Byliv

Setter opp teater på utestedet Jaeger

En fransk suksessforfatter samarbeider med to norske kunstnere på en liten, alternativ scene i hovedstaden.

Setter opp teater sammen: Kjersti Horn, Édouard Louis og Emil Johnsen Foto: May Synnøve Rogne

  • May Synnøve Rogne
    May Synnøve Rogne
    Film- og TV-anmelder

Den franske forfatteren Édouard Louis har gjort stor suksess med den selvbiografiske romanen Farvel til Eddy Bellegueule, enhistorie om hat, vold, undertrykkelse og homofobi i den franske arbeiderklassen.

Nå settes stykket opp som en monolog på klubbscenen Jaeger i Kjersti Horns regi og med Emil Johnsen på scenen.

— Hvem betaler?

— Vi finansierer det selv. Det er en eneste stor dugnad, forteller Kjersti Horn, som håper at dette kan utvikle seg til et lengre prosjekt og et nytt teaterkompani.

- Hvordan fant dere tre hverandre?

— Vi møttes på en bar i Paris, ler Johnsen.

— Men det var et planlagt møte, altså! Min agent fortalte meg at det var noen norske kunstnere som var interessert i å lage teater av min bok. Jeg fikk se klipp av arbeidene til både Kjersti og Emil og ble dypt imponert. Jeg tenkte at dette er kunstnere som ikke skyr vanskelige og politiske temaer, forteller Louis.

— Boken berører mange temaer som er viktig for meg. De politiske og menneskelige aspektene er eneste grunnen til at jeg jobber med dette, sier Horn.

Identitetskrise

Édouard Louis vokste opp som Eddy, en homofil gutt som gjorde alt han kunne for å passe inn i det hardbarkede miljøet i en liten by i Frankrike. Men han passet aldri inn. I voksen alder omskapte han seg selv og ble født på ny som Édouard.

Les anmeldelsen av romanen:

Les også

Édouard Louis: Farvel til Eddy Bellegeuile Mannen som ble født på ny

— Romanen har en ærlighet jeg liker, og som gjør seg godt på scenen. Ærlighet, styrke, kjærlighet og en stor dose humor er viktig. Da jeg leste romanen, tenkte jeg at dette kan da ikke være fra i dag? Er folk virkelig så gammeldags, spør Johnsen.

- Vi fødes inn i en sosialklasse, som mann eller kvinne, fattig eller rik. Vi har ikke noe valg. Mulighetene for sosial mobilitet er begrenset. Det er naivt å tro noe annet. I Norge skryter dere av det klasseløse samfunnet, men noen rengjør toalettene på hotellrommet mitt. Jeg vil vise de usynlige strukturene i samfunnet og gi de usynlige en stemme, fortsetter Louis.

Louis er fornøyd med at romanen hans nå blir en monolog i Norge. Han mener at det politiske og avant garde teateret har magre kår i dagens Frankrike. Hos både Horn og Johnsen så han et brennende engasjement og vilje til å lage teater med budskap.

— I Frankrike er det en trend å sky unna. Det har skjedd store forandringer siden Simone de Beauvoir, Marguerite Duras og Pierre Bourdieu satte søkelyset på essensielle temaer. Etter dem kom det en motreaksjon. Nå skal alle drive med den rene kunsten. Det er jo helt absurd. Alt er politikk. Det er slike tanker som driver Marine Le Pen til makten, sukker Louis.

Vil nå ut til et yngre publikum

Både Kjersti Horn og Emil Johnsen er til daglig ansatt ved Nationaltheatret, men nå går de utenfor institusjonsteaterets rammer. De setter opp Farvel til Eddy Bellegeuile i kjelleren på Jaeger.

— Det er et kult sted, og det har ikke vært brukt til teater før, forteller Johnsen.

— Ved å velge Jaeger håper jeg også at vi når ut til et annet og yngre publikum. Det er ikke en like stor terskel å gå hit som inn dørene på Nationaltheatret, skyter Horn inn.

- Hvorfor går dere utenfor institusjonsteateret?

— For meg handler det om å finne et rom hvor jeg kan være 100 % ærlig. Jeg kan være til stede i mitt eget prosjekt og eie det, sier Horn.

- Jeg er så takknemlig og får gjøre så mye spennende på teatrene. Det handler ikke om det, men det morsomt å kunne gjøre noe raskt. Et teater er et stort maskineri, og alt tar lang tid, sier Johnsen, som mener flere små scener vil berike bylivet.

— Et av de store problemene ved de store teatrene er at produksjonsprosessen er lang, og ikke minst kostbar. Flere små scener gir oss flere spennende muligheter, avslutter Horn.

  1. Les også

    Édouard Louis: Farvel til Eddy BellegeuileMannen som ble født på ny

  2. Les også

    Forfatteren som skapte seg selv på nytt