Byliv

Svart patos på Høstutstillingen

Hva har black metal og barokkmusikk til felles? En hel del faktisk.

Komm, süßer Tod (Come Sweet Death), av Marte Gunnufsen. Foto: Marte Gunnufsen

  • Tone B. Værvågen

I et kabinett konstruert av 3 meter lange kjettinger, med en omkrets på seks meter og vekt på over et halvt tonn synger svartmetallist Gaahl Bachs kantate Kom, kjære død .

Gaahl synger Bach på sitt særegne vis.

At den kontroversielle, selverklærte kirkebrannentusiast og voldsdømte musikeren har mye til felles med Bach, musikalsk sett, er kanskje ikke opplagt for alle. Men dersom du trer inn i rommet Marte Gunnufsen disponerer i

under årets Høstutstilling vil koblingen kanskje bli klarere.— Gaahl har en ekstraordinær stemmekapasitet. Her abstraherer han originalmusikken til det nesten ugjenkjennelige uten å miste fokus på stykkets sinnsstemning, budskap og historie. Kantaten handler om forsoning med døden, et tema som er sentralt i mye svartmetall. Faktisk så kunne Bachs tekst like gjerne vært en black metal tekst, sier kunstneren bak verket Komm, süßer Tod (Come Sweet Death), Marte Gunnufsen (32).

- Barokken som epoke har mye til felles med black metal. De deler det teatralske, det patosorienterte uttrykket som spiller på lytterens følelser og den musikalske ornamenteringen. Når black metal-musikere drikker blod av gamle alterglass på scenen blir det veldig barokk, de bruker pompøse effekter.

Kunstner Marte Gunnufsen Foto: EIRIK SLYNGSTAD

Marte Gunnufsen er utdannet samtidspianist ved Griegakdemiet i Bergen og Musikkhøyskolen i Oslo. Nå studerer hun ved Kunstakademiet i Bergen. Sammen med Kristian Espedal, kjent som Gaahl fra band som Gorgoroth og Trelldom, og produsent Einar Slevik, har hun laget den musikalske kjernen i metallinstallasjonen.— Tanken bak er å lage en alternativ sinnsstemning.

Verket er hennes andre ved Høstutstillingen, hun deltok også i fjor med to verk: videoen Poker Face, hvor to døve skuespillere fremfører Lady Gagas låt, og det selvironisk titulerte verket Pling Plong with Ping Pong, en musikkperformance for klaver og 500 pingpongballer som hun også fremførte under Hovefestivalen.

— Høstutstillingen har vært viktig for meg, det gir verdifull utstillingserfaring. Her kan man oppleve et tverrsnitt av kunstnorge, utstillingen gir en veldig bred fremstilling av norske kunstnere. Og for unge, uetablerte kunstnere som meg er det en flott mulighet til å bli vist frem i et fint galleri for et stort publikum. Det er jo Norges mest besøkte utstilling!

Les også

Regner med 20.000 besøkende