Byliv

Slik begynte Darkthrone

Fenriz om svikere og plastikklyd.

  • Harald Fossberg
    journalist

I forbindelse med Bootleg-konserten fra 1990, som det ennå ikke er klart om vil bli gitt ut på DVD, har Gylve Fenris Nagell følgende kommentarer:

Nå skal jeg skrive noe tilleggsinfo som langt på vei oppklarer og FORklarer paradigmeskifte i gammal og moderne metal. Håper dette aldri blir sletta.

EKSEMPEL: i så sent som 86/87 måtte man være på et DIGERT selskap for å få så til de grader fet ORGANISK lyd som f eks Overkills "taking over". dette fordi det kostet ENORME pengesummer for å oppnå slik "pro" sound i gamle dager. lydvalitet for undergrunnsband gikk på økonomi og FLAKS, mange VILLE ha rå lyd, men veldig mange hadde også rå lyd fordi det var alt de hadde råd til, men de ville gjerne ha "pro" lyd. det fantes nærmest ikke ministudioer engang, og de var i tillegg like dyre (15 000, 10 000) som et KORT besøk i et dyrt studio, eller et lengre besøk i.....fremtidens studio.

FREMTIDENS studio:

I 88-90 skjedde det noe som snudde opp ned på alt dette. ny teknologi kom på banen. studioer som Morrisound i Florida og Sunlight i sverige fikk ny teknologi som kunne gi "PRO" lyd pga TRIGGERS til trommer samt annet juks til gitarer om man måtte ville. dette ga en klar og direkte lyd, men allikevel en digital "PLASTIKK" versjon av storproduksjoner som MASTER OF PUPPETS kun 3 år tidligere.

Hvorfor skriver jeg dette? jo, darkthrone var MIDT OPPI DETTE, og det er meget viktig tilleggsinfo rundt BOOTLEG live showene våre. BOOTLEG hadde et fint lydbord, og da vi hørte ene konserten vår derfra på kassett, bestemte vi oss med en gang å gi den ut som "CROMLECH" demoen vår i siste del av 1990. denne demoen fikk vi platekontrakt med Peaceville på! vi var de første i Norge med fet platekontrakt, plutselig (vel, det var jo TNT...).

Men så kom STUDIO-dilemmaet inn. vi befant oss MIDT i underground-overground paradigmeskiftet!!! VI FIKK 10 000 kroner i studiobudsjett. dette var kun HALVPARTEN av hva vi trengte for å gjøre en tilfredsstillende ORGANISK studioskive i f.eks Creative studios. vi var håpløst lost. vi spurte desperat om vi kunne spille inn skiva på lydbordet til BOOTLEG! men de sa det ikke lot seg gjøre. vi ble faktisk NØDT til å dra til "DEN NYE TEKNOLOGIENS HØYBORG", Sunlight studio i Stockholm. i starten ville ikke Thomas Skogsberg at jeg skulle få ha med NOEN av mine egne trommer, han ville KUN at jeg skulle bruke "EL-TROMMER". jeg krangla meg til at jeg skulle ha med tammene mine, men han NEKTA at jeg skulle få med basstrommene. man var jo omtrent på gråten, nå VISSTE vi at plata vår på en måte MÅTTE bli PLASTIC. heldigvis var det mulighet for dynamiske triggere på basstrommene, slik at vi ungikk den værste KLIKK-KLIKK lyden (det heter basstromme nettopp PÅ GRUNN AV at det skal være mye BASS. denne nye teknologien ødela faktisk trommelyden for all fremtid, skulle det vise seg. i metal, vel å merke)

På neste skive fikk vi dobbelt opp med studiobudsjett, og hele problematikken forsvant for vår del. med 20 000 tusen kroner kunne vi få fet ærlig lyd i organiske Creative studios på Sofiemyr, Kolbotn.

Men hva med alle de andre? Jo, utover 90 tallet ville "ALLE" ha den nye plastikk lyden! ingen ville ha den gamle dyre organiske lyden, hvis de kunne få en plastikkversjon av den til en brøkdel av prisen. de dyre organiske studioene kjøpte inn den nye teknologien og kunne tilby begge deler (?).

Hva var det de hermet etter, alle sammen? rick rubin hadde gjort et mesterverk i organisk presisjon med REIGN IN BLOOD i 86. samtidig var Master of Puppets fra samme år nok et organisk mesterverk. i tyskland to år etter begynte NOISE RECORDS produksjonene å eksperimentere med en ny klinisk lyd som ble forferdelig for metal. lytt (u)gjerne til destructions "release from agony" og vi hører hvor plastikk-lyden entret vår kjære metal verden. 5 år etter var det organiske ærmest utslettet, og kongene av plastikk var PANTERA og SEPULTURA. hele 90 tallet ble preget av dette.

VALGET:

Det viktigste var valget. på åttitallet kunne ingen VELGE seg PRO lyd, ingen hadde penger til det. nå kunne GUD OG HVERMANN direkte VELGE mellom billig "PRO" plastikk lyd, eller spille inn med råere lyd på billige portable studioer foreksempel, noe som speilet demolyd samt billige plateutgivelser fra åttitallet.

Det er ingen hemmelighet at jeg ser på dem som igjen og igjen valgte plastikk "instant-gratification" lyden som SVIKERE. og jeg mener ærlig at INGEN metal skive skulle behøve bedre eller mere framtidsrettet lyd enn f eks PIECE OF MIND m iron maiden. IT ENDS THERE.

gylve fenris nagell, 10 april 2009

  1. Les også

    - Vi spiller aldri mer!

  2. Les også

    Svarte kampsanger og dundrende festlyd

  3. Les også

    Inferno er i gang!

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. BYLIV

    Tilbake i popen

  2. BYLIV

    Operafest på taket

  3. BYLIV

    Glasvegas til Øya

  4. BYLIV

    Disse skal på Dream Theatre

  5. BYLIV

    Tas av etter slakt

  6. BYLIV

    Teatertilbud: "Evig ung"