Byliv

Festivalkjedene kjøper seg inn i Norge

Øya ønsker fortsatt å nyte singeltilværelsen.

Årets Roskildefestival var for første gang ikke utsolgt. De store, internasjonale selskapene fikk deler av skylden, fordi de gjør eksklusive avtaler med artister. Roskilde er, som Øya, uavhengig. ©richard.sagen@adresseavisen.no

  • Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Det er lenge siden festivalene levde alene på sine lykkelige, små tuer. Festivalene er blitt big business, og pengesterke selskaper tar større plass.

Les også

Få Øya-anmeldelsene direkte fra Instagram

— Vi har sett at det er andre skandinaviske festivaler som blir en del av et større «festivalkonsern». Hultsfred i Sverige er for eksempel en del av FKP Scorpio, mens Festival Republic gikk inn i Hove, sier Jonas Prangerød, pressesjef for Øyafestivalen. Han mener at festivalene Hove, Reading og Leeds, som alle har samme eier, er eksempler på at det er marked for relativt like festivaler med de samme artistene, dog på forskjellige steder. Selv mener han det ikke er aktuelt å bli en del av en «festival-kjede»

— Vi har aldri fått noe tilbud, men det er heller ikke interessant. Vi har hatt en stabil og stødig økonomi de siste årene og setter pris på friheten vi har, sier Prangerød.

ØYA-FESTIVALEN: Her finner du alle anmeldelsene og programmet for Øya 2013

Ble ikke utsolgt

For første gang på fem år var årets Roskilde-festival langt fra utsolgt. De store, internasjonale selskapene fikk deler av skylden. Den tyske aktøren FKP Scorpio eier minst 15 festivaler i Europa, blant annet én i Danmark, tre i Sverige og flere i Tyskland, Sveits og Nederland. Selskapet gjør eksklusive avtaler med store band, som dermed ikke kommer til en uavhengig festival som Roskilde.

Pressesjef Jonas Prangerød ønsker at Øya selv skal fortsette å kunne plukke artistene de ønsker. Signe Dons

— Det er alltid noen artister vi vil ha som ikke kan i august, men vi har ingen eksempler som Roskilde. Vi samarbeider med dem vi vil, og kan jobbe med både LiveNation og mindre norske aktører, sier han.LiveNation er en av verdens største konsertarrangører. Hvert år arrangerer de over 22000 konserter med over 2000 artister hvert år.

Prangerød tror ikke det nødvendigvis er synlig for den jevne publikummer at festivalen er en del av et større internasjonalt konsern. Han tror imidlertid det kan legge en føring på hvilke artister som bookes når man eies av et selskap, som også jobber med management.

— Vår grunnidé er å jobbe med de artistene vi har tro på. Vi kan velge de vi har mest lyst på eller savner i programmet, sier han.

Kan skvise mindre band

Bortsett fra Hove er de fleste norske festivalene fortsatt uavhengige. Men daglig leder i konsertarrangørenes interesseorganisasjon, Line Endresen, tror det bare er et spørsmål om tid før de internasjonale aktørene lukter mer på det norske markedet.

- Det som er litt trist er at det da er kommersielle krefter som styrer bransjen. Dette vil også gjøre noe med hvilke artister som får mulighet til å spille på festival. Kanskje det blir større terskel for at mindre band får vist seg frem for festivalpublikum, sier hun.

Den svenske festivalen Peace & Love slo seg konkurs i sommer etter sviktende billettsalg. Storaktøren FKP Scorpio hadde satt opp en konkurrerende festival, Bråvalla, med samme profil og på samme tid.

— Vi har jo sett at flere av Sveriges festivaler har gått konkurs i det siste og spørsmålet er om festivalmarkedet i Sverige er mettet eller om dette egentlig er resultatet av en «kamp» mellom to kommersielle aktører, sier hun.

Under årets Roskilde arrangerte Norsk Rockforbund en paneldebatt om temaet. Konklusjonen helte mot at dette er en utvikling som har kommet for å bli, og som trolig vil eskalere i årene fremover.

  1. Les også

    «Kvelertak tar norsk liverock inn i en ny gullalder»

  2. Les også

    Blur til toppkarakter på Øya

  3. Les også

    «Wu-Tang Clan» leverte som avtalt

  4. Les også

    «Tame Impala skapte en psykedelisk musikkfest»

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Gir opp årets Norwegian Wood-festival

  2. KULTUR

    Derfor dropper de store artistene Norge

  3. KULTUR

    Sommerens festivalbilletter rives vekk

  4. OSLOBY

    Festivalåret 2018 er allerede godt i gang

  5. ØKONOMI

    I dette naustet arrangerte fetterne den første festivalen. Nå er de en del av en voksende norsk milliardindustri.

  6. OSLOBY

    Usikker på hvilken Oslo-festival du skal dra på i sommer? Slik ligger de an.