Byliv

Gospel à la Take 6

Onsdag fyller vokalensemblet Take 6 Oslo Konserthus med gospel, R&B og jazz.

Take 6 består av de store stemmene til Joey Kibble, Alvin Chea, Mark Kibble, David Thomas, Khristian Dentley og Claude McKnight Handout

  • May Synnøve Rogne
    Film- og TV-anmelder

— Norge er så vakkert. I dag har vi vært på båttur, og så har dere så god mat, utbryter Claude McKnight på telefon fra Sildajazz i Haugesund.

McKnight er grunnleggeren av en av verdens mest kjente vokalgrupper, Take 6. Ensemblet henter sin inspirasjon fra gospelmusikkens dype røtter i den amerikanske kulturen.

— Selv om gospel har røtter i den svarte sørstatskulturen, har jeg aldri opplevd at publikum andre steder i verden ikke har respondert på musikken. Det norske publikum oppfatter jeg som både vennlig, varmt og kunnskapsrikt, sier McKnight, og forteller videre at de har spilt i Oslo flere ganger tidligere.

— Jeg husker byen som full av kule mennesker.

Ikke plass til egoer

McKnight startet sanggruppen som et hobbyprosjekt mens han studerte. Etter studietiden, og et par navnebytter, ble Take 6 født i 1987. Veien til platekontrakt var kort, og siden den gang har de holdt sammen.

— Det er som et ekteskap. For å holde sammen så lenge som vi har gjort, må man respektere hverandre og gi hverandre frihet, ler McKnight, som ikke har tenkt å gi seg ennå.

I gruppen trakterer McKnight første tenorstemme. For å få frem den unike harmonien, må medlemmene legge igjen egoene hjemme.

— Du må trene øret til å høre alle tonene, og du må høre etter hvordan du harmonerer med de andre i gruppen. Vi har ikke plass til egoer. Du må ofre noe av din egen individualitet, uten å miste din egenart. Det som er viktig, er å få gruppen til å skinne.

Gospel er religiøse sanger, og gruppens medlemmer tilhører Syvendedags adventistsamfunnet.

— Troen er viktig for oss. Livserfaringer kan bringe deg nærmere troen, eller det kan føre til at du fjerner deg fra den. For oss har våre erfaringer brakt Gud nærmere. Det er denne åndeligheten vi vil bringe videre ut til publikum.

Men du trenger ikke tro på noe som helst for å nyte rytmen og musikken.

— Målet er å ha det morsomt, og vi drar med publikum. Underholdning er stikkordet, avslutter McKnight.


Fem som teller

Denne uken vil Oslo Jazzfestival forhåpentligvis prege byen og blant hovednavnene finner vi internasjonale artister som Anthony Strong, Hugh Masekela og Take 6. Det er imidlertid fem andre som pirrer nysgjerrigheten.

Jazz i stort format

Det kan bli både trangt og utrolig livlig på scenen når de to storbandene, norske Ensemble Denada og britiske Beats & Pieces Big Band slår seg sammen denne kvelden. Det blir hele 29 musikere i alt. Førstnevnte orkester er ledet av trombonisten Helge Sunde, mens Ben Cottrell er musikalsk leder for britene. Kvelden vil by på komposisjoner fra begge forannevnte herrer. De gjorde stor suksess i England i fjor, og vil nok gjenta suksessen onsdag.

Nasjonal jazzscene Victoria, onsdag kl. 20.

Nytt prosjekt

Frøy Aagre spiller på Herr Nilsen onsdag.

Saksofonisten og komponisten Frøy Aagre har vært en spennende musiker å følge. Hun har klart å skape sitt helt eget uttrykk tuftet på melodiens bærekraft. Nå har hun startet et nytt prosjekt i samarbeid med pianisten Andreas Ulvo og trommeslageren Jonas Barsten kalt Frøy Aagre Electric. Hennes velutviklede fortellerglede har gjennom dette hamskiftet fått ytterligere nyanser å spille på. Derfor er det så spennende å følge denne flotte musikeren dit hun fører oss.

Herr Nilsen, onsdag kl. 22.

Utfordrer grensene

Chrome Hill spiller på Mono onsdag. Jørn Stenersen

Kvartetten Chrome Hill består av svært aktive musikere på hver sin kant, derfor er en konsert med dem en aldri så liten begivenhet. Med gitaristen Asbjørn Lerheim og saksofonisten Jørgen Munkeby i spissen, har de evnen til både å strekke seg mot nye høyder og å utfordre det eksisterende. Sammen har disse fire musikerne skapt et eksplosivt, til tider styggvakkert og fengende uttrykk. Rytmeseksjonen består av bassist Roger Arntzen og trommeslager Torstein Lofthus.

Mono, onsdag kl. 22

Svensk supergruppe

Svenska Kaputt spiller på Mono torsdag.

Svenska Kaputt er en av festivalens mest spennende navn. Saksofonisten Jonas Kullhammer og bassisten Torbjörn Zetterberg tilhører broderfolkets spenstigste jazzelite, mens trommeslager Johan Holmegard og gitarist Reine Fiske er kjent fra svensk samtidspsykedelia og som medlemmer i bandet Dungen. Sammen har de funnet en formel som åpner for et mangfold av sjangre som pirrer sansene og skaper begeistring.

Mono, torsdag kl. 22.

Nytolkning

Igor Stravinskys Vårofferet er et av den klassiske musikkens mest moderne og kraftfulle verk. Under ledelse av Geir Lysne og sammen med pianisten Vladislav Sendecki, perkusjonisten Helge Nordbakken og Kristoffer Lislegaard, elektronikk, samples dekonstruerer og tolker Det Norske Blåseensemble Vårofferet i anledning verkets 100-årsjubileum i programmet Images of Spring. Verket skapte stor furore i sin samtid og har selv opp til i dag beholdt sin kraftfulle magi. Hva som blir stående igjen denne gang? Der ligger spenningen.

Kulturkirken Jakob, fredag kl. 19.30.

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslo Jazzfestival: Her er noen av høydepunktene

  2. KULTUR

    The Quintet på Oslo Jazz: En gjenforening som vil bli husket

  3. KULTUR

    Musikkbyen Oslo tar aldri fri – her er noen konserthøydepunktene fremover

  4. KULTUR

    Nå kan du høre verdensstjerner som Lise Davidsen bli strømmet fra Oslo konserthus

  5. OSLOBY

    10 tips for helgen (17.-20. august)

  6. KOMMENTAR

    «Hjelper egentlig musikalsk aktivisme?»