Byliv

Men vinylplaten var langt fra død

De siste årene er salget av vinylplater tredoblet, og mange artister forlanger å komme ut på LP. Nå satser Big Dipper med ny butikk der den gode, gamle platen er i sentrum.

Big Dipper både distribuerer og selger plater på postordre. Nå flytter de butikken inn i nye lokaler i Møllergata. – Vi er veldig fornøyd med å kunne bygge opp en butikk fra grunnen, smiler daglig leder Anders Leine Jakobsen. – Her skal vi blant annet ha minikonserter og signeringer. Selv om hovedvekten er på salg av vinylplater og platespillere, har de stuet bort noen CD-er i et hjørne ... Torunn Brånå

  • Harald Fossberg
    journalist

For 30 år siden kom CD-formatet, og vinylplatens død ble erklært.

Daglig leder Anders Leine Jakobsen i Big Dipper er ikke bekymret for vinylplatens fremtid: De satser offensivt.

– Ved siden av den nye butikken har vi postordre, distribusjon – og salg av platespillere. Det er jo avgjørende for å øke vinylsaget, slik Akers Mic solgte billige CD-spillere på 90-tallet, smiler Leine Jakobsen, som ikke er bekymret for å satse på vinylplater i et marked der musikksalget går ned.

Hi-Fi Klubben kan fortelle at de har hatt en tredobling i salget av platespillere de siste tre-fire årene. Det er tall Leine Jakobsen kan kjenne igjen.

– Vi selger i snitt én platespiller hver dag. Det er mest CD-salget som merker nedgangen, mener han, og fremhever at Big Dipper ved siden av å være en butikk skal fungere som et samlingssted for musikkinteresserte.

– Jeg har jobbet i platebutikk i 15 år, under CD-enes gullalder, men merker at nå er lidenskapen tilbake. Det er ikke rom for arrogante butikkfolk, slik som Jack Black var i filmen High Fidelity – vi er interessert i å formidle musikkglede.

– Naturlig møtested

– Big Dipper har også arrangert minikonserter og signeringer, og det skal vi fortsette med – en platebutikk er et naturlig møtested mellom artister og publikum. Få med at vi gjerne vil ha flere kvinnelige kunder – platebutikker er jo ofte blitt sett på som litt shabby sjapper med støv i hjørnene.

– Dessuten har vi vært med på å gi ut viktige album som har vært utilgjengelige, forteller Leine Jakobsen. – Vi har blant annet solgt 1500 eksemplarer av de to første Jokke-platene, som vi var med å gjenutgi, med tegneseriehefte inni. CD-utgavene var jo helt feil for å trykke seriene til Christopher Nielsen, de så ikke ut.

Leine Jakobsen er i det hele tatt optimistisk på vinylplatenes vegne:

Les også

– Det gjør vondt at butikken må stenge

– Formatet gjør at du får et helt annet forhold til musikken, du blir nødt til å lytte mye mer enn når du streamer låter på nett og skipper fra spor til spor. Når man hører musikk på den gammeldagse måten, blir inntrykket mye sterkere, mener han. Oppgang, fall og ny oppgang

Bjørn Ringstrøms Antikvariat er en av butikkene Big Dipper distribuerer plater til.

Gjennom de 30 årene hun har jobbet på Ringstrøm, har Benedicte Grepp opplevd vinylens oppgang og fall – og tilbakekomst:

Benedicte Grepp i Ringstrøms Antikvariat ser at kundene er stadig mer interessert i vinylplater etter noen magre år. Torunn Brånå

– Da Ringstrøm åpnet i 1965, hadde han en kasse med plater ved døren. Men gullalderen var sent på 70-tallet og på 80-tallet. Det hadde med velstand å gjøre: Nesten alle hjem hadde platespiller, og alle hadde råd til plater. På 90-tallet tok CD-ene over. Det kom også få utgivelser på vinyl. For ca. ti år siden begynte vinylen å komme tilbake, det kom nyutgivelser av klassiske album, mange av dem påkostede. Dessuten kom en ny type kunder hit, hiphopere som gravde i hyllene for å finne vinylplater de kunne scratche eller finne beats å sample.En årsak til at vinylen har holdt stand, mener Grepp kan være at de alltid har prøvd å ha et visst sortiment i hyllene av klassiske og viktige utgivelser.

Grepp har også fått mange rare henvendelser fra kunder:

– Jeg blir stadig overrasket hvilke artister som kommer på moten!

Jazzvinyl

Bare Jazz opplever også en vinylrenessanse.

Bodil Niska i spesialbutikken Bare Jazz opplever at stadig flere kjøper utgivelser på vinyl. Torunn Brånå

– Da jeg startet Bare jazz, solgte vi bare CD-er. Vi feirer 15-årsjubileum i disse dager, vi åpnet 7. oktober 1997! Hver tredje-fjerde plate vi selger, er vinyl, forteller eier Bodil Niska på Bare jazz, som holder til i Grensen.Niska mener at noen av årsaken til dette er formatet:

– Du får mye igjen, både når det gjelder plateomslaget og lyden.

Hun ser at det har kommet en ny type kunder:

– Mange er unge voksne, folk i alderen 25 til 35 år. De kjøper helst klassikere som Miles Davis og John Coltrane, men det er også interesse for nye norske artister.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Platebutikker i Norge: Her finner du din lokale platebutikk i Oslo, Bergen og Trondheim – og resten av landet.

  2. BYLIV

    Hvem av disse vil du høre i Oslo i februar?

  3. A-MAGASINET

    Rune Larsen pleier å si at Sissel Kyrkjebø ble sendt til jorden av én grunn: Denne.

  4. BYLIV

    Nick Cave til Oslo

  5. BYLIV

    10 tips for helgen (29.6–2.7)

  6. BYLIV

    Sandvikarevyen 2019: Dette kan være årets beste revynummer