Byliv

Pers bryter syverrekka

Persrevyen har knekket revykoden og lagt sine firerdager bak seg.

  • Maren Ørstavik
    Maren Ørstavik

Vår vurdering:

5 av 6

Hva gir terningkast fire? Revygjengen har gruppemøte for å finne ut hva som er bra revy. Foto: Monica Strømdahl

Anmelderfrieri kan vel neppe være mer åpenlyst. Etter syv år med stabile firere til Persrevyen fra denne avisen, er nemlig temaet for årets revy nettopp terningkast fire – og hvordan man skal komme seg vekk fra den.

Det kan lett bli klamt. Men gjengen på Persbråten har gjort leksa si.

En anmelders drømmerevy er samfunnssatirisk, dagsaktuell, og har morsomme sluttpoenger (får vi forklart) – begreper som både utforskes og utvides her, med sjarm, glimt i øyet og en god dose gøyale absurditeter.

Tragikomisk, rått og absurd

Første akt når klimaks først når den gravalvorlige rettssaken mot en kildesorteringsforbryter sklir ut i det glamorøse game-showet Tilregnelig eller ikke-tilregnelig. Det er fantastisk absurd og tragikomisk, med en uuttalt og dyp klangbunn.

Bjørn på besøk er av de underlige innslagene i Persrevyen. Til høyre er Anna Hatling Midtbø og Henrik Berge Olsen. Foto: Monica Strømdahl/Aftenposten

Også den sexy blueskvartetten «Politikk Musikk» haker av på dagsaktuelt og satirisk, der fire navngitte tidligere politikere synger uhemmet ut om sine alternative seksuelle preferanser.

Det er rått og vittig, og løftes, som de andre fellesnumrene, enda et hakk av god koreografi.

Andre akt skilter først og fremst med Børre, det danseglade firer-spøkelset, men også anmelderparodien og den helabsurde elektrosjokkbegravelsen får undertegnede til å le.

Noe begrensende

Middag hos vampyrfamilien Cullen er ikke helt som andre middager. Hvor kommer denne lukten av ferskt blod fra? F.v.: Åsmund Klem, Anna Hatling Midtbø, Joakim Hjort og Mathilde Løken. Foto: Monica Strømdahl/Aftenposten

Samtidig er det en del fyllsketsjer som ikke når helt opp. Enkelte solokarakterer er ikke morsomme nok til å stå på egne ben, og både «Lærer i rolle» og «Meet the Cullens» blir rett og slett langdryge.

Sangstemmene er ikke glitrende, med unntak av Jonas Møllers, og for en som er utenfor revylivet – altså som verken jobber med skolerevy eller skolerevyanmeldelser – kan firertemaet føles noe begrensende.

Men det er ikke nok til å ta knekken på helhetsinntrykket.

Etter syv fete år kommer kommer som kjent syv magre, men for Persbråtenrevyen er det kanskje omvendt. Er 2013 det første steget på vei tilbake til toppen?

  1. Les også

    Humor og alvor

  2. Les også

    Den jevne superhelt

  3. Les også

    Revyfantomet på Berg

  4. Les også

    Nissenrevyen: #denfølelsen

  5. Les også

    OHG-revyen: Herlig politisk satire

Firern er gjennomgående i Persbråtenrevyen. Det er er også gode fellesnumre. Foto: Monica Strømdahl

Relevante artikler

  1. BYLIV

    Konseptet i revyen «etisk norsk» forvirrer mer enn det forklarer

  2. BYLIV

    Rudrevyen 2018: Talenter på scenen, men humoren mangler ryggrad

  3. BYLIV

    Manuset faller fra hverandre og skuespillet blir sjelden mer enn tøys og fjas

  4. BYLIV

    Sandvikarevyen 2019: Dette kan være årets beste revynummer

  5. BYLIV

    Frognrevyen 2019: En herlig uhøytidelig forestilling

  6. SPORT

    Sønnen har oppnådd noe mamma ikke klarte – og hun var én av verdens beste håndballspillere