyen og området rundt Vestbanen, Torshov, Grünerløkka og Sandaker bygget eller oppgradert. I de første tiårene etter århundreskiftet var det befolkningsveksten og villabebyggelsen i Aker kommune som dro opp veiarbeidet: Fra 1902 til 1937 økte antall offentlige veier i kommunen fra 61 til 570.

Én million

Etter at de to kommunene slo seg sammen i 1948 har størsteparten av veiarbeidene konsentrert seg om mer perifere strøk – Groruddalen, Søndre Nordstrand og Østensjø – og på 1960-tallet passerte veinettet i Oslo én million meter med vei.

Les også

Grandonkel Politi

Graving, borring og valsing har i alle tilfeller preget bybildet i Oslo gjennom tidene, og i dette billedgalleriet kan du se hvordan veiarbeidet artet seg da gatene ble bygget ved dampkraft, hestekraft eller manuelt arbeid.

Flere historiske bilder:

Les også

  1. Mamma mia! Mødre gjennom 150 år

  2. Før V-stilen inntok Oslo

  3. Da «Svartemarja» var ordentlig svart

  4. Staal i been og arme

  5. Da snøplogen hadde fire ben

  6. Oslojul i svart-hvitt

  7. Skikkelig «Old school» mathall

  8. På glattisen i 1870

  9. Gutta som burde vært med på «movember»

  10. Ut og spise i 1905

  11. «Jeg slentret nedover Carl Johan, utså mig et offer, hilste, fikk et blidt smil og trakk av»

  12. Da lysreklamen kunne være gigantisk

  13. Romfolket i gamle Oslo

  14. 60-tallets moteløver

  15. Bogstadveiens forvandling

  16. - Unnskyld har De kjøpt billett?

  17. På sentershopping i 1902

  18. Her kommer polvarene til toget i 1935

  19. Var alle sprekere før?

  20. Frukt og grønt i gamle Oslo

  21. Byen i røyken

  22. Her er klassen klar for første skoledag i 1893

  23. Historiske glimt fra Grønland

  24. Oslo sett med historiske ølbriller

  25. Parkliv med historisk sus

  26. Strandløvene fra 1919-1959

  27. Utepils anno 1925-1965

  28. Her er Oslos tapte kinoperler