Tilhenger holdt på å brekke - føreren manglet alt

Den tyske lastebilsjåføren skulle til Flekkefjord med sviller, men doningen kunne havarert i første fartsdump. Heldigvis ble den livsfarlige ferden stoppet på Filipstad i Oslo.

Dette er et bilde av den bærende bjelken på hengeren som skulle til Flekkefjord. Dit kommer den aldri. Sprekken var nesten gjennom den tilsynelatende solde bjelken.
  • Stein Erik Kirkebøen

Det begynte på E6 ved Karihaugen. Der reagerte en pensjonert politimann på en lastebil med tilhenger som kjørte sakte og svært forsiktig samtidig som hengeren hang mer eller mindre på tvers. Han skjønte at noe var feil, og varslet politiet. Som kontaktet Statens Vegvesens utekontroll, som sporet opp trailerne på brygga, ved Filipstad.

Der foretok de kontroll av fører og doning, og ble ganske sjokkert.

Diger sprekk i rammen

En pensjonert politimann reagerte på spesiell kjørestil og en pussig svai i hengeren.

— Hengeren, som var full av jernbanesviller, var meget svai. Jeg har ikke sett maken, sier avdelingsingeniør Aage Kristiansen, som gjennomførte kontrollen.- Det viste seg at svaien skyldtes en stor sprekk i rammen, den hovedbærende konstruksjonen på hengeren. Den var nesten sprukket tvers gjennom. Det har vært kraftig fokus på utenlandske vogntog i Norge, men dette tar kaka. Jeg tror ikke jeg har sett maken til skade på en bil som kjører på veien med last. Det var en god grunn til at føreren kjørte påfallende forsiktig.

- Kunne brukket i første fartsdump

— Hvor langt kunne han kommet?

— Umulig å si, men med litt uflaks kunne nok hengeren brukket tvers av i første fartsdump, sier Kristiansen, som har liten tro på at kjøretøyet kunne holdt helt til Flekkefjord.

— Hva som hadde skjedd når rammen eventuelt brakk, er ikke godt å si. Det som er sikkert, er at vogntoget ikke bare representerte en fare for seg selv, men også for alle andre på veien. Det var godt vi fikk stanset det før det gikk galt, sier Kristiansen.

Lastet for tungt

Sprekken i rammen skyldtes ikke rust, men sannyligvis rett og slett overbelastning.

Det var ingen tegn til rust på rammen som var i ferd med å brekke, så sprekken skyldes sannsynligvis rett og slett for stor belastning, lastebilen var pakket for tung.— I ettertid fikk vi opplyst på et verksted at skaden var umulig å reparere, ny henger er eneste løsning, sier Kristiansen.

Menkjøretøyet var bare første etappe. Føreren var etappe to.

Føreren manglet alt

— Det begynte med at han ikke hadde førerkort. Han hevdet å ha glemt det igjen hjemme. En rask Kripos-.sjekke viste at det ikke stemte, førerkortet hans var inndratt, sier Kristiansen.

Men tyskeren på langtur manglet ikke bare førerkort.

  • han manglet også vognkort på hengeren.
  • han hadde forfalsket tillatelsen til å kjøre i utlandet, som løp ut i 2013, ved å forsøke å endre 3-tallet til et 8 tall.
  • han hadde ikke overholdt kjøre- og hvilebestemmelsene.

— Det ble mye, veldig mye, på en gang, sier Kristiansen.

Eide bilen

Det ble så mye at vegvesenet tilkalte politiet. Det overtok saken, som også er spesiell fordi sjåføren visstnok eier bilen - det er sjeldent i Tyskland hvor de fleste som kommer hit kjører for store selskaper som har alt på stell. Denne fyren manglet en del på det.

— Han ble pågrepet og satt i varetekt. Der vil politiet avhøre ham og forsøke å kartlegge alle forhold rundt lastebilen og turen. Hva som videre skjer, vet ikke vi, det er opp til politiet, sier Kristiansen.