I år blir det nesten dobbelt så mange bysykler som i fjor

Bysykkelsesongen starter onsdag, men foreløpig bare innenfor ring 1.

Bysykkelsesongen for 2017 starter 4. apri, men forløpig kun innenfor ring 1. Oslo Bysykkel utvider antall stativer og sykler fortløpende.
  • Eirik Husøy
    Eirik Husøy

Onsdag 4. april starter bysykkelsesongen i Oslo. Når bysykkelsesongen er i gang for fullt, vil det være 43 flere stativer denne sesongen enn i fjor.

Totalt vil det da være 233 bysykkelstativer i Oslo.

Det har vært mye tørt vær i påsken, men tirsdag kveld begynte det å lave ned i store deler av byen.

– Når jeg våknet til snø i dag, så tenkte jeg: Slutt, da. Dette må være fleip, ler Axel Bentsen, daglig leder i Oslo Bysykkel.

Snøproblemer

Selv om snøen ikke ble liggende, har været likevel lagt en demper på starten av årets bysykkelsesong.

Det tar litt tid å få syklene ut av vinterhiet på St. Hanshaugen, og på grunn av snø og is har utplassering av syklene i år blitt forsinket. I første omgang gjelder derfor bare de om lag 40 stativene og 500 syklene innenfor ring 1.

– Noen av stativene er fortsatt for snødeponier å regne, og det ligger fortsatt snø og is rundt om i gaten enkelte steder. Når syklene gjøres i stand, må de jo settes et sted, sier Bentsen.

Oslo Bysykkel jobber nå på spreng for å klargjøre alle syklene og sykkelstativene.

I 2016 ble helt nye bysykler plassert ut i Oslo. Her viser Axel Bentsen frem den nye modelle

Fordobling av sykler

Bentsen forteller at de har gjort et jafs i utbyggingen i år. Utover våren vil det i snitt være dobbelt så mange bysykler i sving sammenlignet med i fjor.

– I fjor hadde vi et snitt på 1800 sykler ute. Utover våren vil vi ha rundt 3000 i snitt, sier Bentsen.

Det har også kommet til flere nye stativer i år, og det bygges fortsatt to-tre nye stativer i uken.

Prisen for et sesongabonnement på bysykkel er i år 399 kroner, noe som er en kraftig økning fra fjorårets 299 kroner. Men det vil være verd det, lover Bentsen.

– Vi har skrudd opp prisen for å kunne utvikle et bedre og mer fleksibelt system for brukerne. Prisen har tidligere vært kunstig lav. Nå er den på vei opp mot et normalisert nivå. I tillegg jobber vi stadig med å utvikle nye løsninger, som for eksempel stasjonsløse sykler, sier Bentsen.

Utvider fortløpende

– Hele Oslo er litt på hælene på grunn av den vedvarende vinteren. I fjor begynte Oslo kommune å feie grus i gatene 10. mars, så vi ligger noen uker bak skjema, sier Bentsen.

Selv om snø og is har gjort jobben med å sette ut sykler vanskelig i år, satser Bentsen på at de fleste stativene innenfor ring 2 aktiveres allerede innen mandag.

– Vi utvider fortløpende, og gleder oss til finvær slik at bysykkelsesongen kan komme ordentlig i gang, sier han.