Sulten

Nam Kang bør satse mer på pytt-i-panne

Nam Kang håpet nok på et nytt liv da de flyttet fra slitte lokaler i Torggata til Fredensborgveien. Dessverre ble nissen med på lasset.

  • Modesty

Vår vurdering:

3 av 6
For 100 år siden var det ølbryggeri i lokalene i Fredensborgveien. Siden har det vært både pølsefabrikk og andre virksomheter. Men først og fremst restauranter. De siste 20 årene har utallige prøvd seg her uten å lykkes veldig lenge.

— Mongolsk, indisk, kinesisk, italiensk ...

- Persisk. Og sportspub, avbryter Willie. Men vi greier ikke å ramse opp alle restaurantene som har prøvd lykken i det gamle ølbryggeriet på Fredensborg. Til det skjer byttene for ofte.

Men nå er det altså fordums populære Nam Kang Sushi, en av byens første koreansk/japanske restauranter som har pakket spisepinner, soyaskåler, pinnestoler og lamper og flyttet seg noen hundre meter fra Torggata.

Willie kikker seg rundt i det folketomme lokalet:

— Et litt pussig valg, å flytte fra Torggata nå? De har jo holdt ut i nabolaget i over 20 år med tristesse! Men det har vel sikkert noe med utgått leiekontrakt i et populært område å gjøre.

Oslo har fått en ny, fantastisk asiatisk-inspirert restaurant:

Les også

«Hver rett er et lite under»

Fra hipstergate til parkeringsplass

Kanskje skyldes det at det nedslitte huset der Nam Kang holdt til, fortsatt ligger som en råtten tann midt i den populære, nyoppussede gaten. Muligens er det oppussing som har presset restauranten ut, muligens er det noe helt annet.

Det er ikke mange grunner til å legge turen om Hammersborg for å spise koreansk/japansk hos Nam Kang. Men den tradisjonelle kjøttretten Bibimbap er faktisk verd omveien alene.

Uansett er de her nå, i dette store, turistbussvennlige lokalet, med hvelvet murtak, hvitkalkede vegger og koreanske lamper i taket.Ut mot parkeringsplassen, eller terrassen om du vil, ligger en smal og lys "vinterhage" med buede vinduer. Der blir vi plassert, sammen med de tre andre gjestene.

Servitøren er lutter velvilje. Alt vi sier, blir mottatt med et bredt smil og positive nikk. Helt til Willie bestiller den koreanske kjøttretten Bibimbap. Da servitøren får vite at vi ikke har spist det før, mener han bestemt at vi burde tatt noe annet.

  • Få ukens restaurantanmeldelser fra Osloby og de beste tipsene fra mat-Oslo rett i mailboksen din: Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev her!

Kveldens overraskelse

Men først byr han på japansk misosuppe og koreanske pickles. Rett etterpå kommer forrettene. Mens aperitiffen var en positiv overraskelse, blir ingen av oss begeistret for det som nå står på bordet.

I «vinterhagen» ut mot Fredensborgveien er stilen litt lysere og lettere enn inne under de hvelvede murtakene.

Willies sushi er små, kalde og harde risruller med røffe skiver fisk. Min sashimi er mer delikat, små fiskeskiver servert på rettischsalat. Kvaliteten er helt ok, men intet å gå omveier for. Så kommer en kvinnelig servitør med Willies Bibimbap og min Gong Bao. Det var den siste vi burde blitt advart mot. For vel er kyllingretten hverken japansk eller koreansk, men kinesisk, men det er en av verdens vanligste, og aldri har jeg fått den så trist som her. Grove biter kokt kylling i en smakløs saus, med digre blomkålbuketter, gulrøtter og brokkoli til. De obligatoriske cashewnøttene blir servert i en merkelig kake ved siden av. For et påfunn!

  • Restaurantguiden: De beste, eksklusive asiatiske restaurantene
    Men Bibimbap'en, dere! Den var det virkelig ingen grunn til å være redd for: Perfekt vintermat av den typen engelskmennene kaller "comfort food": En stor bolle med grillet kjøtt, grønnsaker, pickles, ris og speilegg. Til det en herlig chilisaus. Alt røres sammen – og smaker aldeles fortreffelig!

— Denne koreanske pytt-i-pannen er faktisk verd en liten omvei, sukker Willie.

Nam Kang har tatt med seg både dekketøy og nips fra Torggata.

— Og det er slike retter Nam Kang trenger. Alt annet her inne er dessverre helt forglemmelig.På de 22 årene siden Nam Kang startet opp, har det skjedd en matrevolusjon i Oslo. Det markedet de omtrent var alene på, og ble veldig populære i, har nå tilbud i alle prisklasser.

Og i den konkurransen holder det ikke med en gratis misosuppe for å få folk til å oppsøke en i utkanten av sentrum. Dessverre.

Men kanskje hvis de satser mer på pytt i panne?