Byliv

Fra skolerevy til Latter

Mange av de involverte i oppsetningen av Märtha: The Musical, startet karrieren på skolescenen.

Jakob Schøyen Andersen og Cecilie Steinmann Neess har hovedrollene som Märtha og hennes snakkende hest i humormusikalen «Märtha the Musical». Stykket har urpremiere på Latter 28. januar. Bildet er tatt fra en prøveforestilling tidligere i uken. Foto: Jan T. Espedal

  • Nicoline Haugsvær

I dag er det urpremiere på humormusikalen Märtha: The musical , en Disney-aktig versjon av prinsesse Märthas eventyrlige liv, med sang, moral og snakkende dyr. Musikalen er litt på kanten, samtidig som den har hjerte for Märtha.

— Det er jo gøy at vi har en prinsesse som passer perfekt inn i et Disney-eventyr. Hun er sta og motstrøms, søt og snill, og kan snakke med dyr. Hun er en prinsesse som har alt, men er kanskje litt ensom og må snakke med hesten sin, forteller Christopher Pahle, som er en av musikalens tre manusforfattere.

— Samtidig er temaet allmenngyldig. Vi er oppvokst i verdens rikeste land, på toppen av næringskjeden, men sliter med å finne en mening med ting. Man trenger ikke være kongelig for å kjenne på det, legger han til.

  • Les Aftenpostens årskavalkade på musikkfronten:Våre anmeldere mener Susanne Sundfør har laget årets beste norske album

Dagsaktuell satire

— Dette er dagsaktuell samfunnssatire skrudd sammen med Disney-steroider, sier Jakob Schøyen Andersen. Selv spiller han rollen som prinsessens hest. Cecilie Steinmann Neess spiller Märtha.

Med 11 skuespillere og band er dette den hittil største oppsetningen på Latter. Neess, som er mest kjent som en tøff standupkomiker, lover kjappe replikker, dans og musikk.

— Jeg elsker å tullesynge, men nå skal jeg synge på ekte, forteller hun. Det er både skummelt og spennende, men ikke helt fremmed for komikeren. Alle årene på videregående spilte hun i Manglerudrevyen. Allerede her fikk hun vist at hun mestrer «revypakken»: dans, sang og skuespill.

Revy gjorde videregående til en opplevelse

«Märtha the Musical» har urpremiere på Latter 28. januar. Bildet er tatt fra en prøveforestilling tidligere i uken. Foto: Jan T. Espedal

— Skolerevy var en åpenbaring. Jeg har alltid vært hun morsomme, eller klovnen. Som barn tror man skuespillere er dramatiske, mens jeg som klovn hadde en fremtid på sirkus. Da jeg begynte på Manglerud visste jeg ikke hva revy var, men ble anbefalt å søke. Det var et gjennombrudd, og det morsomste jeg har vært med på - bortsett fra dette da, forteller hun.Andersen har også bakgrunn fra skolerevy og spilte to år i Elvebakkenrevyen. Han anbefaler alle som begynner på videregående å bli med på revy.

— Det var det som gjorde at videregående ble en opplevelse. Å bygge opp noe fra ingen ting, og spille det ti kvelder på rad. Det opplever man ikke ellers, sier han.

Mye av prosessen er lik

Men man må ikke ha stått på scenen for å dra nytte av revytiden. En stor andel av de involverte i oppsetningen av Märtha: The Musical , enten de er i ensemblet, bandet, eller som manusforfattere, har bakgrunn fra skolerevy.

Stykkets tre skapere, Christopher Pahle, Martin Zimmer og Vemund Vik, har satt opp revyer på Fagerborg, Persbråten og Rud, etter at de ble bitt av basillen da de selv gikk på videregående. Siden har de blitt i underholdningsbransjen og jobber med humor for scene og TV. Pahle er ikke i tvil om at skolerevyer har vært en god skole.

— Det er ingen fag på skolen jeg lærte mer av enn revyen. Det gjelder blant annet kreativ prosess, det å jobbe mange fagfunksjoner sammen i team opp mot deadlines, fremføre for et betalende publikum, og å få en seriøs anmeldelse, sier han.

Märtha: The Musical har vært et fem år langt prosjekt ved siden av jobben, og mye av arbeidet minner om revytiden.

  1. Les også

    - Märtha er en Disney-prinsesse

  2. Les også

    Stiller opp gratis på scenen for klimasaken

  3. Les også

    Sigrid Bonde Tusvik: Det er lettere å tulle med klimaet enn å leve opp til idealene