Nydalenrevyen 2016: Skikkelig koffert
Nydalenrevyen kan være en grisete revy – om du vil. Morsomt er det uansett.
Vår vurdering:
Uros Jeremic viser sine mange grimaser som programmleder i showet «Hva har du i kofferten?» Spesielt morsomt er det når en fra publikum blir tatt opp på scenen. Foto: Nicoline Haugsvær
Nydalenrevyen har punchlines og overraskelsesmomenter på løpende bånd. Foto: Nicoline Haugsvær
I sketjsen fra kollektivet gjør alle skuespillerne en god jobb. Følg ekstra med på Jørgen Fjellheim med en rød sokk. Foto: Nicoline Haugsvær
«Hva har du i kofferten?» er ganske enkelt morsom. Foto: Nicoline Haugsvær
«Hva har du i kofferten?» omfatter alt om koffert. Hva har du med deg på reise? Hvilken bagasje har du av den typen som ikke pakkes i en koffert? Og hvordan er det å være en trillekoffert? Dette er noen av temaene vi blir introdusert til, men først og fremst er revyen skikkelig koffert.
Nydalsrevyen starter med en dramatisk film, der en koffert blir overlevert mellom mennesker. På originalt vis blir den til slutt båret fra filmen til scenen, der Peder Opland setter standarden som publikumsoppvarmer og gir oss en smakebit på hvilken klein og kinky miks vi har i vente.
Denne uken har elleve revyer premiere:
Siste innspurt for årets skolerevyer
Gode punchlines
Spesielt i første akt er dette gjennomgående. Her er mange sketsjer som setter i gang fantasien, og det er mye som kan tolkes på ulike måter. Det beste eksemplet er kanskje nummeret «Musetrøbbel», der far hjelper mor med musen. Sønnen sitter i sofaen på scenen, og hører hele dialogen om å prøve det ene eller andre hullet, og så videre.
Nydalen2.jpg
Tinas mat er også blant høydepunktene. Tina, spilt av Iris Engblom, skravler i vei på perfekt skånsk mens hun trekker opp den ene etter den andre ingrediensen fra kofferten. – Jeg elsker gluten, sier hun entusiastisk, så melet fyker til publikums fryd. Det hele toppes når Hellstrøm kommer for å rydde opp, og avslutter med en punchline av de sjeldne.Generelt er revyen preget av raske sceneskift akkompagnert av et fantastisk band, overraskende avslutninger og talentfulle skuespillere. Karina Davidsen på kundeservicetelefonen imponerer med bergensk, trøndersk, kristiansandsk, stavangersk, toten— og storlandsdialekt i en og samme sketsj. I balladen «Er jeg den jeg er», viser Adrianna Berg frem sin fantastiske sangstemme – tror vi. Uten å avsløre for mye har dette nummeret er overraskende moment som det må ligge beinhard øving bak for at det skal sitte til fingerspissene og lure publikum slik det gjør.
Er anmelderne litt snille i år? Disse revyene har fått toppkarakter så langt i årets sesong:
Nissen:
Profesjonalitet helt ut i fingerspissene
OHG:
Handelsgymrevyen 2016: Høydepunkter på løpende bånd
Valler:
Vallerrevyen 2016: Troverdig reise forbi både stabbur og utedass
- Sandvikarevyen: Gode tekster, dyktige dansere og imponerende skuespill
Elvebakken:
Ut og stjæle toppkarakterer
Noen klisjeer
Hva har du i kofferten er først og fremst morsom. Konseptet som er svært gjennomført i første akt forsvinner litt i andre akt. Det kan også virke som om de litt treigere sketsjene er spart til slutt.
Tegnsettingsketsjen har mange morsomme elementer, men noen av spøkene er også litt vel oppbrukt. Det samme gjelder den moderne teaterforestillingen. «Koffertagentene», der skjult kamera er brukt, er derimot utrolig morsom og modig gjort. Men bare så det er sagt: Litt treigere sketsjer hos Nydalen er fortsatt sketsjer med veldig høyt nivå.
Bytter sang med rap
Når det kommer til de musikalske numrene, er det varierende sangprestasjoner. Å synge til Queens Don’t Stop Me Now , er ingen enkel sak, og når det utføres ganske falskt, lurer jeg på om det er meningen at de sure tonene skal være morsomme. Da burde det i så fall vært mye dårligere.
Det må nevnes at det er noen riktig flinke sangere i staben også. Uansett velger skuespillerne flere ganger å heller satse på rap, noe man ikke ser i så mange andre revyer. Her er de både flinke og originale, enten det er som flyplasskontrollør eller i avslutningsnummeret.
Selv om Nydalsrevyen ikke har de samme storslagne musikalske innslagene som mange av de andre topp-revyene, gjør de likevel en veldig god jobb med et mindre ensemble.
Alt i alt må det sies at Nydalen er helt i tet blant årets revyer, og de er virkelig oppe og snuser på toppkarakteren.
Spilles til 10. mars.
- Les også
Elvebakkenrevyen 2016: Gratulerer igjen, Elvebakken!
- Les også
Ulsrudrevyen 2016: Usminka på østkanten
- Les også
Sandvikarevyen 2016: Gode tekster, dyktige dansere, briljant band og imponerende skuespill
- Les også
Rosenvilderevyen 2016: Solid underholdning fra start til slutt
- Les også
Bjørnholtrevyen 2016: Nedstrippet og modig
- Les også
Nadderudrevyen 2016: Imponerer med storslagne, musikalske sketsjer
- Les også
Eikeli-revyen: Intelligent humor
- Les også
Stabekkrevyen 2016: Sprikende halvmorsomheter om kortvarig berømmelse
- Les også
Bjerkerevyen 2016: Årets mest energiske revy
- Les også
Lambertseterrevyen 2016: Enkel, god og nedstrippet humor
- Les også
Persrevyen 2016: Krisen avblåst på Persbråten
- Les også
Munchrevyen 2016: Lovende revystart for nye Edvard Munch VGS
- Les også
Snilerevyen 2016: Ekte innsats når løgner fortelles
- Les også
«Fortrolige samtaler:» Kjedelig, høystemt teaterform
- Les også
Nissenrevyen 2016: Smakløs revy med smakfull meny
- Les også
Rudrevyen 2016: Innpakningen er bedre enn selve innholdet
- Les også
Kongshavnrevyen: Godt håndverk!
- Les også
Ullernrevyen 2016: Moroskop er ikke morsom nok
- Les også
Fossrevyen 2016: Absurde sketsjer og særegen humor
- Les også
Fagerbergrevyen 2016: Noen påloggingsproblemer
- Les også
OBS-revyen 2016: Enkeltsketsjene er best
- Les også
Askerrevyen 2016: Her er det mye som stemmer
- Les også
F21-revyen 2016: Humor til å snuble i
Flere artikler
Nydalenrevyen er som et sydenshow. Det er ikke bare en kompliment.
Rudrevyen 2018: Talenter på scenen, men humoren mangler ryggrad
Nydalenrevyen 2019: Gøyest når de ikke er drøyest, hvis det er lov å si
OHG-revyen 2020 er velspilt, men sjelden skikkelig gøyal
OHG-revyen 2018: Leker med komedieilden, men brenner seg sjelden
OBS-revyen «Dum,» kunne vært smartere løst