Byliv

Stian Andersen har jobbet tett på Øya-stjernene

I ti år har Stian Andersen fått være bak scenen med de største Øya-artistene. Nå samler han de beste bildene på Popsenteret.

I morgen åpner Stian Andersen utstilling på Popsenteret. Her kan du bli med backstage på festivalen, bl.a. ved en 20 minutters dokumentarfilm der Andersen forteller om artistene og bildene. Bla videre for noen bilder med kommentar. Signe Dons

  • Harald Fossberg
    journalist

- Dette er tatt sekunder før Turboneger skal på scenen. Du kan se at gutta er tente. Stian Andersen

Karin Dreijer før Fever Ray skal spille. - Hun hadde sminket seg klar, så hun brukte sugerør for å drikke øl slik at hun ikke ødela sminken. Stian Andersen

- Øystein Greni sa noe veldig kult: "Når man ser bildene dine, hører man musikken." Stian Andersen

Det er ikke alle som får lov til å henge bak scenen med toppnavn som Janelle Monáe, Robyn, Röyksopp, Turboneger, Motorpsycho, BigBang med flere. Men fotograf Stian Andersen har tilbrakt de siste ti årene i frisonen før og etter at artistene har holdt konsert.

Nå kan også du komme tett på Øya-toppene i stort format: Andersen stiller ut 26 av blinkskuddene sine på Popsenteret fra i morgen torsdag.

Frisone

— Backstage på en festival er frisonen til artistene. Skal man møte dem, blir det oftest i pressesonen. Ingen andre fikk så frie tøyler, dette er blitt mitt største prosjekt noensinne. Jeg hadde tenkt å stoppe på fem år, men det ble ti. Det har mer pondus, he he. Jeg har vært skikkelig heldig og har fått vasse i favorittartistene, så utstillingen sier også mye om min musikksmak.

Han hadde det vi trygt kan kalle en flying start på karrièren:

— Jeg var 15 år og dro på DumDum Boys-konsert på Rockefeller – det var da de slo igjennom med «Splitter Pine». Jeg skulle ta bilder for skoleavisen, Lindebladet. Det var 18-årsgrense, så jeg måtte skrive under på en erklæring der jeg lovet at jeg ikke skulle drikke alkohol. Etterpå sendte jeg bildene til bandet, og det endte med at de brukte ett på baksiden av singlen «Englefjes».

- Minefelt

Det å skulle overføre energien og sounden til en artist, må være en utfordring, særlig når de er på vei inn i konsertmodus.

— Det er som et usynlig minefelt. Folk er på høygir, og scenepersonligheten tar over. De fleste bildene er tatt rett før eller rett etter konserten.

Det må oppstå ganske intense øyeblikk når man så å si er helt oppe i ansiktet til folk som Turboneger, Robyn, Röyksopp med flere?

— Turbo-bildene ble tatt i perioden jeg jobbet med et bokprosjekt med dem. Det var helt familiært, bare å skli inn på bandet. Akkurat som Röyksopp.

Svart-hvitt og rått

Selv om Stian Andersen er blitt synonymt med rockefoto, har han ikke latt seg inspirere av de typiske forgjengerne.

— Jeg er mest inspirert av Kåre Kivijärvi og hans dokumentarfotografier. Han var en pionér, og jeg elsker hans rå, kontrastfylte og kornete svart-hvittfotografier. Bildene hans har maleriske egenskaper.

Noen artister har vært lette og spennende å jobbe med:

— Robyn og Janelle Monáe er begge visuelt interessante, de vet hva de vil. Jeg har to bilder av Karin Dreijer, både i The Knife med broren sin og solo som Fever Ray. Robyn er helt utrolig: hun elsker kameraet og kameraet elsker henne.

Fem liter Guinness

Det har også vært enkelte utfordrende fotosessions.

— Noen hiphopartister kan være temmelig laidback for å si det sånn. Roots Manuva hadde ikke sovet på flere dager og hadde drukket fem liter Guinness som sovemedisin uten at det hadde hjulpet.

Stian Andersen opplevde også å bli starstruck da han skulle ta bilde av The Cramps.

— Jeg gruet meg, var redd for at det skulle bli murring, men vokalist Lux Interior hadde sjekket nettsiden min på forhånd. «I like your pictures,» sa han. Det var stort å få fotografere Cramps, jeg er fan av musikken. Han døde dessverre året etter.

Det hjelper å være musikkfan når man skal prøve å fange energien til et band.

— Hvis man klarer å fange det magiske som skjer på scenen på et stillbilde, oppstår det noe helt eget. Øystein Greni sa noe veldig kult: «Når man ser bildene dine, hører man musikken.»

  1. Les også

    Landets beste museum mister millionstøtte

  2. Les også

    «Vinyldyret i meg har våknet»

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    Bookingsjef på Øya om absurde kontrakter og avlysninger

  2. A-MAGASINET

    «Barna mine har vokst opp med at pappa er Elvis»

  3. BYLIV

    Den første rene barnebokfestivalen i Oslo er i gang

  4. BYLIV

    Ta med piknikkurv og teppe og nyt alt fra klassisk til pop og elektronika

  5. BYLIV

    Dette er de nominerte til årets skolerevypriser

  6. BYLIV

    Nesbrurevyen 2019: Billige poenger om dyre vaner